تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




یادش بخیر، می‌گفتند دریاچه ارومیه احیا نمی‌شود!

گذری به مطالب و ادعاهای کارشناسان و مخالفان بیاندازیم متوجه می‌شویم برخی از آنها به شکلی عجیب از احیا نشدن دریاچه ارومیه سخن گفته و حتی اظهار کرده اندکه آب ریختن به این دریاچه خیانت است و نباید در راستای تلاش برای زنده کردن آن، کشاورزی و چاه‌ها را تعطیل کرد.

البته کارشناسان دیگری هم بودند که موافق این نظر بودند و دولت را بخاطر تلاش برای احیای دریاچه در حال خشک ارومیه شماتت می‌کردند.

حتی مورد داشتیم آنهایی که در زمان دوران ریاست جمهوری گزینه خودشان از هیچ تلاشی برای از بین بردن و نادیده گرفتن نقش دولت وقت در کاهش سالانه و چند ده سانتی تراز آب دریاچه ارومیه فروگذار نبودند وقتی در یکی از زمان‌ها تراز کاهش یافت خیلی زود دولت را مقصر شماره ۱ این ماجرا پنداشتند چون مخالف بودند.

از سویی حملات و هجمه‌های زیادی بخصوص از سوی برخی نمایندگان مبنی بر بی‌تاثیر بودن تلاش‌های دولت وارد شده و بهبود وضعیت دریاچه را عمدتا به بارش‌های قابل توجه نسبت می‌دهند درحالیکه پیش از این نیز بارش‌هایی از این دست در حوضه آبریز دریاچه وجود داشته ولی باز هم تراز دریاچه با افت مواجه شده است.

اما اکنون و بعد از ۵ سال از آن سخنان، با اجرای ده‌ها پروژه احیا از جمله انتقال آب و لای‌روبی رودخانه‌ها و همچنین بارش‌های مناسب مدت اخیر، نه تنها تراز آب دریاچه بهبود یافته و به بالاترین وضعیت خود از سال ۹۰ رسیده بلکه حجم آب دریاچه نیز تنها ۲۰۰میلیون مترمکعب تا رسیدن به رقم ۴میلیارد مترمکعب فاصله دارد.

بحث اینست که ناامیدی برخی از احیای این دریاچه به چه دلیل بوده و چرا بجای نگرش بلندمدت به برخی پروژه‌ها آنهم در حوزه محیط‌زیست که یکی از بخش‌هایی است که متاسفانه در سالیان اخیر به آن کم توجهی شده، نداریم.

نگرش بلندمدت به احیای تالاب‌ها، جنگ‌ها و اماکن تاریخی باید در بین همه از کارشناس بگیر تا مسئولان نهادینه شود.

دل بستن به ناامیدی کارشناسان که باید امیدبده باشند، اکنون می‌توانست مهاجرت بالغ بر میلیون‌ها نفر را بخاطر خشک شدن کامل دریاچه ارومیه از استان‌های آذربایجان‌غربی، شرقی و حتی زنجان به استان‌های دیگر رقم بزند و این استان‌ها تبدیل به کویری غیرقابل سکونت می‌شد بعبارتی بعد از کویر لوت و دشت کویر، کویر نمکی ارومیه سومین کویر کشور شناخته می‌شد.

متاسفانه در کشور، اکثر غریب به اتفاق کارشناسان همه حوزه‌ها از کارشناسان حوزه آب و علمی تا کارشناسان حوزه ورزش زحمت مطالعه منابع، تحقیقات و پژوهش‌های جدید نمی‌دهند که شاید علم و دانش جدید مطالب جدیدی ارائه دهد.

46




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «یادش بخیر، می‌گفتند دریاچه ارومیه احیا نمی‌شود!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..