تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ایران در آخرصف صادرات به اروپا

ایران در آخرصف صادرات به اروپا - ساعت24 هدر موبایل تلگرام ساعت 24 سفر باتو برلین

ساعت 24 - درحالی که ایران به بازار عراق امید دارد و می گوید قصددارد میزان تجارت با این کشوررا به 20 میلیارددلار برساند اما عراقی ها به بازارهای اروپا چشم دوخته و در یک دوره 10 ساله جای ایران را دربازارهای اتحادیه اروپا گرفته اند. گزارش های آماری نشان می دهد عراق دراین مدت توانسته است بازار یونان و تا اندازه ای بازار اسپانیا را از چنگ ایران بیرون بکشد.

معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران با استناد به داده های یورو استات گزارشی از روندکاهنده صادرات ایران به اروپا و روند فزاینده صادرات عراق ، عربستان و ترکیه به اتحادیه اروپا را منتشرکرده است که باید مورد تامل مدیران اقتصادی ایران قرار گیرد.

عراق 50 درصد بیشتر از ایران

براساس آمارهای کمیسیون اروپا، ارزش صادرات کالایی ایران به اتحادیه در سال 2018، حدود  9.5میلیارد یورو بوده که نسبت به سال 2017تقریباً 6 درصد کاهش یافته است. روند صادرات ایران به اتحادیه اروپا طی سال های 2007تا 2018نیزعلیرغم نوساناتی که داشته، در مجموع با کاهش حدود 5میلیارد یورویی طی 12سال همراه بوده است . در سال 2007، صادرات کالایی عراق به اتحادیه اروپا به لحاظ ارزشی کمتر از یک دوم صادرات ایران بوده؛ در حالی که اکنون صادراتش به اتحادیه اروپا بیش از 1.5برابر صادرات ایران به اتحادیه اروپاست و در سال 2018، حدود 16.4میلیارد یوروکالا به این منطقه صادر کرده است.صادرات کالایی عربستان سعودی به اتحادیه اروپا که در سال های متوالی روند نزولی را دنبال کرده بود، از سال 2016 ،روندش معکوس شده و به حدود 31میلیارد یورودر سال 2018رسیده است (بیش از 3برابر صادرات کالایی ایران به اتحادیه اروپا). بعد از بحران مالی جهانی، صادرات کالایی کشور ترکیه به اتحادیه اروپا شروع به افزایش کرد و طی یک دهه به روند صعودی خود ادامه داد. این کشور توانست طی دوازده سال صادرات کالایی خود را به اتحادیه اروپا حدود 1.6برابر افزایش دهد و به رقم 76میلیارد یورو در سال 2018برساند.

صادرات 9.5میلیارد یورویی کالا از ایران به اتحادیه اروپا و واردات حدود 9میلیارد یورویی ایران از این منطقه، تراز بازرگانی  0.5میلیارد یورویی ایران و اتحادیه اروپا را در سال 2018رقم زده است. در حالی که، کشور عراق با 16.4میلیارد یورو صادرات کالا به اتحادیه اروپا و 3.6میلیارد یورو واردات کالا از این منطقه، در سال 2018تراز بازرگانی 12.7میلیارد یورویی با اتحادیه اروپا داشته است .تراز بازرگانی ایران با اتحادیه اروپا در سال های 2007تا 2018حدود 3.4میلیارد یورو کاهش یافته؛ درحالی که طی این مدت، تراز بازرگانی عراق با اتحادیه اروپا حدود 7.3میلیارد یورو به نفع عراق افزایش داشته است. شیب تند بهبود تراز بازرگانی عراق طی سه سال اخیر، می تواند بازتاب تلاش عراق برای توسعه روابط تجاری خود با کشورهای اروپایی باشد. بهبود قابل توجه تراز بازرگانی عراق با اتحادیه اروپا، عمدتاً به دلیل افزایش صادرات کالایی عراق به این منطقه بوده است. به نظر می رسد سهم عراق در میزان وارداتی که اتحادیه اروپا از کشورهای خارج از منطقه خود دارد به طور قابل ملاحظه ای در حال افزایش است؛ به طوری که این سهم در سال 2018به حدود 0.8درصد رسیده است. در حالی که در سال 2018 ،سهم ایران در واردات اتحادیه اروپا از کشورهای خارج از منطقه، حدود 0.5درصد برآورد میشود که با احتساب نفت محاسبه شده است.

کالاهای صادراتی عراق در سال 2018عمدتاً به کشورهای یونان، ایتالیا، هلند، اسپانیا و آلمان صادر شده است. بررسی مقاصد عمده صادراتی عراق در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، در سال 2018گویای تغییرات معنادار صادرات عراق به کشور یونان است. صادرات کالایی عراق به یونان درسال های یک دهه (2018-2008 )حدود 4.5میلیارد یورو افزایش یافته است! به عبارتی بیش از 63درصد تغییر ارزش صادرات عراق به اتحادیه اروپا طی این مدت به علت افزایش صادرات این کشور به یونان بوده است .نکته جالب توجه دیگر، کاهش 1.2میلیارد یورویی صادرات کالایی ایران به یونان طی سال های 2018-2008است .چنین افت ارزش صادراتی از سمت ایران و صعود ارزش صادراتی از سمت عراق به کشور یونان، می تواند به معنای نفوذ کشور رقیب در بازار هدف صادراتی ایران و از دست دادن این بازار باشد! چنین رویدادی در رابطه با کشور اسپانیا نیز تا حدی به چشم میخورد. کاهش یک میلیارد یورویی صادرات ایران در مدت مذکور، همزمان با افزایش 600میلیون یورویی صادرات عراق به این کشور رخ داده است. بنابراین ضمن اینکه به نظر می رسد کشور عراق در یک دهه گذشته در توسعه روابط تجاری خود با یونان موفق بوده و توانسته سهم بازار ایران را در کشور یونان به دست آورد، نگرانی جایگزین شدن عراق با ایران درسایر مقاصد صادراتی عضو اتحادیه اروپانیز وجود دارد. از جمله این مقاصد،می توان به کشور اسپانیا اشاره کرد که در حال حاضر دومین مقصد عمده صادراتی ایران به اتحادیه اروپااست

(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','https://www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-53492516-1', 'auto'); ga('send', 'pageview');




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ایران در آخرصف صادرات به اروپا»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..