تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




روزنامه‌های کاغذی در معرض تحولات دیجیتالی

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  فعالان عرصه فناوری در دهه ۱۹۷۰ میلادی پیش‌بینی کرده بودند تا پایان دهه ۱۹۹۰ تمام نوشته‌های کاغذی اعم از کتاب‌ها و روزنامه‌ها الکترونیکی شوند که البته این گمانه‌زنی چندان هم درست از آب درنیامد. ولی ما هم‌اکنون در عصری زندگی می‌کنیم که کاغذ به مراتب کمتر از گذشته استفاده می‌شود و در عوض مردم تمایل بیشتر به استفاده از محتوای آنلاین دارند. با وجود این احتمال می‌رود که تا دهه‌های آتی رسانه‌های کاغذی همچنان مورد استفاده قرار گیرند و مخاطبان خود را حفظ کنند.

روزنامه‌های کاغذی در معرض تحولات دیجیتالی

بیشتربخوانید: ۵ فناوری که آینده بشر را متحول می‌کنند

 با آغاز هزاره سوم میلادی روزنامه‌نگاری با چالش‌های جدید مواجه شد و مخاطبان روش‌های آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر را برای دریافت اخبار مورد نیاز خود برگزیدند. روزنامه گاردین چندی پیش در یک گزارش ویژه نوشت: «روزنامه‌های کاغذی در معرض تحولات دیجیتالی قرار گرفته‌اند و حجم انتشار آگهی‌های تبلیغاتی هم در آن‌ها کاهش یافته است. با این توضیح آینده خود را چندان کاغذی نمی‌بینیم. تمام روزنامه‌های بزرگ جهان آینده خود را در این عرصه، نامشخص می‌دانند و وارد عرصه دیجیتال شده‌اند.»

یک گذشته پرتلاطم

ناشران و رسانه‌های بزرگ از مدت‌ها قبل برای زنده ماندن در انقلاب دیجیتالی استراتژی‌های خود را تغییر دادند. توانایی کسب درآمد از اخبار که در سال‌های نه چندان دور در انحصار رسانه‌های سرشناس و بزرگ بود هم‌اکنون به منبع ناکارآمد تبدیل شده و سوددهی خود را از دست داده است. اگر این پیامد‌ها را به‌صورت گسترده در عرصه جهانی مورد بررسی قرار دهیم درخواهیم یافت پیامد‌های آن بیش از تعطیلی یک روزنامه یا توقف چاپ کتاب‌ها خواهد بود.

کارشناسان می‌گویند در سال‌های پیش‌رو فرصت شغلی برای روزنامه‌نگاران به حداقل می‌رسد، فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی فرآیند تهیه و تولید اخبار را به طور کامل در دست می‌گیرند، مخاطبان به‌صورت گسترده‌تر سراغ رسانه‌های دیجیتال می‌روند و در نهایت آنچه هم‌اکنون به‌عنوان «روزنامه‌نگاری» تعریف می‌شود تحولات اساسی را تجربه می‌کند.

سال ۲۰۰۱ میلادی که تحولات دیجیتالی در گستره جهانی آغاز می‌شد، نخستین نگرانی‌های جدی در این زمینه مطرح شد. همان سال روزنامه نیویورک تایمز با انتشار گزارشی در این خصوص توضیح داد: «عرصه دیجیتالی همه مخاطبان را شیفته خود کرده است. در چنین شرایطی وقتی یکی از مخاطبان روزنامه‌های کاغذی از دنیا برود هیچ شخص دیگری جایگزین او نمی‌شود و به مرور زمان همه هواداران خود را از دست می‌دهیم.»

پایان آن دهه در سال ۲۰۱۰ میلادی رکود اقتصادی تأثیرات قابل ملاحظه‌ای را در صنعت جهانی رسانه برجا گذاشت و به‌دنبال این اتفاق حجم آگهی‌های تبلیغاتی در روزنامه‌ها کاهش یافت. بسیاری از شرکت‌های تبلیغاتی بزرگ فعالیت خود را در این عرصه کمتر کردند و سودآورترین تبلیغات در رسانه‌های کاغذی به خرید و فروش اتومبیل‌های کارکرده، اجاره آپارتمان‌ها یا کاریابی اختصاص یافت و کاهش قدرت خرید باعث شد مردم توجهی به دیگر آگهی‌ها نداشته باشند.

هم‌اکنون حدود یک دهه از آن روز‌ها سپری شده است و کارشناسان می‌گویند بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ میلادی تعداد مخاطبان روزنامه‌ها به طور مدام کاهش یافته است.

گزارش جدید منتشر شده از سوی دو مرکز تحقیقاتی «پیو-الاینس» و «آدیتد مدیا» نشان داد تنها در سال ۲۰۱۸ میلادی تیراژ مجموع روزنامه‌های منتشر شده در امریکا ۱۰ درصد کاهش یافت و اتفاق مذکور برای هجدهمین سال متوالی به این صورت دنبال شد.

یک آینده نامعلوم

در حالی که روز‌به روز از تعداد مخاطبان روزنامه‌های کاغذی کاسته می‌شود، کسب و کار این مراکز در عرصه دیجیتال رونق بیشتر گرفته است. روزنامه نیویورک تایمز که هم‌اکنون به‌صورت روزانه در ۵۷۰ هزار نسخه چاپ می‌شود، در نسخه آنلاین خود ۲.۵ میلیون مخاطب فعال روزانه دارد و واشنگتن پست با تیراژ روزانه ۳۵۶ هزار نسخه توانسته است حدود ۱.۸ میلیون مخاطب آنلاین روزانه را پوشش دهد.

«لوئیس گرین» سردبیر نیویورک تایمز در این خصوص توضیح داد: «بسیار متأسفم، ولی باید اعتراف کنم عمر روزنامه‌های کاغذی رو به اتمام است. ما از یک سو تلاش می‌کنیم استراتژی‌های خود را برای تقویت نسخه کاغذی افزایش دهیم و از طرف دیگر شاهد آن هستیم که مردم تمایل بیشتری به خواندن محتوای دیجیتالی ما دارند. مخاطبان امروزی تمایل دارند اخبار مورد توجه خود را به‌صورت صوتی و ویدئویی در اختیار بگیرند و ما در روزنامه‌های کاغذی نمی‌توانیم به نیاز آن‌ها پاسخ دهیم.»

«ترینیتی میرور» سردبیر واشنگتن پست نیز گفته که همچنان امیدوار است طی ۱۰ تا ۲۰ سال آینده صنعت چاپ به فعالیت خود ادامه دهد و محصولی به‌نام روزنامه کاغذی در دستان مردم جهان مشاهده شود. با وجود این نسل جدید که با روزنامه‌های کاغذی بزرگ نشده است تمایلی به حفظ این میراث ندارد و دلیلی پیش روی خود نمی‌بیند تا به جای نسخه دیجیتال، با پرداخت پول رسانه کاغذی را خریداری کنند.

با همه این توضیحات رسانه‌های کاغذی همچنان یکی از ارکان اصلی خبررسانی محسوب می‌شوند و «جِف بیزوس» مدیرعامل شرکت آمازون که ثروتمندترین مرد جهان هم محسوب می‌شود چندی پیش روزنامه واشنگتن پست را خریداری کرده است تا از این طریق بتواند کنترل بیشتری بر جامعه داشته باشد. روزنامه لس‌آنجلس تایمز نیز ماه گذشته با روزنامه ساثرن کالیفرنیا ادغام شد و همچنین قرار است روزنامه گاردین در بریتانیا «تِمپا بی‌تایمز» را بزودی خریداری کند. اتفاقات مذکور نشان می‌دهد که عرصه روزنامه‌نگاری و صنعت رسانه همچنان با قوت کامل به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد تا بتواند حیات خود را حفظ کند.

منبع: روزنامه ایران

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «روزنامه‌های کاغذی در معرض تحولات دیجیتالی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..