تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




از میانگین سن ازدواج عروس و داماد‌های ایرانی تا مهمترین علل مرگ جوانان

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

میانگین سن ازدواج عروس و داماد‌های ایرانی/ آمار عجیب طلاق در ۵ سال اول زندگی

حامد برکاتی مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت اظهار کرد: متاسفانه با بالا رفتن سن ازدواج، جوانان ما سال‌های طلایی ۲۰ تا ۳۵ سال را که باید صرف ساخت زندگی و چشیدن طعم شیرین زندگی مشترک کنند، از دست می دهند.

وی با بیان اینکه متاسفانه شاهد افزایش سن ازدواج در بین جوانان هستیم، گفت: اکنون میانگین سن ازدواج در خانم ها حدود ۲۴ و میانگین سن ازدواج در آقایان به ۲۸ سال رسیده است.برکاتی با اشاره به میزان کاهش ازدواج طی چند سال اخیر اظهار کرد: از سال ۱۳۸۹ هر سال حدود شش درصد نسبت به سال قبل ازدواج ها کاهش پیدا کرده و از ۸۹۰ هزار در سال ۸۹ به ۶۸۰ هزار در سال ۹۵ رسیده  و آمار ازدواج در سال ۹۷ نسبت به ۹۶ حدود هشت درصد کمتر شده است.

وی با اشاره به آمار طلاق در کشور گفت: نسبت طلاق به ازدواج در هر سال متفاوت است اما بر اساس آخرین آمار از هر سه و نیم ازدواج یک مورد به طلاق ختم می شود  که این آمار در کلان‌شهرها  یک مورد در هر سه ازدواج است و در مناطق خاصی مثل شمال شهر تهران  از هر ۲ مورد ازدواج یکی به طلاق ختم می شود.

ورزشکاران کدام رشته‌های ورزشی بیشتر مکمل مصرف می‌کنند؟

فرزین حلب چی دبیر علمی هفتمین همایش مکمل‌های غذایی و ورزشی و چهارمین سمپوزیم پایش سلامت مکمل‌های رژیمی، رشته‌های ورزشی قدرتی و بدنسازی را پرمصرف‌ترین گروه از نظر مصرف مکمل دانست و گفت: ستاد دوپینگ ایران هم خود را موظف نمی‌داند که بر روی مکمل‌ها کار تحقیقاتی کند و در حال حاضر نمی‌دانیم که چند درصد ورزشکاران نیاز خود را از بازار قانونی تامین می‌کنند.

وی ادامه داد: در این زمینه بر روی کشتی گیران و فوتبالیست‌ها کار تحقیقاتی انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که بیشترین مرجع مشورت ورزشکاران برای مصرف مکمل ورزشکاران قدیمی و مربیان هستند، نه متخصصان تغذیه که البته بر اساس قوانین کشور این موضوع تخلف است؛ البته سازمان غذا و دارو با کمک فدراسیون پزشکی ورزشی در این حوزه ورود کرده است و از اماکن ورزشی بازدید می‌کنند.

ماجرای فروش مکمل‌های قاچاق در کوچه مروی و تهدید مدیر کل غذا و دارو/ نصب برچسب بر روی مکمل‌های ایرانی اجباری است

مهناز خانوی مدیر کل اداره امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو اظهار کرد: سازمان غذا و دارو با نگاه بهبود سلامت جامعه در این قبیل همایش‌ها ورود می‌کند.

مدیر کل اداره امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با اشاره به رقم واردات و تولید مکمل‌های تغذیه‌ای بیان کرد:  ١۵٠٠ میلیارد ریال مبلغ واردات و بیش از هشت هزار میلیارد ریال فروش مکمل‌های تغذیه‌ای بوده است.

خانوی افزود: پیش بینی می‌کنیم که سال ۹۸ شرایط بسیار مناسبی برای تولیدکنندگان باشد و ما باید به تولید با کیفیت نگاه جدی داشته باشیم، در این راستا پیش‌تر استاندارد و گمرک بر واردات ماده اولیه نظارت داشت، اما اکنون سازمان غذا و دارو در این حوزه ورود کرده و نظارت بر ماده اولیه مکمل‌ها اکنون این تبدیل به یک سیاست کلی شده است.

خانوی گفت: باید کاری کنیم جوانان بدانند مصرف خودسرانه مکمل عوارض جبران ناپذیری دارد و در کنار آن نظارت را تقویت کنیم و در این راستا اداره نظارت بر عرضه مکمل‌ها از ۲ ماه قبل ایجاد شده است.

خانوی درباره فروش و عرضه مکمل‌های قاچاق در کوچه مروی گفت: ما یک سازمان هستیم و به تنهایی برای مقابله با قاچاق و تقلب نمی‌توانیم کار پیش ببریم، به عنوان مثال همکاران ما یک بار برای تور بازرسی وارد کوچه مروی شدند و از همان دقیقه اول تلفن من مدام زنگ‌های مشکوک می‌خورد و من تهدید می‌شدم و بلافاصله تمام پاساژ‌ها تعطیل شدند و تقصیر را گردن یک کودک در مغازه‌ها می‌انداختند.

نتایج نهایی آزمون دستیاری پزشکی تا عید فطر اعلام می‌شود

آبتین حیدرزاده رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره اعلام نتایج آزمون دستیاری پزشکی اظهار کرد: نتایج نهایی آزمون دستیاری پزشکی عید سعید فطر اعلام می‌شود.

وی افزود: در آزمون دستیاری پزشکی بیش از هفت هزار نفر مجاز به انتخاب رشته شدند که در موعد مقرر از ۱۸ تا ۲۲ فروردین انتخاب رشته کردند.

رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: در این آزمون در ۲۰ رشته ۲ هزار و ۶۱۰ دانشجو در دوره‌های رایگان و شهریه‌پرداز پذیرفته می‌شود.

به سرمایه برخی از خیرین سلامت جفا کرده‌ایم/ حق ندارم وزارت بهداشت را به سیاست آلوده کنم/ نمی‌گذارم کسی چوب لای چرخ خیرین سلامت بگذارد

سعید نمکی وزیر بهداشت در دیدار رئیس و مدیران مجمع خیرین سلامت کشور اظهار کرد: بنده حق ندارم وزارت بهداشت را به سیاست آلوده کنم، البته ممکن است خودم دیدگاه‌هایی داشته باشم، اما بنا دارم که از تمام ظرفیت‌های کشور و همه اندیشه‌هایی که دلشان برای آینده این مملکت می‌تپد، استفاده کنم.

وی تصریح کرد: اعتقاد دارم که دولت در سال‌های آینده بدون کمک مردم، خیرین و سازمان‌های مردم نهاد کاری موثر نمی‌تواند انجام دهد. دورانی با پنج دلار، فرزندان مان را علیه ۶ بیماری مهلک مسری قابل پیشگیری با واکسن، واکسینه می‌کردیم و عوامل تهدید کننده سلامت، محدود بود، اما امروز عواملی مانند فشار خون، دیابت، حوادث جاده ای، سرطان ها، سلامت روان و شیوه زندگی نادرست، نظام سلامت را دچار بحران‌های شدید کرده است.

وزیر بهداشت با اشاره به افزایش سهم سلامت از GDP از ۶ به حدود ۹ درصد، افزود: این حفره باز هم پرشدنی نیست در حالیکه این شاخص در برخی کشورها از جمله کشور‌های حاشیه خلیج فارس شاید کمتر است و باید بدانیم که بضاعت کشور در حل و فصل مسائل نظام سلامت، محدود است.

مددجویان کمیته امداد از امروز دفترچه بیمه سلامت می‌گیرند

مراسم امضای تفاهم نامه پوشش بیمه سلامت مددجویان شهری کمیته امداد امام خمینی (ره) صبح امروز با حضور طاهر موهبتی مدیر عامل سازمان بیمه سلامت و پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار شد.

 فتاح رئیس کمیته امداد اظهار کرد: ما برای اینکه به این نقطه برسیم مسیر طولانی طی کرده ایم و با همکاران در بیمه سلامت جلسات متعددی داشته‌ایم و بحث‌های کارشناسی بسیاری صورت گرفته است؛ تفاهم‌نامه امروز نتیجه فکر مشترک هر ۲ مجموعه بوده است و به یک اتفاق نظر در بیمه سلامت، وزارت بهداشت، سازمان مدیریت و مجلس شورای اسلامی رسیدیم و به این نتیجه رسیدیم که به قانون در این زمینه نیز نیاز داریم.

وی ادامه داد: همکاران ما در بیمه سلامت اعلام کردند موضوع در کمیسیون تلفیق بهداشت و صحن مجلس مطرح شده است و ردیف بودجه ۵٠٠ میلیارد تومانی از کمیته امداد به بیمه سلامت منتقل شد.

مهمترین علل مرگ جوانان ایرانی/ کاهش سالیانه ۴٠ هزار تولد در کشور

برکاتی مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس با اشاره به علل مرگ جوانان ایرانی گفت: حوادث ترافیکی در راس علل مرگ جوانان قرار دارد و ٣٠ درصد علل مرگ را تشکیل می‌دهند، خودکشی، خشونت سکته قلبی و مغزی و سوء مصرف مواد از مهمترین علل مرگ جوانان در کشور محسوب می‌شود.

برکاتی ادامه داد: فاصله ازدواج با فرزندآوری به طور متوسط نزدیک به پنج سال و این رقم و تصمیم جوانان در تاخیر برای فرزندآوری بدون توجه به پیام‌های وزارت بهداشت است، زیرا ‏اعلام کردیم بهترین سن بارداری بین ۲۰ تا ۳۵ سالگی خواهد بود، البته اگر بارداری زیر ۲۰ یا بالای ۳۵ سال اتفاق بیفتد، بسته‌های مراقبت ‏ویژه وجود دارد. ‏

برکاتی تاکید کرد: از سال ۹۵ به بعد آمار تولد در کشور سالیانه ۴۰ هزار مورد کمتر شده است، اکنون ما با چالش دهه شصتی‌ها که شکم جمعیتی کشور را تشکیل می‌دهند مواجه هستیم و این گروه سنی به تدریج در حال گذر از سن باروری هستند، به عنوان مثال دختران متولد ۶۰ در آستانه ۳۸ و ۴۰ سالگی هستند و اگر شرایط مناسب برای ازدواج آن‌ها فراهم نشود، از چرخه فرزندآوری خارج می‌شوند و باید دانست که معضل اصلی ازدواج در کشور، مسائل فرهنگی است و امیدواریم این مشکل با کمک رسانه کاهش پیدا کند و درآمد و ‏مسائل اقتصادی در جایگاه بعدی قرار دارند.

برکاتی با بیان اینکه بهترین سن باروری ۲۴ تا ۲۵ سالگی است، گفت: از ۳۰ سالگی به بعد قدرت باروری کم می‌شود و موضوع چاقی نیز در زمینه ناباروری موثر است و در این ‏زمینه به جوانان هشدار داده می‌شود که اگر چاق باشند، به خصوص در زنان این عامل موجب ناباروری می‌شود، افزون بر این‏ اختلال تخمدان پلی کیستیک و آندومتریوز نوعی اختلال زنانه هستند که در ناباروری زنان نقش دارند.

آزمون پذیرش دستیار فلوشیپ هم به تعویق افتاد

مرکز سنجش آموزش پزشکی اعلام کرد که آزمون پذیرش دستیار دوره‌های تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ به تعویق افتاد.

این آزمون به دلیل مشکلات موجود در مناطق سیل زده و با توجه به تأکید وزیر بهداشت مبنی بر در نظر گرفتن تمهیدات لازم به منظور رعایت هر چه بیشتر حال داوطلبانی که در این شرایط به سر می‌برند زمان آزمون مذکور به تعویق و تاریخ برگزاری آزمون متعاقباً اطلاع رسانی می‌شود.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «از میانگین سن ازدواج عروس و داماد‌های ایرانی تا مهمترین علل مرگ جوانان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..