تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کنترل ۱۰۰میلیون مترمکعب سیلاب در استان قم

کنترل ۱۰۰میلیون مترمکعب سیلاب در استان قمبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،سید محمد تقی سجادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم در حاشیه بازدید از سازه‌های آبخوان‌داری و آبخیزداری استان قم در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به بارندگی‌های سال جاری گفت: خوشبختانه با توجه به سازه‌های آبخیزداری که در استان قم در چند سال گذشته اجرا شد، در استان قم بارش‌ها نه‌تن‌ها خسارتی نداشت بلکه به‌نوعی این تهدید به فرصتی برای استان تبدیل شد.

وی تنظیم و هدایت روان آب‌های حاصل از بارش‌های اخیر را موردبررسی قرارداد و افزود: بارش‌های اخیر و روان‌آب‌ها با توجه به سازه‌های آبخیزداری که در منطقه اجرا شد توانست سفره‌های زیرزمینی را تغذیه کرده و منابع پایه و تولید در بخش کشاورزی در پایین‌دست را بهبود ببخشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم از بهبود دبی چاه‌ها و قنات‌های منطقه خبر داد و تصریح کرد: با توجه به اقلیم قم که اقلیمی خشک بوده و در ۱۰ سال گذشته متأسفانه دچار خشک‌سالی بودیم و شرایط بارندگی خوبی نداشتیم، این آب‌روان‌ها توانست بخشی از کمبود‌های استان را جبران کند.

وی بهبود پوشش گیاهی و کاهش روز‌های گردوخاکی استان را نتیجه بارندگی‌های اخیر دانست و گفت: با بارش‌های اخیر پوشش گیاهی یک‌ساله و چندساله به‌شدت گسترش پیداکرده که باعث کاهش روز‌های گردوغباری استان می‌شود.

سجادی همچنین از اجرای سازه‌های آبخیزداری در ۵۰۳ نقطه استان خبر داد و خاطرنشان کرد: بر اساس ارزیابی همکاران درواقع بیش از یک‌صد میلیون مترمکعب از سیلابی که در بالادست حوزه‌ها اتفاق افتاد به‌وسیله این سازه‌ها تنظیم و هدایت شد.

وی جذب بیش از ۳۰ میلیون مترمکعب آب به سفره‌های زیرزمینی را نتیجه هدایت و کنترل آب به‌وسیله سازه‌های آبخیزداری دانست و بیان کرد: اعتباری بیش از ۳۰ میلیارد تومان طی سه سال گذشته برای این سازه‌ها هزینه شده که امیدواریم امسال بتوانیم اعتبار کافی را برای اجرای پروژه‌ها در ۵ سال آینده دریافت کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم پروژه‌های سال ۹۸ را تشریح و عنوان کرد: بیش از ۳۳۵ هزار هکتار حوزه‌هایی است که شهر قم را مستقیماً تحت تأثیر قرار می‌دهد، یعنی حوزه‌های زیردست سد ۱۵ خرداد و مشرف‌به شهر قم که تا امروز در ۶ حوزه آن سازه‌های آبخیزداری اجرا شده است.

وی ادامه داد: امیدواریم در سال ۹۸ بتوانیم در ۶ حوزه دیگر در پایین‌دست سد ۱۵ خرداد سازه‌های آبخیزداری اجرا کرده و شهر قم را ازنظر خطر سیلاب کاملاً ایمن کنیم و همچنین امیدواریم امسال اعتباری بیش از یک و نیم برابر سال ۹۷ را داشته باشیم.

انتهای پیام/  ا

تنظیم و هدایت روان آب‌های حاصل از بارش‌های اخیر در قم



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کنترل ۱۰۰میلیون مترمکعب سیلاب در استان قم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..