تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




عجیب‌ترین انتخابات در جهان

عجیب‌ترین انتخابات در جهان

افزون بر ۹۰۰ میلیون نفر، یعنی رقمی بیش از ۱۰ درصد جمعیت دنیا، می‌توانند در چند هفته آینده پای صندوق‌های رای بروند.دولت هندوستان متعهد شده است که برای دورافتاده‌ترین نقاط کشور شرایط رای‌گیری را فراهم کند. 

گلدمن در گزارشی در نیویورک‌تایمز به تاریخ ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) نوشت: دموکراسی از این ساده‌تر نمی‌شود، هر شخصی، یک رای. اما برای این معادله چه اتفاقی می‌افتد، زمانی که یک فرد، تنها در معبدی زندگی می‌کند که در دل جنگل و در محاصره شیر‌ها و کبرا‌ها قرار دارد؟ این مسوولان انتخابات هندوستان هستند که به سراغ او می‌روند.

بهاراتاداس دارشانداس، تنها ساکن و مراقب معبد هندو در جنگل گیر، تبدیل به نماد تلاش قدرتمندانه هندوستان شده است که هر فردی می‌تواند در انتخابات شرکت کند و هندوستان روی آرای تک‌تک ۹۰۰ میلیون هندی حساب باز کرده است.

رای‌گیری از روز پنج‌شنبه در رنگی‌ترین و بزرگ‌ترین دموکراسی دنیا آغاز شد؛ درحالی‌که ۵ نفر از کارکنان انتخابات به سوی دارشانداس، نگهبان معبد هندو‌ها رفتند تا وی بتواند رای خود را به صندوق آرا بیندازد. دارشانداس به خبرنگارانی که اخبار انتخابات عمومی هندوستان را گزارش می‌کنند، گفت: این واقعا یک افتخار است. به‌راستی این‌گونه است.

این نشان می‌دهد که هند چقدر برای دموکراسی‌اش ارزش قائل است. این ارزش‌ها به آزمونی نهایی برای بزرگ‌ترین انتخابات دنیا در تاریخ تبدیل شده‌اند. در ۷ مرحله بیش از ۳۹ روز، ۹۰۰ میلیون نفر هندی از اقصی نقاط این کشور، شهری و روستایی به پای صندوق‌های رای می‌روند.

هر فاز شامل یک منطقه با یک تاریخ متنوع است. این انتخابات یک شاهکار به تمام معنا است که نیاز به ۱۲ میلیون مقام رسمی و فناوری‌های پیشرفته دارد. اما رای گرفتن از برخی هندی‌هایی که در مرتفع‌ترین کوه‌ها یا در جنگل‌های متراکم و صحرا‌های دورافتاده زندگی می‌کنند، با چالش‌های بسیاری همراه است.

برای اینکه هند بتواند آرای مناطق دور افتاده را به دست آورد، کمیسیون مستقل انتخابات این کشور ۷۰۰ قطار مخصوص به همراه قایق‌ها، هواپیما‌ها و تیم‌هایی سوار بر شتر و فیل به این مناطق ارسال خواهد کرد.

اس‌وای قریشی، نویسنده کتاب «یک شگفتی ثبت نشده: انتخابات عظیم هندوستان» و یکی از اعضای سابق کمیسیون انتخابات این کشور به نیویورک‌تایمز می‌گوید: «کوه‌هایی در این کشور وجود دارد که تنها می‌توان با هلی‌کوپتر به آن‌ها دست پیدا کرد.»

این مسوول سابق کمیسیون انتخابات هندوستان می‌افزاید: «در واقع نقاط دور‌افتاده‌ای در این کشور وجود دارد که هیچ‌کدام از این وسایل کارگر نخواهد شد و افراد مسوول باید سه روز پیاده‌روی کنند تا به مقصد رای‌گیری برسند.» در میان این نقاط دورافتاده، مناطق مرتفعی هستند که گاهی ارتفاع آن به ۴ هزار و ۶۵۰ متر می‌رسد.

این ناحیه رای‌گیری در دره اسپیتی در هیمالیا قرار دارد که در آن تنها ۴۸ نفر می‌توانند در رای‌گیری شرکت کنند. مقامات هندوستان نه تنها تلاش وافری برای رای گرفتن از مناطق دورافتاده دارند، بلکه سیستم‌های کارآمد هم برای مناطق شهری فراهم می‌کنند. در برخی از صندوق‌ها در مناطق شهری ممکن است صفی به اندازه ۱۲هزار نفر شکل بگیرد.

هندوستان با جمعیت یک میلیارد و ۳۴ میلیون نفر به‌عنوان دومین کشور پرجمعیت جهان در آستانه عبور از اولین کشور جهان یعنی چین است و این اتفاق احتمالا در سال ۲۰۲۴، در انتخابات عمومی بعدی رخ دهد. تعداد رای‌دهندگان هندوستان درحال‌حاضر چهار برابر جمعیت آمریکا است که رقمی معادل ۱۰ درصد جمعیت جهان می‌شود. در هندوستان ۹۰۰ میلیون نفر شرایط قانونی برای رای‌دهی دارند.

در انتخابات قبلی در سال ۲۰۱۴، ۵۵۳ میلیون هندی یعنی ۶۶ درصد از افراد واجد شرایط پای صندوق‌های رای رفتند. در انتخابات پیشین مقامات رای‌گیری صد‌ها هزار نیروی ارتش را به پای صندوق‌های رای فرستادند تا مانع از دخالت احزاب در انتخابات شوند یا از تخلفات احتمالی جلوگیری به‌عمل آورند.

هندوستان اولین انتخابات خود را در سال ۱۹۵۱ برگزار کرد. از همان ابتدا هندوستان متعهد به اجرای پروسه کامل رای‌گیری بوده و برایش اهمیتی نداشته که برخی نقاط چقدر صعب‌العبور و دور افتاده هستند. امروزه، رای‌دهندگان رای‌شان از طریق ماشین‌های الکترونیکی در بیش از ۵۰۰ میلیون نقطه گرفته می‌شود.

عجیب‌ترین انتخابات در جهان
رای ۹۰۰ میلیون هندی چگونه شمرده می‌شود؟
ابزار‌هایی که به سلامت انتخابات هندوستان کمک می‌کنند، موجب طولانی شدن پروسه انتخابات می‌شود. درحالی‌که در ایالات‌متحده و نقاط دیگر در مورد رای‌گیری الکترونیکی حرف و حدیث بسیار است، در هندوستان از سال ۱۹۹۹ از ماشین‌های رای‌گیری استفاده می‌شود. از سال ۲۰۱۴، دولت یک ماشین رای‌گیری دیگر معرفی کرد که یک چاپگر هم برگی از رای داده شده تهیه می‌کرد که به داخل صندوق فرستاده می‌شود. به این طریق یک لایه اضافی از امنیت و سلامت انتخابات به پروسه رای‌گیری اضافه شد.

اگرچه نزدیک به یک میلیارد نفر در انتخابات می‌توانند شرکت کنند، اما تنها یک میلیون و ۶۳ واحد کنترل این دستگاه‌های رای‌گیری وجود دارد. هر دستگاه از یک واحد کنترل تشکیل شده که آرا را ذخیره می‌کند. رای‌دهندگان با فشار دکمه نامزد‌های مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند.

قطعه دیگر هم دستگاه‌های چاپگر است که به سلامت بیشتر انتخابات کمک می‌کنند. ماشین‌های فردی هم بلافاصله رای را اعلام می‌کنند، اما شمارش آرا ۴ روز بعد از آخرین رایی که داده شد، به‌طور رسمی اعلام می‌شود. پس از پروسه چند ماهه، شمارش آرا تنها چند ساعت طول می‌کشد.

کمیسیون انتخابات شمارش آرا را از ۸ صبح آغاز می‌کند و هنگام ناهار نیز برنده انتخابات را اعلام می‌کنند. در انتخابات اخیر دو رقیب وجود دارند. نارندرا مودی، نخست‌وزیر فعلی این کشور به همراه حزبش یعنی بهاراتیا جاناتا به جنگ راهول گاندی می‌رود و این دو جزو بزرگ‌ترین جناح‌های پارلمان هند به‌حساب می‌آیند.

با این حال ۸ هزار نفر از بیش از ۲ هزار حزب سیاسی وجود دارند که برای ۵۴۳ کرسی با هم رقابت می‌کنند. برای کسب اکثریت، حزب پیروز باید کنترل ۲۷۲ کرسی را به‌دست آورد. انتخابات هندوستان امروز وارد ششمین روز خود می‌شود و ۳۳ روز دیگر به پایان آن باقی مانده است.

هندوستان در شرایطی وارد روز ششم انتخابات خود می‌شود که روز دوشنبه حزب اپوزیسیون به‌دلیل شکایت از استفاده ناروای حزب حاکم از اخبار یک شبکه تلویزیونی دولتی، حزب نارندرا مودی را با توبیخ کمیسیون انتخابات مستقل روبه‌رو کرده است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «عجیب‌ترین انتخابات در جهان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..