تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




هر آنچه باید درباره شرکت هواپیمایی ساها بدانید

شرکت هواپیمایی ساها یکی از ایرلاین‌های ایرانی است که به ارتش جمهوری اسلامی ایران تعلق دارد.

مقاله‌های مرتبط:

شرکت هواپیمایی ساها یکی از ایرلاین‌های ایرانی است که در ابتدا با هدف جابجایی ارتش توسط نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تأسیس شد، ولی بعدها با افزایش پروازهای مسافربری جابجایی افراد غیرنظامی را نیز برعهده گرفت. جالب است بدانید که ساها مخفف عبارت «سرویس ارتباط هوایی ارتش» است و مالکیت آن نیز کماکان در اختیار ارتش است. قطب اصلی این شرکت هواپیمایی فرودگاه بین‌المللی مهرآباد است و تمامی پروازهای این شرکت از این فرودگاه انجام می‌شوند.

اگر قصد خرید بلیط هواپیما از ایرلاین ساها یا سایر شرکت‌های هواپیمایی را دارید، می‌توانید ازطریق موتور جستجوی پرواز کجارو، بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و به آسانی خریداری کنید.

ساها

تاریخچه

شرکت هواپیمایی ساها (ایکائو: IRZ) موسوم به «ساها ایرلاینز» از جمله شرکت‌های حمل‌و‌نقل هوایی قدیمی ایرانی است و در سال ۱۳۶۹ توسط نیروی هوایی ارتش کشور با هدف جابجایی پرسنل ارتش تأسیس شد؛ اما در ادامه فعالیت‌های این شرکت هواپیمایی، بعدها تصمیم گرفته شد که کاربری این شرکت فعال در حوزه حمل ونقل هوایی، در زمینه‌ی مسافربری نیز فعالیت باشد و پروازهای ایرلاین خود را برای جابجایی افراد غیرنظامی و مسافران نیز فعال کند.

با اینکه این شرکت هواپیمایی فعالیت متوسط و بی‌هیاهویی در بین سایر شرکت‌های هواپیمایی داخلی داشت، اما متاسفانه در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳ این شرکت به‌دلیل عمر بالای ناوگان هوایی خود توسط سازمان هواپیمایی کل کشور لغو امتیاز شد و در پی آن مجوز پروازهای خود را با هر نوع پروازی از دست داد. شرکت هواپیمایی ساها به مدت ۲ سال و نیم غیرفعال بود تا اینکه در سال ۱۳۹۵، درنهایت مسئولان این شرکت توانستند تا مجددا مجوز خود را با هواپیماهای جدیدشان به دست بیاورند. این شرکت در ابتدای امر فعالیت مجدد خود، در حال حاضر در مسیرهای داخلی فعالیت خود را شروع کرده و سرویس های مسافربری ارائه می‌کند.

ساها

ناوگان هوایی

ناوگان هواپیمایی ساها در ابتدای فعالیت شرکت، متشکل از ۱۱ فروند هواپیمای مختلف بود. نه فروند از این‌ها، شامل بوئینگ‌های ۷۴۷ در سری مدل‌های ۱۰۰ و ۲۰۰ بودند. همچنین، هواپیماهای بوئینگ ۷۰۷ نیز به‌دلیل سن بالا و فرسودگی از دور فعالیت خارج شدند. گفتنی است هواپیمایی ساها، آخرین کاربر بوئینگ ۷۰۷ به‌عنوان یک هواپیمای مسافربری در جهان بود.

البته این بوئینگ‌ها در ابتدا هواپیماهای سوخت‌رسان هوا به هواپیماهای نیروی هوایی ارتش بودند که بعدها به مدل مسافربری تغییر کاربری دادند. دراین‌میان دو فروند هواپیمای شرکت ایرباس در مدل A300 این شرکت به شرکت هواپیمایی معراج تحویل داده شد. در حال حاضر، هواپیمایی ساها دارای ۲ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ سری مدل ۳۰۰ است که از سال ۱۳۹۵ با همین هواپیماها پرواز می‌کند.

ساها

مقصدهای پروازی

شرکت هواپیمایی ساها در حال حاضر فقط در مسیرهای داخلی از مبدا تهران (فرودگاه مهرآباد) به مشهد، اهواز، شیراز، کیش و عسلویه انجام می‌شود.

ساها

حوادث پرواز شماره ۱۷۱ هواپیمایی ساها در ۳۱ فروردین ۱۳۸۴ از کیش به مقصد تهران پرواز کرد، اما در هنگام فرود در تهران دچار حادثه شد و به علت ترکیدن لاستیک جلو و آتش گرفتن قسمت عقب هواپیما در انتهای باند به داخل رودخانه متروکه کن سقوط می‌کند. در ۱۸ بهمن ۱۳۸۵ یک فروند بوئینگ ۷۰۷ ساها در فرودگاه کیش دچار نقص فنی در سیستم هیدرولیک شد. این حادثه مربوط بود به پرواز شماره ۱۷۰ ساها که در آن یک فروند بوئینگ ۷۰۷ پس از دور زدن‌های مکرر بر فراز جزیره کیش و تأخیر فراوان، در انتهای باند فرودگاه جزیره کیش بر زمین نشست و قادر به حرکت نبود؛ بنابراین مسافران بیش از ۳۰ دقیقه در انتظار یدک‌کش بودند تا هواپیما را به ابتدای باند منتقل کند. در این مدت به علت فاصله بسیار هواپیما از ترمینال تخلیه مسافران، درحالی‌که داخل هواپیما با کمبود اکسیژن و گرمای بالا مواجه شده بود، اما خبری از ماسک‌های اکسیژن یا لوازمی که کمک حال مسافران باشد نبود، سرانجام این هواپیما پس از بکسل شدن و حضور نیروهای امدادی فرودگاه کیش به محل مورد نظر منتقل و مسافران آن به سلامت، هواپیما را ترک کردند. در تاریخ ۱۲ مرداد ۱۳۸۸، یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ شرکت ساها به شماره پرواز ۱۲۴ که قصد داشت مسافران را از اهواز به تهران منتقل کند، ۱۰ دقیقه پس از بلند شدن از فرودگاه اهواز یکی از موتورهای آن دچار نقص فنی و هواپیما مجبور به فرود اضطراری شد.



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «هر آنچه باید درباره شرکت هواپیمایی ساها بدانید»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..