تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




روایت بی کلام مجید، از خاکبازی تا مجسمه سازی

گفت و گوی خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان با« مجید مرادی حقیقت» هنرمند روشن بیانی که بی صدا با ما سخن گفت.

او فرزند همین خاک است. اهل ایران است و خانه اش در سمنان، اصالتش به روستای حسن آباد از کویر جنوبی شهرستان سمنان برمی­گردد.

چند سالی است که بازنشست شده و تنها دغدغه اش را در کوله بار هنرش بسته تا بتواند صداقت کودکی­­اش، ظرافت لبخندش، نگاه پر مهرش را به روی آثارش بنشاند.

هنر او سفال گری است، اما او یک قدم بیشتر پیش رفته تا گل بازی دوران کودکی و به زبان امروزی خاک بازی یا خمیر بازی کودکانه را جان بخشد، مجسمه ای را روح بخشد تا خاک دوباره رنگ مانایی به خود بگیرد و روی طاقچه خانه با ما سخن بگوید.

مجید قصه ما، دنیا را آرام­تر از ما می­شنود، خنده­های بی­صدایش و سکوت کلامش نشان از این دارد که ناشنواست. دستانش صدای اوست. او با دستانش با ما صحبت می­کند. مجید صدایش را  به دستانش سپرده، نقصان شنوایی، نه تنها محدودش نکرده، بلکه از او هنرمندی قهار ساخته است.

مصاحبه ای که در ادامه می­خوانید، حاصل گفت و گویی است با« مجید مرادی حقیقت» هنرمند روشن بیانی که بی صدا با ما سخن گفت.

* لطفا خودتان را معرفی فرمایید؟

  مجید مرادی حقیقت هستم.

* چند سال دارید؟

 من صد سال دارم. (به خنده و شوخی) متولد سال ۱۳۴۳ از شهر سمنان

* چند سال است که سفالگری می­کنید؟

  بیست سال است که مشغول هنر سفالگری هستم.

* انگیزه اصلی برای ورود شما به هنر سفالگری چه چیزی بوده؟

هنر را باید دوست داشت به نظرم مهمترین انگیزه برای من همان فکر و علاقه بوده که تاکنون مرا در این مسیر نگه داشته است.من ذاتا هنر را دوست دارم و برای خلق اثر هنری انگیزه و پشتکار دارم، اما در کودکی، ابتدا با نقاشی و طراحی و ویترای شروع به کار کردم . علاقه ای که به طراحی چهره و آناتومی بدن انسان و حیوان داشتم ، محرک اصلی برای ورود من به هنر مجسمه سازی بوده و یا شاید عشق به بازی های دوران کودکی

*مگر چه بازی هایی در کودکی انجام می دادید؟

همان گل بازی خودمان یا خاک بازی که همه بچه های قدیمی تر در شهر و روستا انجام می­دادند، یا همین خمیر بازی که بچه های امروزی به آن عادت دارند.

*پس اهل خمیر بازی هم بودید؟

با خنده جواب می دهد که نه. دوران ما شاید اینقدر سرگرمی­های کودکانه متنوعی نداشتیم. اما باغچه خانه قدیمی مان یا باغی که بابا در روستا داشت فضا را برای جنب و جوش کودکی ما فراهم می­کرد.

*اصالتا اهل کدام روستای سمنان هستید؟

روستای پدری و مادری ما حسن آباد است که بابا در آنجا باغی دارد که یاد آور خاک بازی ها و گل بازی های ماست.

*  پس فضای روستا روی علاقه شما بی تاثیر نبوده است؟

قطعا بی تاثیر نبوده است، آنچه که ما داریم از صداقت و راستی همان کوچه های صاف و ساده و آرامش همان جاست. اصلا قدیمی ها خیلی خوب بودند.

* آیا استاد هم در طول این دوران داشتید؟

استاد خاصی در طول این دوران نداشتم ، فقط از استاد ادیب گِل می گرفتم برای کار کردن، و اینکه  کتاب های آموزش سفال­گری را بسیار مطالعه می­کردم و در کنار همه این ها علاقه و کار تجربی خودم دارای تاثیر بسیاری بوده است.

* شاگرد دارید؟

نه. متاسفانه جوانان امروز علاقه و پشتکارشان کم شده است و دوست دارند تا ظهر بخوابند( با خنده)

* محل کار شما کجاست؟

محل کار خاصی ندارم، پیش تر کارگاهی در حمام قدیمی چوب مسجد داشتم که قدیمی و فرسوده شده و فعلا فقط از کوره آن برای پخت سفال استفاده می­کنم، کارگاهی کوچک در یکی از اتاق­های خانه ایجاد کردم و فعلا همان جا مشغول به فعالیت هستم.

*تخصص اصلی شما در هنر سفالگری چیست؟

بیشتر علاقه و تجربه من در مجسمه­سازی است.

* چرا مجسمه سازی؟

از زمان کودکی هم علاقه خاصی به ساختن آدمک داشتم و همان علاقه باعث شد تا به ساختن مجسمه ها و نقش و نگار روی دیوار روی بیاورم.

* هم اکنون روزی چند ساعت مجسمه سازی می کنید؟

حدودا چهار،پنج ساعت در طول روز

* ابراز اصلی شما در این هنر چیست؟

خاک، خاک رس و بعد هم برای پخته شدن سفال، به یک کوره با دمای ۸۰۰ درجه سانتی گراد نیاز است.

* این مجسمه­ ها منحصر به خودتان است؟

قطعا در حوزه مجسمه سازی نه. ولی با این سبک خاص و قدیمی و کوچکی که در ساختار این مجسمه ها وجود دارد آن را متمایز از آثار دیگر هنرمندان کرده است.

* ساخت هر مجسمه چقدر زمان می خواهد؟

برای خلق یک مجسمه حدود ۴ ساعت زمان لازم است.

*انگیزه اصلی شما در ساخت این مجسمه ها چیست؟

برای هنر قیمتی نیست اما فروش و نمایش دادن هنر شاید قوی ترین محرک در ساخت آن باشد.

* کسی هم شما را کمک می­کند؟

بله دخترم در رنگ آمیزی مجسمه ها کمک حال من است.

*چند سال است که به این حرفه اشتغال دارید ؟

حدود ۳۰ سال می­شود. در هنر سفال گری دیگر بازنشست شده ام.

* آیا درآمدی هم از این راه هنری داشته اید؟

شاید دوماه در سال، فصل فعالیت های درآمدزایی من باشد که باتوجه به این مسئله اینقدر زیاد نیست.

*اولین مجسمه ای که ساختید را به یاد دارید؟

اولین مجسمه ای که ساختم مجسمه جهان پهلوان تختی بود. به خاطر راه و رسم جوانمردی و پهلوانی که از او خوانده بودم و خودم هم دوست دارم.

* اثر هنری کدام یک از هنرمندان را بیشتر دوست دارید؟

به کار های استاد علی اکبر صنعتی علاقه بسیاری دارم.

*  از چه سنی با مشکل ناشنوایی روبرو هستید؟

از همان بدو تولد گوش سمت چپم کاملا از شنیدن صداها و آواها محروم بود اما گوش سمت راستم آسیب کمتری را تحمل کرده است. این مشکلات، قدرت تکلم و ارتباط من با دیگران را دچار مشکل کرده است.

*کجاها بیشتر اذیت می­شوید؟

وقتی که سخت­تر فهمیده میشوم یا منظورم را متوجه نمیشوند. سخت است اما دیگر عادت کرده ام و سعی کردم با این موضوع کنار بیایم و ارتباط خوبی با دیگران برقرار کنم.

* منظور شما از سخت­تر فهمیده شدن چییست؟

مثلا ماشین­ها پشت سر شما بوق میزنند و بدون توجه به علامت ناشنوا بودن راننده درک درستی از شرایط ندارند ولی من همیشه سعی کردم در ازدحام بوق های رانندگان و یا موارد مشابه، لبخندی را همراه با سکوت صدایم به آن ها هدیه کنم.(خنده)

*  راحت­ترین مسیر برای ارتباط با مخاطبتان چه راهی است؟

برای من راحت ترین راه لب خوانی است که آن را خوب بلدم.

* الان شغل و حرفه اصلی شما چیست؟

فعلا که بازنشسته ام . از سال ۸۵ تا به حال حدود ۱۳ سال می­شود.

* چه چیزی را بیشتر دوست دارید؟

به گشت و گذار و گردش علاقه زیادی دارم، به دیدن مکان های تاریخی، عکس های قدیمی، شهر های قدیمی، کویر گردی، این ها حال مرا خوب­تر میکند.

*رابطه شما با موسیقی باید خوب باشد؟ نه؟

بله درست می فرمایید، همان طور که درآثار من هم دیدید، ابزار موسیقی چون تنبک،تار و داریه به همراه هنرمندان وجود دارد.درست است شاید فقط بیننده موسیقی باشم (خنده) ولی کلا موسیقی و حال و هوای آن را دوست دارم.

* چرا مجسمه های شما حال و هوای قدیمی دارد؟

فضای قدیمی و تاریخی به دلیل سادگی، صفا و صمیمیتی که در آن وجود دارد، همیشه برای من جذاب بوده و همچنین آداب و رسوم و سنت­های قدیمی­ها برایم جالب است، که این مسئله علاقه من را به سمت و سوی نوع زندگانی و پوشش زمان قاجار سوق داده است.

لباسها، شلوارها، کلاه، سبیل و خیلی چیزهای دیگر از علایق من از بافت زندگانی مردم در زمان قاجار است و برایم لذت بخش است و در آثار و مجسمه هایم این مسئله نمود دارد و شاید بتوان گفت به عنوان اثر انگشت کار هنری من محسوب و در این زمینه منحصر به فرد است.

*چه برنامه ای برای آینده دارید؟

یکی از اهدافم این است بتوانم ابزار کارم را گسترش بدهم و ۲۰۰ تا ۳۰۰ مجسمه در روز تولید کنم.

* چه انتظاری از مسئولین دارید؟

از مسئولین انتظار می­رود تا فضای کسب و کار و بازار فروش را با برپاکردن نمایشگاه های متنوع در سراسر ایران فراهم کنند تا هنرمندان انگیزه بیشتری برای کار داشته باشند. هنرمند نیاز به فضایی برای بروز و ظهور اثر هنری خود دارد، آن هم با احترام به هنر و هنرمند، روند دیده شدن هنرمندان و ارتباط هنرمندان و مردم را با تبلیغات مناسب تقویت کنند.

*حرف آخر؟

دوست دارم تا ۸۰ سالگی مجسمه سازی کنم و بعد آن هم که دیگرکارمان تمام است. (خنده)

۴۶




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «روایت بی کلام مجید، از خاکبازی تا مجسمه سازی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..