تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ایران در حال حذف بیماری مالاریا/ سال گذشته ۵۷ مورد ابتلا به بیماری مالاریا داشته‌ایم

مدیر اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

وی ادامه داد: برنامه حذف بیماری مالاریا از ۶ سال پیش آغاز شده است و در حال حاضر موارد ابتلا به این بیماری به جنوب استان سیستان و بلوچستان و موارد محدودی در استان هرمزگان محدود شده و خوشبختانه در هیچ منطقه‌ای از کشور ابتلا به بیماری مالاریا گزارش نشده است.

مدیر اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در حال حاضر ابتلا به بیماری مالاریا از افرادی که به ایران سفر می‌کنند، ورود پیدا می‌کند و این افراد در ایران درمان می‌شوند، افزود: بر اساس تعهدی که ایران به سازمان بهداشت جهانی داده است، باید تا سال ۲۰۲۰ موارد ابتلای محلی به بیماری مالاریا را به صفر برساند، همچنین بر اساس این برنامه ۲۱ کشور در دنیا این تعهد را به سازمان بهداشت جهانی داده‌اند که تا سال ۲۰۲۰ به این هدف مهم دست پیدا کنند.

وی افزود: تا به این لحظه ۱۱ کشور از جمله ایران برنامه حذف بیماری مالاریا را با موفقیت پشت سر گذاشته است که اکثر این کشور‌ها کوچک و کم جمعیت هستند و تنها سه کشور بزرگ چین، ایران و مالزی در زمینه حذف بیماری مالاریا برای سازمان بهداشت جهانی از اهمیتی بالا برخوردار هستند.

گویا بیان کرد: کشور‌های ایران و عربستان جزو کشور‌های اجرا کننده طرح حذف مالاریا هستند؛ ایران چهار برابر عربستان جمعیت دارد و این به این معنی است که اگر ما تا سال ۲۰۲۰ موفق به حذف بیماری مالاریا در کشور شویم اهمیت بین‌المللی ایران بیش از قبل می‌شود.

مدیر اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به این که بیماری مالاریا یک عارضه توسعه‌ای است، ادامه داد: وقتی کشوری موفق می‌شود بیماری مالاریا را حذف کند به این معنی است که از نظر توسعه‌ای رشد کرده و با فراهم کردن زیرساخت‌های اقتصادی خود توانسته موفق به حذف بیماری مالاریا شود.

وی با اشاره به اینکه کشور‌هایی که موفق به حذف بیماری مالاریا می‌شوند از نظر اقتصادی پیشرفت خواهند کرد، اظهار کرد: برنامه حذف بیماری مالاریا بسیار پیچیده است و ما سا‌ل‌های زیادی در جهت محقق شدن این امر تلاش کرده ایم، در این راستا از مشاوران بین‌المللی برای بازبینی و بررسی برنامه‌هایمان کمک گرفته‌ایم و برنامه حذف بیماری مالاریا ایران پس از سال‌ها تلاش تایید شده است.

حذف بیماری مالاریا، حاصل تلاش جامعه پزشکی

گویا ادامه داد: سال ۲۰۱۷ تنها ۵۷ مورد ابتلا به بیماری مالاریا محلی داشتیم و در سال ۱۳۷۰ سالیانه بین ۷۰ تا ۸۰ هزار مورد ابتلا به بیماری مالاریا در کشور بروز پیدا می‌کرد که خوشبختانه این آمار در حال حاضر به ۵۷ مورد رسیده است.

مدیر اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: اگر ایران موفق شود بیماری مالاریا راحذف کند موفقیتی بزرگ در منطقه مدیترانه شرقی به دست آورده است، زیرا ما دومین کشور مدیترانه شرقی از نظر جمعیت بعد از پاکستان هستیم که در حال حاضر پاکستان با هدف حذف بیماری مالاریا فاصله زیادی دارد و به این زودی نمی‌تواند به این هدف بزرگ دست پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه این موفقیت بزرگ حاصل تلاش هزاران نفر از پزشکان، پرستاران، جامعه پزشکی، بهورزان و کارشناسان سلامت است و ما برای این موفقیت ارزش زیادی را قائل هستیم، تاکید کرد: تا سال ۲۰۲۰ گواهی حذف بیماری مالاریا را از سازمان بهداشت جهانی درخواست می‌کنیم و این گواهی زمانی به ایران داده می‌شود که هیچ نوع ابتلای محلی از بیماری مالاریا در سراسر کشور نداشته باشیم.

عوارض تشخیص دیرهنگام بیماری مالاریا

گویا با اشاره به انواع بیماری مالاریا گفت: برخی از انواع بیماری مالاریا خطرناک است و اگر دیر تشخیص و درمان شود به مرگ بیمار منجر خواهد شد.

مدیر اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت یاد آوری کرد: بیماری مالاریا آسیب زیادی به فرد مبتلا وارد می‌کند و باعث کم‌خونی شدید، عوارض کلیوی و مغزی می‌شود.

وی در پایان یا اشاره به برگزاری همایش جهانی بیماری مالاریا در منطقه چابهار گفت: به جهانیان نشان می‌دهیم که سرمایه گذاری بزرگی برای حذف عارضه مالاریا در کشور به ویژه در این منطقه اقتصادی انجام داده ایم.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ایران در حال حذف بیماری مالاریا/ سال گذشته ۵۷ مورد ابتلا به بیماری مالاریا داشته‌ایم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..