تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ساعت آموزشی دانش آموزان ایرانی کمتر از استاندارد جهانی است

ساعت آموزشی دانش آموزان ایرانی کمتر از استاندارد جهانی استبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود کبیری عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و مدیر داده‌پردازی آزمون تیمز و پرلز در برنامه تلویزیون پرسشگر درباره مفهوم سواد در جامعه دانش آموزی با اشاره به مؤلفه‌های تأثیرگذار در این موضوع اظهار کرد: استاندارد آموزشی و عدالت آموزشی از مهم‌ترین ابعاد این مفهوم هستند، تا چند سال پیش عدالت آموزشی صرفاً به معنای خوب نوشتن و خوب خواندن بود، اما اکنون این مفهوم تغییر کرده است همچنین از حدود سال ۲۰۰۵ موضوع آموزش برای همه مطرح شد.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش برای تحقق این مؤلفه‌ها بر افزایش نرخ پوشش تحصیلی اقدام کرده است البته در حوزه آموزش با کیفیت در کشور باید به موضوع آموزش عالی و فنی و حرفه‌ای توجه داشته باشیم و ببینیم آیا دانش آموزان در حوزه عملیاتی می‌توانند کارآیی لازم را داشته باشند یا خیر؟

پرهیز از اشتن نگاه تک بعدی  به  مؤلفه‌های آموزشی

کبیری به وضعیت برخی کشور‌ها در حوزه کیفیت آموزشی اشاره کرد و گفت: سنگاپور به لحاظ کیفیت آموزشی جزء برترین کشور‌های دنیاست، اما در حوزه عدالت آموزشی شرایط خوبی ندارد بنابراین برای نگاه به مؤلفه‌های آموزشی نمی‌توانیم نگاه تک بُعدی داشته باشیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درباره وضعیت دانش آموزان ایرانی در آزمون‌های بین‌المللی تیمز و پرلز اظهار کرد: آخرین آزمون در سال ۲۰۱۵ برگزار شد که نتایج آن حاکی از وضعیت قابل قبول در درس ریاضی بود، اما در مهارت‌های علوم و خواندن کاهش ۳۰ نمره‌ای داشتیم.

وی ادامه داد: چنانچه میانگین نمرات را ۵۰۰ در نظر بگیریم میانگین نمره ایران در پایه چهارم و هشتم ۴۳۰ می‌شود که در علوم پایه هشتم در سال ۲۰۱۵ کاهش ۳۰ نمره‌ای داشته است؛  البته باید به این موضوع هم توجه داشته باشیم که در منطقه‌ای قرار داریم که هیچگاه عملکردمان به میانگین نمی‌رسد و در کشور‌های منطقه اول نیستیم.

مزیت آزمون تیمز

کبیری درباره مطمئن بودن آزمون‌های تیمز و پرلز تصریح کرد: شرکت در این آزمون‌ها با نظر آموزش و پرورش انجام می‌شود، اما باید برخی ملاک‌ها را در اسناد بالا دستی در نظر بگیریم تا سنجشی برای وضعیت آموزش و پرورش باشد و مزیت آزمون تیمز جامعیت آن است که تمامی کشور‌ها با یک ملاک سنجیده می‌شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش اظهار کرد: ایده‌های متعددی برای آموزش دانش آموزان در نظر گرفته‌ایم و با توجه به اینکه ایران جزو کشور‌هایی است که کمترین زمان آموزش در دوره ابتدایی را دارد باید برای این ایده‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

وی تأکید کرد: دانش آموزان دوره ابتدایی در کشور طی سال تحصیلی ۶۴۵ ساعت در مدرسه حضور دارند و این در حالی است که استاندارد یونسکو ۱۰۰۰ ساعت در ۲۰۰ روز آموزشی است.

کبیری تأکید کرد: بر اساس سند تحول بنیادین دانش آموزان باید ۹۲۵ ساعت آموزشی داشته باشند و اکنون این زمان کمتر است و باید تغییراتی در این شرایط داشته باشیم البته سال گذشته خوشبختانه در مدارس ابتدایی تعطیلی بر اثر آلودگی هوا نداشتیم و دانش آموزان ۱۶۵ روز تحصیلی را تجربه می‌کنند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش یادآوری کرد: کیفیت آموزشی دستخوش تغییراتی شده است و از هر ۳ دانش آموز یک نفر استاندارد‌های حداقلی خواندن و نوشتن و محاسبات ریاضی را ندارد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ساعت آموزشی دانش آموزان ایرانی کمتر از استاندارد جهانی است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..