تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بحران سیل باعث شد جلوگیری از تجاوز به طبیعت جدی گرفته شود/ صیانت از حریم طبیعت باید بدون مماشات پیگیری شود/ باید قدردان حضور خودجوش مردم در مدیریت بحران سیل باشیم/ تقویت تجهیزات سازمان هواشناسی برای بهبود پیش بینی‌ها ضروری است

دکتر جهانگیری در جلسه شورای عالی آب تاکید کرد:

جلسه شورای عالی آب ظهر امروز (دوشنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

بحران سیل باعث شد جلوگیری از تجاوز به طبیعت جدی گرفته شود/ صیانت از حریم طبیعت باید بدون مماشات پیگیری شود/ باید قدردان حضور خودجوش مردم در مدیریت بحران سیل باشیم/ تقویت تجهیزات سازمان هواشناسی برای بهبود پیش بینی‌ها ضروری است

دكتر اسحاق جهانگيري با اشاره به بارش هاي اخير كشور و بحران سيل در برخي استان ها، گفت: وقوع سيلاب در كنار همه مشكلات و سختي ها، با درس هايي نيز همراه بود تا از اين پس از تجاوز به حريم رودخانه ها و مسيل ها بطور جدي جلوگيري شود و مردم نيز از اين موضوع آگاه شدند كه ساخت و سازها در حريم رودخانه ها تا چه حد مي تواند خطر آفرين باشد.
معاون اول رييس جمهور از وزارت نيرو خواست بعنوان دبيرخانه شوراي عالي آب با همكاري ساير دستگاه هاي مرتبط، ضمن برنامه ريزي براي لايروبي بستر رودخانه ها، بدون مماشات موضوع ساخت و سازها و تجاوز به حريم رودخانه ها و مسيل ها را نيز به طور ويژه در دستور كار قرار دهد تا از حريم طبيعت بخصوص رودخانه ها صيانت شود و شاهد تكرار وقوع اينگونه خسارات و آسيب ها نباشيم.
وي همچنين با قدرداني از حضور دستگاهها و نهادهاي مختلف نظير نيروهاي مسلح، هلال احمر، بسيج و نهادهاي مدني براي مديريت بحران سيل در كشور، تصريح كرد: نقش مردم سراسر كشور نيز در كمك رساني و مديريت بحران بسيار پر اهميت بود كه بايد از همت، ايثار و حضور خودجوش مردم قدرداني كنيم.
دكتر جهانگيري در ادامه اين جلسه از تلاش ها و اطلاع رساني سازمان هواشناسي در خصوص بارش ها و وقوع سيلاب در استان هاي مختلف كشور قدرداني كرد و گفت: يكي از بهترين روش ها براي پيشگيري از خطرات اين است كه توانمندي كشور را براي دقت و سرعت در پيش بيني ها افزايش دهيم.
وي افزود: سازمان هواشناسي بايد با اطلاع رساني علمي و بموقع در خصوص وضعيت آب و هواي كشور، از اظهار نظرهاي غيرعلمي و غيركارشناسي توسط ديگران جلوگيري كند و تعامل و همكاري خوبي با دستگاههاي اجرايي مرتبط داشته باشد چرا كه دستگاه هاي اجرايي مكلف شده اند براساس پيش بيني هاي سازمان هواشناسي برنامه ريزي و اقدام كنند.
معاون اول رييس جمهور همچنين بر ضرورت تقويت امكانات و تجهيزات سازمان هواشناسي كشور تاكيد كرد و از سازمان برنامه و بودجه خواست منابع مالي مورد نياز براي مجهزتر شدن سازمان هواشناسي را تامين كند تا پيش بيني هاي اين سازمان با سرعت و دقت بيشتري در اختيار مسئولين اجرايي كشور قرار گيرد.
وي با اشاره به اينكه ميزان بارش ها و روان آب هاي برخي كشورهاي همسايه نظير افغانستان و تركمنستان نيز كه تاثير مستقيمي بر ميزان آب رودخانه هاي برخي از استان هاي كشور دارد،‌ افزود: سازمان هواشناسي بايد با تقويت تجهيزات و توسعه فعاليت ها، وضعيت بارش هاي اين كشورها را نيز مدنظر قرار دهد تا پيش بيني ها براي اقدامات پيشگيرانه هر چه بهتر و دقيق تر انجام شود.
دكتر جهانگيري پيشنهاد مطرح شده در جلسه مبني بر تشكيل كارگروهي ذيل دبيرخانه شوراي عالي آب براي هماهنگي هر چه بيشتر ميان دستگاه هاي مرتبط را مثبت ارزيابي كرد و اظهار داشت: كارگروهي متشكل از نمايندگان وزارتخانه هاي نيرو، جهاد كشاورزي، سازمان هواشناسي و جمعي از صاحب نظران دانشگاهي مي تواند در افزايش هماهنگي ميان دستگاه هاي مرتبط با مديريت آب و پيشگيري از خطرات ناشي از سيلاب نقش مهمي ايفا كند.
معاون اول رييس جمهور در ادامه با اشاره به گزارش مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان در خصوص اقدامات صورت گرفته براي مديريت سيلاب اين استان، از تلاش هاي انجام شده قدرداني و بر ضرورت استمرار اين تلاش ها براي كاهش تلفات انساني و خسارات مالي طي روزها و ماه هاي آينده تاكيد كرد.
وي افزود: استان هاي مختلف كشور و بخصوص استان خوزستان بايد با در نظر گرفتن پيش بيني هاي سازمان هواشناسي و نيز با توجه به آب شدن پوشش برفي كوه ها، احتمال وقوع سيل در ماه هاي ارديبهشت و خرداد را جدي بگيرند و برنامه ريزي دقيقي براي پيشگيري از بروز خسارات مالي و تلفات انساني ناشي از سيلاب انجام دهند.
دكتر جهانگيري افزود: وزارت نيرو بايد سدهايي را كه روند احداث آنها متوقف شده مورد بررسي قرار دهد تا در صورتي كه ضرورت تكميل آنها احساس شود، برنامه زمانبندي براي تكميل اين سدها تدوين كند.
معاون اول رييس جمهور از دبيرخانه شوراي عالي آب خواست با هماهنگي و همكاري وزارت جهاد كشاورزي و سازمان حفاظت محيط زيست پيش بيني هاي لازم را براي جلوگيري از وقوع آتش سوزي در جنگل ها و مراتع و نيز وقوع ريزگردها انجام دهد.
در اين جلسه كه وزير نيرو و رييس سازمان حفاظت محيط زيست نيز حضور داشتند، نماينده وزارت نيرو گزارشي از وضعيت آب سدها و روان آب هاي كشور ارائه كرد و گفت: امسال ورودي سدهاي كشور 280 درصد و موجودي مخازن سدها 63 درصد نسبت به سال گذشته افزايش يافته است.
مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان هم در اين نشست با اشاره به اينكه ورودي آب به استان خوزستان در سال آبي 98ـ 97، 33 ميليارد و 700 ميليون متر مكعب بوده است از افزايش 477 درصدي ورودي آب به اين استان خبر داد و گفت: در حال حاضر 94 درصد مخازن سدهاي استان خوزستان ا‌ز آب پر شده است.
وي همچنين به ارائه گزارشي در خصوص اقدامات صورت گرفته در راستاي مديريت سيلاب استان خوزستان پرداخت و افزود: يكي از اقدامات صورت گرفته براي مديريت سيلاب تشكيل كارگروه و شوراي مشورتي بود تا ضمن رصد لحظه اي سدهاي استان برنامه ريزي لازم را براي رها سازي آب انجام دهد تا خسارات سيلاب ها در پائين دست با حداقل آسيب ها مديريت شود.
وي همچنين برگزاري جلسات مستمر براي بررسي پايداري سدهاي استان خوزستان، تهيه طرح اضطراري تخليه سيلاب و نيز برنامه ريزي براي تقويت سيل بندها را از ديگر اقدامات صورت گرفته جهت كنترل سيلاب در اين استان برشمرد و از آبگيري شدن 85 درصدي تالاب هورالعظيم و 90 درصدي تالاب شادگان خبر داد.
رييس سازمان هواشناسي كشور هم در اين جلسه گزارشي از تحليل بارش و دماي هواي كشور از ابتداي سال آبي 98 ـ 97 يعني از 97/7/1 تا 25 فروردين 98 ارائه كرد و به تشريح پيش بيني اين سازمان براي سه ماه آينده سال پرداخت.
براساس اين گزارش استان هاي ايلام و لرستان بيشترين بارش ها را داشته اند و در اثر بارش هاي اخير كمبود بارش سال 96 جبران شده و انتظار مي رود با بارش هاي پيش رو در دو ماه آينده كمبود بارش سال 95 نيز جبران شود.
وي با بيان اينكه ميزان گرمايش كشور در مقايسه با دماي دوره بلندمدت هنوز بالا است، گفت: هنوز بخش هايي از كشور براساس شاخص ها، در خشكسالي هستند اگر چه آب مورد نياز تا حد زيادي تامين شده و از شدت خشكسالي ها خفيف است.

انتهای پیام /*




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بحران سیل باعث شد جلوگیری از تجاوز به طبیعت جدی گرفته شود/ صیانت از حریم طبیعت باید بدون مماشات پیگیری شود/ باید قدردان حضور خودجوش مردم در مدیریت بحران سیل باشیم/ تقویت تجهیزات سازمان هواشناسی برای بهبود پیش بینی‌ها ضروری است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..