کم و کیف ساخت این دربها را در گفتگو با مهندس علیرضا رضوانیان مدیر تولیدات کک و مواد شیمیایی ذوب آهن اصفهان و کارشناسان دفتر فنی این مدیریت جویا شدیم که مشروح آن را در ادامه میخوانید:
مهندس رضوانیان با اشاره به اینکه رفع آلایندگی از سلولهای باتری شماره ۳ (تعویض دربهای فیکس) از اولویتهای اصلی ذوب آهن اصفهان و مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی است، گفت: علت بروز این آلایندگی کیفیت پایین دربهای موجود بر روی باتری، نقص در سیستمهای تمیز کننده و جمع آوری غبارهای ماشینهای شارژاست.
وی افزود: در این راستا تغییر اساسی دربها از فیکس به فلکسیبل (انعطاف پذیر) در دفتر فنی مدیریت کک سازی انجام گرفت و پس از یک دوره آزمایشی سه ماهه نتیجه مثبت آن به ثمر نشست. در حال حاضر نیز عملیات سری سازی دربهای موجود با همکاری کارگاههای ساخت و برنامه ریزی مدیریتهای خرید و مالی در دستور کار قرار دارد.
مدیر تولیدات کک و مواد شیمیایی شرکت خاطر نشان کرد: ذوب آهن اصفهان همواره فراتر از قانون به مسئولیتهای اجتماعی خویش عمل نموده و سلامت جامعه پیرامون را همواره مد نظر دارد. لذابه موازات همت برای حفظ تولید و افزایش آن، عمل به مسئولیتهای اجتماعی که حفظ محیط زیست در صدر آنها است، سرلوحه فعالیتها میباشد.
طراحی ۱۱۰۰ قطعه ویژه دربهای باتری در دفتر طراحی کک سازی
مهندس مهدی ظرافتی سرپرست دفتر فنی مدیریت کک سازی گفت: با توجه به تحریمهای ظالمانه غرب و محدودیتهایی که به ویژه در سالهای اخیر به کشور تحمیل شد، طراحی دربهای باتری شماره ۳ به مدیریت کک سازی سپرده شد.
وی در ادامه مراحل طراحی این پروژه را چنین عنوان کرد: پژوهش و مطالعه بر روی دربهای موجود، ارائه طرح اولیه با توجه به محدودیت ها، تحلیلهای نرم افزاری و برطرف نمودن نواقص طرح و تهیه نقشه کارگاهی مطابق با استانداردهای جهانی.
سرپرست دفتر فنی مدیریت کک سازی خاطر نشان کرد: این مراحل نهایتاً منجر به طراحی و ساخت ۱۱۰۰ قطعه برای این مکانیزم و بهره برداری آزمایشی سه ماهه از آن شد.
مهندس ظرافتی اظهار داشت: با توجه به ممیزی انجام شده و اظهار رضایت ممیز خارجی (OHSAS ۱۴۰۰۱) ساخت تعداد ۱۵۰ درب جهت تعویض کامل دربهای قدیمی در دست اقدام است.
طراحی و ساخت دربهای باتری ۳ توسط مدیریت کک سازی و کارگاه ۴۶، بالغ بر ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار صرفه جویی ارزی برای کارخانه به ارمغان آورد.
مهندس مهرداد صابر کارشناس دفتر طراحی این مدیریت نیز گفت:: طراحی دربهای باتری شماره ۳، به دلیل وجود ماشینهای تخلیه و درب باز کن چالش بزرگی برای این قسمت محسوب میشد، زیرا تمام متغیرهای طراحی اعم از سایز سلول، نحوه عملکرد، مکانیزم ماشین آلات مربوطه و تنشهایی که به وجود میآید، قابل پیش بینی بود.
وی با شاره به اینکه تکنولوژی طراحی این دربها هم اکنون در اختیار چند کشورانگشت شمار قرار دارد افزود: با تلاش و همت همکاران در واحد طراحی مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی و با بهره گیری از نرم افزارهای به روز مهندسی، شبیه سازی و تحلیل در کمتر از یک سال دستیابی به تکنولوژی دربهای فلکسیبل محقق شد.
کارشناس دفتر طراحی این مدیریت تصریح کرد: طراحی و ساخت این دربها در شرکت ذوب آهن اصفهان توسط مدیریت کک سازی و کارگاههای ساخت، بالغ بر ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار صرفه جویی ارزی را به همراه داشته است.
مهندس جعفر مختاری، کارشناس دفتر فنی این مدیریت نیز گفت:: طرح درب فلکسیبل باتری سه ذوب آهن اصفهان، جزء یکی از به روزترین و جدیدترین طرحهای موجود است که دستیابی به طراحی، ساخت و نصب آن با سخت کوشی ودانش فنی پرسنل شرکت صورت پذیرفته است.
وی محاسن این درب نسبت به دربهای قدیمی را چنین عنوان کرد: ۱) دمپ، خنثی سازی حداکثری تنشهای حرارتی با توجه به طراحی چندین لایه عایق حرارتی، ۲) تنظیم ساده اولیه درب و خاصیت خود تنظیم بودن درب در هر بار باز و بست کردن بدون نیاز به اپراتور، ۳) طراحی بهینه متریال به توجه به درگیری مستقیم قاب گاز بند کننده با آتش داخل سلول، ۴) تعمیرات ساده و سریع و استفاده از اتصالات انعطاف پذیر که موجب میشود گرافهای تعمیراتی به حداقل ابزار و زمان مورد نیاز داشته باشد، ۵) حذف هدر رفت انرژی و مواد اولیه و قابل اسفتاده در چرخه تولید، ۶) حذف آلایندگی زیست محیطی که بیشترین تاثیر در جوامع اجتماعی اطراف کارخانه را دارد، ۷) استفاده از دستگاههای موجود کارخانه بدون نیاز به کمترین تغییر در عملکرد آنها برای کارکردن با درب جدید و تنظیم مناسبتر دمای باتری و کاهش زمان پخت کک.