تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




خوشمزه‌ترین شیرینی‌ها از شهرهای مختلف ایران

شیرینی‌ها و خوراکی‌های محلی نظیر زولبیا و بامیه، گز، بستنی اکبر مشتی، رنگینک و فالوده بخشی از فرهنگ هر خطه از ایران هستند که گردشگران نباید از آن‌ها غافل شوند.

فرهنگ چای خوردن در ایران باعث شده است که شیرینی‌های خوشمزه‌ای در کنار آن سرو شود که اغلب سه ماده‌ی اصلی زعفران،‌ گلاب و هل در آن‌ها استفاده می‌شود. انواع شیرینی‌ها از زمان‌های قدیم در زندگی مردم ایران جا داشته و برای مناسبت‌های مختلف مانند جشن عروسی، عید نوروز، مراسم آشتی‌کنان، جشن‌های ملی و هزاران مورد دیگر مورد استفاده قرار می‌گرفت و مردم برای نشان دادن شادی خود از این خوراکی استفاده می‌کردند. استفاده از این خوراکی به قدری مرسوم شد که حتی در مراسم عزا هم شاهد آن هستیم. در سفرهای ایرانگردی‌تان حتماً تعدادی از این خوراکی‌های محلی و سنتی را که متعلق به شهرهای مختلف ایران است، امتحان کنید.

هر زمانی که قصد سفر به شهرهای مختلف ایران را دارید می‌توانید فهرست ده‌ها تور از آژانس‌های معتبر کشور را در کجارو مشاهده و از میان آن‌ها ارزان‌ترین تور ایرانگردی به شهر مورد نظرتان را پیدا و ازطریق آژانس‌های همکار کجارو خریداری کنید. ما به شما کمک می‌کنیم بهترین قیمت تور مسافرتی داخلی را در کجارو پیدا کنید.

زولبیا و بامیه

شیرینی‌های محلی ایران

زولبیا نوعی شیرینی است که معمولاً همراه با بامیه و گوش‌فیل به فروش می‌رسد. از مواد اولیه این شیرینی می‌توان به ماست و نشاسته و خمیرمایه اشاره کرد که پس از ترش شدن و به اصطلاح ورآمدن آن را به آرد اضافه می‌کنند. پس از سرخ کردن این شیرینی در روغن غوطه‌ور، آن را در شهدی شیرین که زعفران و گلاب دارد،‌ قرار می‌دهند. معمولاً در ماه رمضان مصرف زولبیا و بامیه نسبت به دیگر ماه‌های سال بیشتر می‌شود. زولبیا در اصل «زلیبی یا زلبی» تغییر یافته‌ی واژه «صلیبی» است، زیرا به شکل صلیبی که دور آن یک دایره می‌کشیده‌اند ساخته می‌شد. این شیرینی در مناطق جنوب ایران هنوز هم با نام «زلیبی» شناخته می‌شود. بامیه نیز شبیه به شیرینی «چورو» (نوعی دونات) است و در شهدی مشابه زولبیا غلطانده می‌شود. این شیرینی‌های خوشمزه را اغلب با چای ایرانی میل می‌کنند.

مقاله‌های مرتبط:

نمی‌توان زمان مشخصی برای پیدایش زولبیا بامیه اعلام کرد و تنها منبع آن، تجارب و گفته‌های استادان قدیمی این حرفه است. حتی برخی از استادان قدیمی، زولبیا و بامیه را مربوط به زمان شاه عباس می‌دانند. با توجه به اینکه در برخی از شهرها مواد شیرینی همچون کشمش و خرما موجود نبود و برای بردن این مواد به شهرهای دیگر نیز مشکلات نظیر خراب شدن این مواد غذایی وجود داشت، تولید زولبیا و بامیه در این شهرها گسترش پیدا کرد.

رنگینک

شیرینی‌های محلی ایران

درخت خرما به‌خصوص در شهرهای گرم جنوبی و در امتداد خلیج فارس وجود دارد و به‌همین دلیل دسر خوشمزه و مقوی رنگینک در شهرهای جنوبی کشور رایج است و بسیار طرفدار دارد. به خصوص در ماه رمضان برای وعده‌ی افطار این دسر را آماده می‌کنند. برای تهیه‌ی آن، آرد را در روغن تفت می‌دهند  و به آن کره، دارچین و هل اضافه می‌کنند و روی آن خرما و گردو می‌ریزند. مجددا باقی خمیر را روی مواد می‌ریزند و در نهایت آن را با پودر نارگیل و مغز پسته تزیین می‌کنند و برش می‌زنند.

فالوده

شیرینی‌های محلی ایران

شاید برای گردشگران خارجی خوردن نودل به‌عنوان دسر عجیب به‌نظر برسد؛ اما تا زمانی که آن را امتحان نکنند، نمی‌توانند لذت خوردن فالوده را درک کنند. گردشگران می‌توانند این خوراکی خوشمزه را از هر مغازه‌ی بستنی فروشی سفارش دهند و به‌خصوص در ماه‌های گرم سال، خنک شوند.

فالوده یا پالوده از خوردنی‌های محبوب ایرانی به‌خصوص شیراز و کرمان است. فالوده نوعی دسر یخی ایرانی است که با قرار دادن رشته‌های باریک نشاسته در محلول آب و شکر تهیه می‌شود. پالوده شیرازی را معمولاً با یک نوع چاشنی مانند آب لیمو، عرقیاتی چون نسترن یا شربت آلبالو و پالوده کرمانی را با گلاب و نعناع یا شربتی به نام شیره مخلوط کرده و مصرف می‌کنند.

فراموش نکنید که کجارو علاوه بر معرفی جاذبه‌های گردشگری مقاصد داخلی و خارجی و معرفی رستوران‌ها و راهنمای سفر، به معرفی برترین تورهای مسافرتی نیز پرداخته است. اگر تمایل دارید که سفری برنامه‌ریزی شده و راحت به شیراز داشته باشید، می‌توانید تور شیراز را در کجارو به‌سادگی جستجو کنید، از میان فهرست تورهای ده‌ها آژانس معتبر، بهترین تورها را مشاهده و قیمت آن‌ها را مقایسه و در نهایت ارزان‌ترین تور برای سفر به این شهر را از فروشنده‌های معتبر همکار کجارو خریداری کنید.

بستنی اکبر مشتی

شیرینی‌های محلی ایران

اکبر مشتی نخستین ایرانی بود که به تجارت بستنی روی آورد. نام واقعی او اکبر مشهدی ملایری بود و در سال ۱۲۴۷ شمسی در روستایی در ملایر به دنیا آمد. او در سن ۲۰ سالگی با «ممد ریش» آشنا شد و زمانی‌که رضا پهلوی به قدرت رسید، اکبر ملایری و ممد ریش زمان را برای گشایش نخستین بستنی فروشی ایران مناسب دیدند و نخستین بستنی فروشی خود را با کمک مالی برادر خود (شعبان ملایری) در خیابان ری نبش خیابان ادیب الممالک افتتاح کردند. دو سال بعد ممد ریش از این کار دست کشید اما اکبر کماکان مصمم به ادامه این راه بود.

اکبر مشتی از برخی گیاهان به جای افزودنی‌های غذایی استفاده کرد و زحمت زیادی در این راه کشید؛ زیرا مجبور بود زمستان‌ها را در کوه‌های اطراف تهران به دنبال تهیه یخ باشد. در آن زمان هنوز یخچال در کشور وجود نداشت و مردم از یخچال طبیعی استفاده می‌کردند؛ آن‌ها گودال های عمیق گاه تا ۶۰ متر حفر و در آن‌ها برای تابستان یخ انبار می‌کردند. درباریان، سفرا و مردم عادی مشتریان اکبر مشتی بودند.

با گذشت سال‌ها از زمان حیات اکبر مشتی، همچنان بستنی سنتی ایرانی را با نان اکبر مشتی می‌شناسند. ترکیب بستنی زعفرانی و وانیلی با گلاب و پسته مطمئناً بسیار خوشمزه است و تکه‌های خامه‌ درون آن نیز همه چیز را کامل می‌کند. گردشگران خارجی می‌توانند بستنی ساده‌ی سنتی یا بستنی زغفرانی یا ترکیبی از هر دو را سفارش دهند و همینطور ترکیب آن با فالوده نیز دلپذیر و متفاوت خواهد بود.

شله زرد

شیرینی‌های محلی ایران

شله زرد یک دسر سنتی ایرانی است که در بعضی اعیاد و عزاداری‌ها طبخ و توزیع می‌شود و به‌خاطر وجود زعفران، زردرنگ است و روی آن را با دارچین و خلال بادام و خلال پسته تزیین می‌کنند. شله‌زرد عموماً به یک طریق پخته و به‌خصوص از آن در ماه رمضان برای صرف افطار استفاده می‌شود. از مواد تشکیل‌دهنده‌ی این دسر می‌توان به برنج، شکر، زعفران، گلاب، هل، مغز پسته یا بادام، دارچین و روغن یا کره اشاره کرد. از آنجا که این دسر بیشتر در ایام مذهبی طبخ و توزیع می‌شود، روی آن را با پاشیدن دارچین منقوش به عبارات و اسامی مذهبی کرده و بین دوستان، اقوام و افراد نیازمند و به‌عنوان نذری پخش می‌کنند.

شیرینی یزدی

شیرینی‌های محلی ایران

شیرینی‌های شهر یزد معروف هستند و گردشگرانی که به این خطه سفر می‌کنند، باید سری هم به شیرینی‌سرای حاج خلیفه در میدان امیر چخماق بزنند. از جمله‌ی این خوراکی‌های بومی می‌توان به باقلوا (با انواع باقلواهای یونانی و ترکی تفاوت دارد)، لوز ترحیمی، کیک یزدی، کیک تخته‌ای، حاجی بادام، نان‌ برنجی، نان پنجره‌ای (منقا)، نقل یزدی، قطاب، پشمک، آب‌نبات مغزی، سوهان آردی، سوهان خانی و نان نارگیلی شامی اشاره کرد که هریک که بیانگر فرهنگ، هنر و اقلیم خاص این منطقه‌ی دیدنی و شگفت‌انگیز هستند.

قطاب یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین شیرینی‌های سنتی است که در دو نوع سنتی یزدی و عسلی تهیه می‌شود و از دو قسمت لایه‌ی خارجی و مغز داخلی تشکیل شده است. کیک یزدی نیز امروزه طرفداران بسیاری در سراسر ایران دارد و در شهرهای مختلف طبخ و فروخته می‌شود. پشمک شیرینی سبک همچون پر کاه، نرم مانند پنبه، شیرین چون عسل و بسیار لذیذ و دوست‌داشتنی است که به‌عنوان خوراکی سنتی و بومی استان یزد در سراسر کشور شناخته می‌شود.

اگر به یزد سفر می‌کنید حتما این شیرنی‌ها و خوردنی‌های خوشمزه را امتحان کنید. فراموش نکنید که هر زمان که می‌خواهید به این شهر سفر کنید، کجارو متنوع‌ترین و ارزان‌ترین تورهای یزد را به شما عرضه می‌کند تا بتوانید در کمترین زمان، تور یزد را با پایین‌ترین قیمت از فروشنده‌های معتبری که با کجارو همکاری می‌کنند، خریداری کنید.

کلوچه

شیرینی‌های محلی ایران

کلوچه یک نوع شیرینی گرد است که داخل آن را با ترکیبی از دارچین، شکر و گردوی خرد شده پر می‌کنند، هرچند این محتویات در مناطق مختلف ایران تفاو‌ت‌هایی دارد. به‌عنوان مثال در کرمان، داخل کلوچه را با خرمای له شده پر می‌کنند. کلوچه را برای صبحانه یا عصرانه در کنار چای نیز مورد استفاده قرار می‌دهند. یکی دیگر از کلوچه‌های ایران، کلوچه‌ی خرمایی سیستانی است که از ترکیب آرد، روغن، خمیرمایه، سیاه دانه، رازیانه و خرما تشکیل می‌شود. این کلوچه یکی از شیرینی‌های مخصوص و محلی مردم سیستان (زابل) است که از سال‌های قدیم تا به امروز پخت آن در بین سیستانی‌ها رواج داشته‌ است و تمام خواص مفید خرما را دارد.

سوهان

شیرینی‌های محلی ایران

سوهان گونه‌ای شیرینی ایرانی و نوعی حلوا است که از جوانه گندم تهیه می‌شود و شکل‌ها و انواع مختلفی نظیر سوهان عسلی، سوهان کنجدی، سوهان حلوایی، سوهان بادامی، سوهان گزی، سوهان لقمه، سوهان کره‌ای، سوهان پشمکی و دسر سوهان دارد. سوهان قم، معروف‌ترین سوهان ایران است و بیشترین و متنوع‌ترین نمونه سوهان به قم اختصاص دارد. جالب است بدانید که تاریخچه‌ی دقیق اولین سوهان به دوره قاجار در شهر قم نسبت داده می‌شود. از عمده مواد اولیه‌ی مورد استفاده در پخت و تهیه سوهان می‌توان به آب، آرد سبوسدار، جوانه گندم، شکر، روغن، زرده تخم مرغ، هل، زعفران و مغز پسته اشاره کرد.

این شیرینی در گذشته بیشتر به شیوه سنتی و با دست تولید می‌شد؛ ولی درحال‌حاضر پخت این شیرینی با کمک دستگاه‌ها و قالب گیرهای مخصوص انجام می‌شود.

بیشتر خاصیت سوهان به‌خاطر جوانه‌ی گندم است و به همین دلیل پروتئین فراوانی دارد و منبع فوق‌العاده‌ای از ویتامین‌ها و مواد معدنی به ویژه ویتامین‌های گروه B و E آرام‌بخش اعصاب و روان است. جوانه‌ی گندم موجود در این محصول به دلیل داشتن قندهای طبیعی سبب ذخیره‌سازی انرژی در ماهیچه‌ها شده و موجب بهبود عملکرد عضلانی و جلوگیری از خستگی و بی‌حالی می‌شود.

گز

شیرینی‌های محلی ایران

گز سوغات اصلی اصفهان، همچنین همدان (نهاوند)، چهارمحال و بختیاری، کرمان و یزد از تنقلات شیرین معروف و سنتی ایران است. اولین تولیدکننده و البته مخترع گز فردی به نام محمد علی شکرچیان در اصفهان بوده‌ است. برای تهیه گز از شکر، سفیده تخم مرغ، مغز بادام و پسته و هل و گلاب استفاده می‌شود. گز اصفهان مرغوب‌ترین نوع گز است و قدمتی بیش از ۴۵۰ سال دارد. طبق گفته‌ها گز اصفهان از زمان صفویه و همزمان با شکوفا شدن مجدد هنر و فرهنگ ایرانی در اصفهان به‌وجود آمد و اکنون بیش از ۹۰ درصد گز کشور در اصفهان تولید می‌شود. از انواع گز می‌توان به گز آردی، گز لقمه‌ای، سوهان گزی، گز شکلاتی، گز کم کالری و گز پروبیوتیک اشاره کرد که در چمدان سوغاتی‌های هر مسافری که تور اصفهان را انتخاب کرده است قرار می‌گیرد.

بهترین آفر تور اصفهان را نیز می‌توانید در کجارو پیدا کنید. تنوع تورهایی که آژانس‌های همکار کجارو عرضه می‌کنند به شما این امکان را می‌دهد تا قیمت‌ها و امکانات تورها را در کنار هم مقایسه کنید و سفرتان را ارزان‌تر از همه جا برنامه‌ریزی کنید.

حلوا

شیرینی‌های محلی ایران

حلوای ایرانی با حلواهایی که در خاورمیانه طبخ می‌شود، متفاوت است. برای تهیه این شیرینی خوشمزه، آرد گندم را با حرارت ملایم در روغن یا ترکیب روغن و کره تفت می‌دهند و بعد از آنکه خامی آرد گرفته شد و تغییر رنگ داد، شهد (مخلوط شکر، آب، گلاب، زعفران، هل) را به آن اضافه می‌کنند. خمیر فشرده‌ای تشکیل می‌شود که روی آن را با لبه‌ی قاشق طرح می‌اندازند و سپس با پسته و بادام تزیین می‌کنند. حلوا به شکل‌های مختلفی در سراسر ایران تهیه می‌شود و آن را معمولاً در تعطیلات مذهبی یا مراسم ختم سرو می‌کنند.

اگر برای سفر به شهرهای داخلی و خارجی به دنبال بلیط هواپیما هستید، همواره می‌توانید از طریق موتور جستجوی پرواز کجارو، ارزان‌ ترین بلیط هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر خرید کنید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «خوشمزه‌ترین شیرینی‌ها از شهرهای مختلف ایران»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..