تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نیلی به نقل از تحلیل کارشناسان : تحریم فعلی طولانی است

نیلی به نقل از تحلیل کارشناسان : تحریم فعلی طولانی است - ساعت24 هدر موبایل تلگرام ساعت 24 سفر باتو خبر

ساعت24 -اقتصادایران در دهه 1390 دودور تحریم های غرب و آمریکا را تجربه کرده است. . دور نخست تحریم ها از سال 1391 با رهبری آمریکا و تمایل آشکار اروپا و همراهی متحدان آسیایی آمریکا مثل کره جنوبی و ژاپن و کشورهای استرالیا و کانادا و البته با پشتوانه قطعنامه های سازمان ملل متحد همراه بود.

تحریم دوم اما از اردیبهشت پارسال به طوررسمی از سوی آمریکا آغاز و دردو مرحله به ویژه  از  13آبان پارسال تشدید شد. پیامدهای تحریم نخست کاهش رشد اقتصادی سالهای 1391 و 1392 بود که به رکود گسترده ، کاهش قدرت خرید شهروندان و نابرابری میان گروههای اجتماعی و فقیر تر شدن طبقه متوسط منجر شد. پیامد کاهش رشد تولید ناخالص داخلی ایران در سال 1397 از 4 تا 6 درصد و ادامه سقوط رشداقتصادی تا 16 درصد درسال جاری از پیامدهای تحریم دوم است. به نظر می رسد باردیگر باید شاهد رکودگسترده و تعمیق وتثبیت نابرابری و فقیر تر شدن مردم باشیم. تفاوت های تحریم اول و دوم این بود که تحریم نخست در بهار و تابستان 1392 و با انتخاب حسن روحانی که وعده حل مساله تحریم را می داد و باورکردن این وعده ها از سوی غرب و آمریکا به سستی گرایش پیداکرد. نظام سیاسی ایران نیز د رآن مقطع با هر استدلال و توجیه سیاسی و اقتصادی و حکومتی ترجیح داد با روی کار آمدن دولت روحانی با غرب مذاکره کند . در آن سالهای باز شدن درهای دیپلماسی از سوی نظام سیاسی ایران ،  گفت و گو و مذاکره با آمریکا نیز مجاز دانسته شد.

گفت و گوهای ظریف و کری درسالن و درخیابان درباره پرونده هسته ای موجی از هیجان و بهت درسپهر سیاسی آیران و غرب برانگیخته بود و این احتمال که سرانجام ایران و آمریکا گرفتاری های خود را طرح کنند از حدس و گمان  فراتر رفت. به موازات این گفت وگوها بود که بند ها و بست های تحریم نیز شکست و گره ها باز شد و پس از امضای برجام موجی از ورود شرکتهای معتبر اروپایی ، کره ای ، ژاپنی و از سایر سرزمین ها به سوی ایران روانه شد. اما حالا و در حالی که به سالگرد خروج آمریکا از برجام و اعلام تحریم ها در دومرحله از سوی ترامپ نزدیک می شویم پرسش ان است : دوردوم و فعلی تحریمها تا چه زمانی ادامه دارد و اصولا چشم اندازی برای برداشتن تحریم ها وجوددارد؟ برخی از نیروهای سیاسی در ایران باورشان این است که حالا و پس از گذشت اوج تحریم ها دیگر اتفاقی نمی افتد و باید منتظر باشیم که ترامپ در انتخابات 2020 شکست بخورد و با روی کار آمدن یک رییس جمهور دموکرات تحریم ها برداشته خواهد شد. این نیروی سیاسی از سوی دیگر امیدوار است بازار نفت به ترامپ و آمریکا فشار بیاورد و تحریم نفت ایران بی اثر شود و همچنین نیم نگاهی به اروپا و چین دارند که به مرور در دیوار تحریم ها شکاف پدیدار سازند. اما گروهی از کارشناسان نیز باوردارند چشم اندازی برای برداشتن و یا کاهش دامنه و ژرفای تحریم ها دیده نمی شود .

این گروه باوردارند شرایط تحریم امروز با 1391 تفاوت دارد وایران در حال حاضر امیدی به برداشتن تحریم ها نباید داشته باشد. مسعود نیلی دستیار ویژه سابق  رییس جمهور حسن روحانی در دولتهای یازدهم و دوازدهم که درنیمه دوم پارسال از این منصب کناره گیری کرد در یک سخنرانی برای بخش خصوصی ایران با تاکید بر اینکه دراین زمینه تخصصی ندارد گفت اما کارشناسانی که در این باره تخصص و مهارت دارند باوردارند که برخلاف سال 1391 که تحریم ها با سرعت تمام شد دامنه تحریم های فعلی گسترده تر است و زمان مشخصی را برای اتمام آن نمی توان حدس زد. اوگفت درسال 1392 ایران وغرب با انتخاب روحانی امید وار به گفت و گو شدند اما اکنون چنین فضایی نیز دیده نمی شود. واقعا تحریم های دور دوم که اکنون ایران و ایرانیان در وسط آن گرفتار شده اند تاچه زمانی پابرجاست.؟

(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','https://www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-53492516-1', 'auto'); ga('send', 'pageview');




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نیلی به نقل از تحلیل کارشناسان : تحریم فعلی طولانی است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..