تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




پیشرفته‌ترین دستاورد‌های علمی جهان در ایستگاه فضایی بین المللی/ فناوری پوشیدنی برای کنترل سلامت فضانوردان

سفینه فضایی Cygnus قراراست محموله‌ای از وسایل و تجهیزات الکترونیکی را روانه ایستگاه فضایی بین المللی کند؛ از جمله این وسایل دو ربات کوچک است که برای کمک به تمرین فضانوردان و تعمیر ایستگاه فضایی بین المللی مورد استفاده قرار می‌گیرند.


همچنین کارشناسان نوعی فناوری پوشیدنی را مورد آزمایش قراردادند که با استفاده از آن وضعیت سلامت فضانوردان مورد سنجش قرار می‌گیرد.
از جمله آزمایش‌هایی که در طرح جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد نوعی سیستم سنجش عملکردی برای بررسی سیستم جریان خون فضانوردان است.

در فضا به دلیل وجود جاذبه میکروگرانشی یکی از مشکل‌هایی که برای افراد به وجود می‌آید پیر شدن و بروز مشکل درجریان خون است؛ سیستم سنجش عملکرد سلامت به بررسی جریان خون فضانوردان می‌پردازد و به این ترتیب بروز مشکل‌های سلامت آن‌ها را شناسایی می‌کند.

شایع‌ترین مشکل‌های سلامت فضانوردان 

از جمله شایع‌ترین مشکل‌های سلامت برای فضانوردان، تنگ شدن عروق، بروز غلظت خون، پیری زودرس و مقاومت به انسولین و احتمال افزایش ابتلا به بیماری دیابت است.


در این آزمایش، فضانوردان تحت آزمایش‌های مختلف اولتراسوند، بررسی نمونه خون و آزمون تحمل گلوکز خوراکی قرار می‌گیرند تا وضعیت سلامت آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

در آزمایشی دیگر فضانوردان با پوشیدن لباس‌هایی دارای حسگر‌های پوشیدنی مورد بررسی درباره دگرگونی وضعیت جسمانی خود قرار می‌گیرند.
انجام این آزمایش‌ها می‌تواند به افزایش دانش و آگاهی دانشمندان درباره اثرگذاری فضا بر سلامت فضاوردان موثر باشد.

یکی از تجهیزاتی که به ایستگاه فضایی بین المللی منتقل می شود و برای سنجش سلامت فضانوردان مورد استفاده قرار خواهد گرفت وسیله ای به نام Bio-Analyzer ساخت آژانس فضایی کشور کاناداست.

این وسیله  می تواند برای بررسی مایع های بدن فضانوردان از جمله خون، بزاق و ادرار مورد استفاده قرار بگیرد و آنها را آزمایش کند.

این دستگاه  می تواند به شمارش و بررسی میزان گلبول های قرمز و غلظت مولکول های محلول درخون بپردازد و نکته جالب درباره این فناوری ها این است که تنها با استفاده از ۲ الی ۳ قطره می تواند فعالیت داشته باشد.

سفینه فضایی Cygnus  وسیله دیگری به نام Seeker Robotic External Cubesat Inspection Vehicle DTO را نیز حمل می کند  که نوعی ربات کوچک است. این ربات درابعادی کوچک کی تواند به صورت آزادانه دراطراف ایستگاه فضایی بین المللی پرواز کند و به حالت کاملاً اتوماتیک یا از راه دور هدایت و کنترل شود.

هنگامی که هرگونه نقص فنی یا اختلالی خارج از ایستگاه فضایی بین المللی روی دهد این دستگاه می تواند به اطراف ایستگاه پرواز و بروز نقص فنی را گزارش کند.

این دستگاه یک نمونه اولیه است و به آزمایش های دقیق تری برای توسعه این وسیله نیاز است؛ به گفته کارشناسان ساخت این وسیله می تواند در آینده راهکاری فوق العاده برای شناسایی و انجام تعمیرات ایستگاه فضایی بین المللی باشد و به این ترتیب فضانوردان می توانند به سرعت نقص فنی ایجاد شده را شناسایی و تعمیر کنند.

امروزه فضانوردان برای انجام تعمیرات، نصب تجهیزات و بررسی وضعیت خارج ایستگاه فضایی بین المللی مجبور به خروج از ایستگاه و پیاده‌روی فضایی هستند.

منبع: Space
انتهای پیام/ پیشرفته‌ترین دستاورد‌های علمی جهان در ایستگاه فضایی بین المللی 



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «پیشرفته‌ترین دستاورد‌های علمی جهان در ایستگاه فضایی بین المللی/ فناوری پوشیدنی برای کنترل سلامت فضانوردان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..