تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سیپروترون کامپاند و کیست تخمدان، توصیه می‌شود؟

در صورت مصرف سیپروترون کامپاند به عنوان ضد بارداری، طی دو هفته اول مصرف، باید از روش‌های دیگر جلوگیری از بارداری نیز استفاده شود... اگر چه قرص سیپروترون کامپاند اثری شبیه داروهای خوراکی جلوگیری کننده از بارداری دارد، ولی استفاده از آن صرفا برای این منظور توصیه نمی‌شود... این دارو برای درمان پرمویی (هیرسوتیسم) و آکنه‌های صورت تجویز می شود...
مصرف داروهای هورمونی باید حتما تحت نظر پزشک باشد. سیپروترون کامپاند یکی از داروهایی است که علاوه بر درمان مشکلاتی مثل پرمویی در زنان می‌تواند در شرایط خاصی از بارداری هم جلوگیری کند.
سیپروترون کامپاند و کیست تخمدان، توصیه می‌شود؟
سیپروترون کامپاند چیست؟
سیپروترون کامپاند (Cyproterone Compound) در درمان‌ آکنه‌ مقاوم‌ به‌ آنتی‌بیوتیک‌ها در زنان‌ و یا زنانی که‌ در ضمن‌ درمان‌ آکنه‌ تمایل‌ به‌ استفاده‌ از داروهای ضد بارداری خوراکی‌ نیز دارند به کار می‌رود.
این‌ دارو همچنین‌ در درمان‌ پرمویی وابسته‌ به‌ آندروژن‌ در خانم‌ها بکار می‌رود. سیپروترون به همراه استروژن اثر ضدبارداری دارد. این دارو به دلیل آثار آنتی‌آندروژنی‍ک در مردان در درمان سرطان پروستات استفاده می‌شود.

درمان pco با سیپروترون کامپاند توصیه نمی شود
کیست تخمدان عبارت است از توده‌های تخمدانی معمولاً خوش‌خیم که در بسیاری از موارد از فولیکول‌های سطح تخمدان سرچشمه می‌گیرد. علل متفاوتی می‌تواند باعث بروز این کیست‌ها شود که اکثراً علت آن عدم تخمک‌گذاری است. کیست‌های تخمدان شایع که بیشتر دیده می‌شود، اکثراً کیست‌های ساده هستند. برخی از این کیست‌ها خود به خود رفع می‌شوند، پس به درمان خاصی نیاز ندارند ولی گاهی همین کیست‌ها، کمی بزرگتر شده و می‌توانند علایمی مثل درد در زیر دل و اختلال در دوره ماهانه بیمار تولید کنند. گاهی هم لکه‌بینی در این بیماران دیده می‌شود که با استفاده از درمان‌های دارویی به راحتی درمان می‌شوند و با یک سونوگرافی ساده هم تشخیص داده می‌شوند. این کیست‌ها تنها با نظر پزشک و در مواقع حاد که همراه با درد نسبتا شدید و خونریزی غیر عادی باشد به جراحی نیاز پیدا می‌کنند.طبق تحقیقات انجام شده افرادی که از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند، کمتر دچار کیست تخمدان می‌شوند و در حاملگی و شیردهی نیز به علت مهار فعالیت تخمدان کیست‌های تخمدان کمتر مشاهده می‌شود.به طور کلی برای رفع کیست‌ها ساده‌ترین و کم‌خرج‌ترین درمان همان قرص‌های ضد بارداری ال دی است ولی بیمار نباید خودسرانه عمل کند، بلکه باید تحت نظر متخصص زنان باشد. در برخی موارد قرص ال دی باعث درمان کیست تخمدان شود اما مواردی هم مشاهده شده است که این قرص‌ها نه تنها کیست تخمدان را درمان نکرده‌اند بلکه کیست تخمدان نسبت به قبل از مصرف قرص ال دی، بزرگ‌تر هم شده است! شاید در مواردی که کیست تخمدان منشاء هورمونی دارد این قرص‌ها بتوانند کیست را درمان کنند اما در مواردی که کیست تخمدان علتی غیر از تغییرات هورمونی دارد ممکن است این قرص‌ها کارآیی نداشته باشند. نتیجه درمان یا عدم درمان کیست تخمدان با قرص‌های ال دی پس از مصرف آنها مشخص خواهد شد. به هر حال مصرف این قرص‌ها هم بهتر است زیر نظر پزشک متخصص انجام شود.
هرگز نباید برای  از بین بردن کیست‌های تخمدان از قرص دیان (سیپروترون کامپاند) استفاده کرد چراکه این دارو فقط برای درمان پرمویی (هیرسوتیسم) و آکنه‌های صورت قابل استفاده است و عوارضی همچون خستگی، افزایش وزن، کاهش میل جنسی، درد پستان، ورم و عوارض ناشناخته‌ی دیگری را ایجاد می‌کند.

سیپروترون کامپاند و کیست تخمدان، توصیه می‌شود؟
توجه: این دارو از تولید اسپرم می‌کاهد و مردها را عقیم می‌کند که بعد از ترک دارو معمولا بخودی خود برطرف می‌شود.اثر قرصهای ضدبارداری در عقیم کردن خانمها علمی نیست، مگر اینکه به مدت خیلی طولانی قرص بخورند،به طوری که اندومتر خیلی لاغر شود،ولی هیچ منبعی ننوشته است که قرص ضد بارداری کسی را برای ابد عقیم می کند.ممکن است بارداری را مدتی به تأخیر بیندازد، ولی عقیم و نابارور نمی کند.حتی بعضی خانمها که قرص مصرف می کنند،وقتی آن را قطع می کنند،دچار آمنوره (قطع پریود) می شوند.

موارد مصرف
 - پیشگیری از بارداری
 - آکنه شدید و مقاوم به درمان در زنان
 - هیرسوتیسم یا پرمویی در زنان
 - سرطان های وابسته به استروژن
سیپروترون کامپاند و کیست تخمدان، توصیه می‌شود؟
عوارض
تهوع، استفراغ، سردرد، درد و سفتی پستان‌ها، زیادی فشار خون، اختلال عملکرد کبد، کاهش حجم خون‌ قاعدگی، بثورات جلدی، کم خونی، افسردگی، خستگی

تداخل دارویی
 باربیتورات ها و ریفامپین

مقدار و نحوه مصرف
میزان دقیق و چگونگی مصرف این دارو با توجه به نوع مشکل متفاوت است و باید حتما توسط پزشک تعیین گردد اما به طور کلی نحوه مصرف این دارو برای درمان آکنه یا استفاده از آن به عنوان داروی پیشگیری از بارداری به صورت زیر است:
درمان آکنه یا پر مویی: در اولین دوره درمان، از روز پنجم قاعدگی روزی یک قرص به مدت 21 روز مصرف می‌شود. دوره‌های بعدی درمان بعد از گذشت هفت روز بدون مصرف قرص، به همان ترتیب شروع می‌شود.
جلوگیری از بارداری: از روز پنجم قاعدگی روزانه یک قرص به مدت 21 روز مصرف می‌شود. سپس، به مدت یک هفته مصرف دارو قطع، و بعد از آن، دوباره همین برنامه مصرف دنبال می‌شود. در صورت بروز وقفه در قاعدگی، ابتدا باید احتمال بارداری را رد کرد و سپس دوره بعدی درمان را شروع نمود. توجه داشته باشید که در صورت مصرف این دارو به عنوان ضد بارداری، طی دو هفته اول مصرف، باید از روش‌های دیگر جلوگیری از بارداری نیز استفاده شود.

سیپروترون کامپاند و کیست تخمدان، توصیه می‌شود؟
در صورت‌ فراموش‌ کردن‌ مصرف‌ دارو در زمان‌ معین‌، باید به‌ محض‌ بخاطر آوردن‌ مصرف‌ شود. در صورتی که‌ تاخیر در مصرف‌ دارو بیش‌ از 12 ساعت‌ باشد، بهتر است‌ از مصرف‌ آن‌ نوبت‌ خودداری‌ شود و ضمن‌ ادامه‌ مصرف‌ بقیه‌ قرص‌ها، به‌ روال‌ قبلی‌ از یک روش‌ دیگر جلوگیری‌ از بارداری‌ نیز استفاده‌ شود.
اگر چه این فرآورده اثری شبیه داروهای خوراکی جلوگیری کننده از بارداری دارد ، ولی استفاده از آن صرفا برای این منظور توصیه نمی‌شود. مصرف آن در این مورد تنها برای زنانی توصیه می‌شود که به درمان بیماری‌های پوستی وابسته به آندروژن نیاز دارند.
توجه: در صورتی که مبتلا به نارسایی یا سرطان کبد و بیماری دیابت قندی بوده و یا سابقه ترومبو آمبولی دارید نباید از این دارو استفاده کنید.

نکات مصرف سیپروترون کامپاند
در طول درمان با این دارو، معاینه پستان‌ها و اعضای لگنی و اندازه‌گیری فشار خون بیماران به طور منظم توصیه می‌شود.
مصرف‌ این‌ دارو توسط زنان‌ سیگاری، به ویژه‌ افرادی بالاتر از 35 سال‌،خطر بروز بیماری‌های شریانی را افزایش‌ می‌دهد.
اگر بعد از قطع مصرف دارو خونروی اتفاق نیفتد، باید قبل از شروع دوره جدید مصرف دارو، احتمال بارداری را رد کرد.
در صورت بروز اسهال یا استفراغ، ممکن است اثربخشی دارو در جلوگیری از بارداری کاهش یابد. بنابراین، استفاده از سایر روش‌های جلوگیری از بارداری در زمان باقیمانده از دوره مصرف دارو توصیه می‌شود.
این دارو در افراد چاق و فشار خون بالا با احتیاط تجویز می‌شود.
بر خلاف باورهای رایجی که وجود دارد قرص‌های ضدبارداری باعث اضافه وزن نمی‌شود اما اشتهاآور است.
مصرف این دارو در دوران حاملگی ممنوع است زیرا ممکن است باعث صدمه زدن به جنین شود.
در صورت وقفه در قاعدگی، ابتدا باید از عدم بارداری مطمئن شد و سپس دوره بعد مصرف قرص را آغاز نمود.
سیپروترون کامپاند معمولا با نام تجاری خود به نام دیان در بین مصرف‌کنندگان شناخته می‌شود.
مصرف داروی سیپروترون کامپاند در دوران بارداری ممنوع است و در دوران شیردهی نیز توصیه نمی‌شود.
در صورت بروز اسهال یا استفراغ، ممکن است اثربخشی دارو در جلوگیری از بارداری کاهش یابد.
دارو باید در دمای 15 تا 30 درجه سانتی‌گراد نگهداری شود.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سیپروترون کامپاند و کیست تخمدان، توصیه می‌شود؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..