تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




از سردار تا موکریان/ فوتبال؛ دُکان تبلیغاتی نمایندگان

ساعت: 13:39 منتشر شده در مورخ: 1398/01/24 شناسه خبر: 1475819

در سالیان اخیر ورزش تریبونی بسیار گسترده و کم خرج برای سیاستمداران شده و آن ها حداکثر بهره برداری را از آن برای پیشبرد اهداف خود می نمایند و بسیاری از اصحاب قدرت، شهرت از دست رفته یا هرگز به دست نیامده خود را در چمن سبز استادیوم ها و باشگاه های ورزشی می جویند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، کشورهای مختلف در دنیای امروز از فوتبال و ورزش به عنوان یک وزنه سیاسی جهت پیشبرد اهداف خود استفاده می کنند و این مسئله برکسی پوشیده نیست. اما نوع این بهره گیری از ورزش در مسیر سیاست است که بسیار حائز اهمیت می باشد.در بسیاری از کشورها سیاسیون از حداقل نفوذ در تصمیمات ورزشی و چگونگی اداره فدارسیون های ورزشی برخوردار هستند اما در سوی دیگر از پتانسیل ورزش در جهت اهداف سیاسی خود حداکثر استفاده را می برند.

در سالیان اخیر ورزش تریبونی بسیار گسترده و کم خرج برای سیاستمداران شده و آن ها حداکثر بهره برداری را از آن برای پیشبرد اهداف خود می نمایند و بسیاری از اصحاب قدرت، شهرت از دست رفته یا هرگز به دست نیامده خود را در چمن سبز استادیوم ها و باشگاه های ورزشی می جویند.

ایران و به تبع آن استان آذربایجان غربی و خصوصاً شهرهای مهاباد و بوکان از مهم مستثنی نبوده و نیستند اما شرایط، امکانات و وضعیت بغرنج برخی سیاسیون و عریضه خالی عملکرد شان در بحبوحه انتخابات آنها را دست به دامن فوتبال کرده است.

سیاسیون بوکانی و مهابادی، بسته به اینکه مصلحت یا منفعتشان اقضا کرده از فوتبال استفاده یا سواستفاده کرده و میکنند. تجربه ثابت کرده آنها همه چیز را برای پیشبرد اهدافشان بکارمی گیرند، بخصوص فوتبال که عمیق ترین تاثیر را بین توده مردم دارد و بعد عظیم تبلیغاتی را داراست که کمترین پدیده ای در جهان چنین ویژگی دارد.

رقابت های آشکار و پنهان نمایندگان بوکان و مهاباد علی رغم منفک بودن حوزه های انتخابیه شان برکسی پوشیده نیست. این دو نماینده که یکی با ۳ دوره و دیگری با ۲ دوره نمایندگی از دوره هشتم مجلس به عنوان وکیل مردم این شهرستان ها به پارلمان راه یافته اند؛  علی رغم افتراق ظاهری آرا در روش کاملا همسان و هم شکل عمل کرده اند.

سال ۹۳ عثمانی از ظرفیت یک تیم فوتبال بهره می گیرد و بر خلاف نارضایتی گسترده از کرده ها و نکرده هایش با صرف هزینه های گزاف تبلیغاتی و تزریق حدود ۳۰۰ میلیون تومان به تیم سردار برای سومین بار جواز وکالت مردم بوکان برای نمایندگیشان در بهارستان را اخذ می کند.

در این میان محمودزاده که به دلیل رد صلاحیت در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی از رقیب امروز و یار سبز پوش سابق خود عقب مانده بود، با پیروزی در انتخابات اسفند ماه ۹۴ برای دومین بار خود را به مجلس شورای اسلامی می رساند.

محمودزاده با تقلید از عثمانی در همان سال اول نمایندگی به سراغ اخذ مجوز یک تیم فوتبال می رود و به نظر می رسد او نیز امید وار است که تیم موکریان مهاباد همچون سردار برای نماینده بوکان ، برای او نیز خوش یمن باشد و با قبول این واقعیت که دستانش خالی از گزارش عملکرد است، در دوره چهارساله دوم وکالت مردم مهاباد بتواند نام خود را به عنوان اولین نماینده سه دوره ای این شهر به ثبت برساند.

پرده اول

سردار بوکان

قضیه از آنجایی آغاز شد که نماینده بوکان یکسال مانده به انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به ناگاه از اخذ امتیاز یک تیم فوتبال دسته دومی برای بوکان خبر داد. خبری که مشتاقان فوتبال را به امید رونق دوباره این ورزش در بوکان به پیگیری و حضور پررنگ در بازی های خانگی و حتی دور از خانه تیم محبوبشان وا داشت.

باشگاه فوتبال سردار بوکان که به‌طور خلاصه سردار بوکان یا سردار نیز نامیده می‌شود، این تیم که نام خود را از سردار عزیزخان موکری حاکم و مالک بوکان در دوره قاجار و وزیر جنگ ناصر الدین شاه عاریه گرفته است، یکی از  تیمهای پرطرفدار در شمالغرب ایران محسوب میشود.

تیم سردار بوکان در سال ۱۳۷۹ توسط علی خدامرادی پیشکسوت فوتبال بوکان  برای شرکت در مسابقات استانی پایه‌گذاری شد ، این تیم،  تنها یکسال  و در همان رقابت ها حضور پیدا کرد .

تیم فعلی سردار بوکان به همت سعید شوکتی یکی از پیشکسوتان فوتبال بوکان و با به ثبت رساندن باشگاه فرهنگی ورزشی “بوکان جوان” که در رشته های مختلف ورزشی اعم از کشتی ،فوتبال و … فعالیت دارد، پا به عرصه ورزشی بوکان و کشور نهاد.  تیم فوتبال سردار  در این مدت با مشکلات فراوانی همچون گرفتاری های مالی و مدیریتی دست و پنجه نرم کرده است؛ اما با این حال در هر بازی خانگی بیش از ۴ هزار نفر تماشاگر را به ورزشگاه می آورد تا جایی که بین هواداران به تیم “سردار کردستان” شهرت یافته است.

این تیم فوتبال اولین سال حضور خود در رقابت های لیگ دسته دوم کشور را با مربیگری رضا وطنخواه در فصل ۹۴–۹۵ آغاز کرد. پیروز قربانی برای فصل‌های ۹۵ تا ۹۷ سرمربی‌گری این تیم را برعهده داشت که در ۲۹ مهر ۹۷ به دلیل مشکلات لاینحل مالی و به تبع آن کسب نتایج ضعیف از ادامه همکاری با این تیم کنار رفت و استعفا داد.

بعد از قربانی این “داوود سیدعباسی” بود که از ۶ آبان ۱۳۹۷ سرمربی‌گیری این تیم را برعهده گرفت. عباسی نیامده رفت و  در ۱۸ دی ماه استعفا داد. هدایت تیم سردار هم اکنون به “داریوش هرمزی” واگذار شده است.

پیروز قربانی کاپیتان سابق استقلال تهران که حدود ۴ سال مربیگری این تیم را برعهده داشته و نقش زیادی در رسانه ای شدن این تیم و گرایش بیش از پیش علاقه مندان ورزش به فوتبال و خصوصاً تیم سردار بوکان داشته است، اسفند ماه سال ۹۵ در گفت و گو با روزنامه شهروند به بهره برداری های سیاسی و انتخاباتی برخی مسئولان این شهرستان از ظرفیت اجتماعی این تیم اذعان می کند و می گوید:« سردار بوکان به‌عنوان یک تیم پرطرفدار، تبدیل به یک دکان شده است که خیلی‌ها آن‌جا را به تجارتخانه شخصی خود تبدیل کرده‌اند! به جای تیم فوتبال مردمی به شکل یک مغازه و منبع درآمد شخصی به آن نگاه می‌کنند و مدام در تلاش برای سهم‌خواهی از تیمی هستند که جز مردم و بازیکنان چیز دیگری ندارد! با این وضع هیچ چیزی در این‌جا درست نخواهد شد».

قربانی در پایان این گفت و گو به جدایی از سردار اشاره می کند و می گوید:« متأسفانه مسئولان هیچ کاری برای این تیم انجام نمی‌دهند و شرایط واقعا سخت و غیرقابل تحمل است. من با توجه به عدم وجود نگرش حرفه‌ای آینده بدی را در انتظار سردار بوکان می‌بینم».

استفاده ابزاری نماینده بوکان از تیم سردار به اینجا ختم نشده و حضور گاه و بیگاه وی در جلسات هیات مدیره این تیم به بهانه رفع مشکلات مالی و انتشار عکس های دسته جمعی با بازیکنان و کادر فنی این تیم با هدف ترسیم تصویر ورزش دوستی این نماینده مجلس که علی رغم وعده دهی های فراوان مشکلات مالی هر روز بیش از گذشته بقای سردار را تهدید می کرد.

لشکر کشی های تبلیغاتی عثمانی و رقبای انتخاباتی اش یکی دیگر از  شگرد های سیاسیون بوکان خصوصاً نماینده این شهر برای بهره برداری های انتخاباتی از نام و اعتبار سردار بوده است.

بر اساس اطلاعات موجود سکان کشتی تیم سردار هم اکنون در دستان اسپانسری ورزش دوست و بی حاشیه قرار گرفته که با سخاوت تمام برای سردار و جوانان فوتبال دوست بوکانی کم نگذاشته است.

پرده دوم

موکریان مهاباد

مهر ماه سال جاری  نماینده مهاباد از بازگشت فوتبال به مهاباد به واسطه اخذ امتیاز یک تیم دسته سومی برای این شهرستان خبر داد. محمودزاده در گفت و گو با کردپرس از رایزیی و تلاش برای تامین کادر فنی و هیات مدیره این تیم خبر داده بود.

محمودزاده در این گفت و گو با بیان اینکه امتیاز خرید یک تیم از لیگ دسته سوم به نام مکریان در سال ۹۵ به جریان افتاده بود و هزینه ۱۵۰ میلیون تومانی نیز برای خرید امتیاز این تیم از تبریز آماده شد، اما در آخرین لحظات تیم تبریز از فروش پشیمان شد؛ عملا از نقش آفرینی پر رنگ خود در پیگیری معنی دار برای اخذ امتیاز این تیم پرده بر می دارد.

البته به گفته اهالی و پیشکسوتان فوتبال مهاباد این دخالت ها سبب شده مسئول دفتر نماینده مهاباد به همه کاره تیم تبدیل شود.

دخالت هایی که اگرچه با صرف مبالغ هنگفت نیم میلیارد تومانی همراه بوده، اما نتایج ضعیف و بحران مدیریتی این تیم، در خوشبینانه و بدبینانه ترین حالت ممکن، تیم فوتبال موکریان حفظ سهمیه و یا سقوط به مرحله اول لیگ دسته سوم ایران را پیش رو دارد.

بر اساس آنچه که گفته شد در فوتبال سیاسی منطقه موکریان برخی افراد خصوصاً نمایندگان مجلس که وابسته به جریان های خاص سیاسی هستند، برای جمع آوری رأی به فوتبال روی آورده اند و گمان نمی رود به این زودی ها دست از سر این ورزش پرطرفدار بردارند. واقعیتی که با بررسی وضعیت تیم های سردار و موکریان عیان شده این است که در صورت تدام این دخالت ها و بهره کشی های سیاسی از فوتبال موکریان، بسیاری از امیدها را نا امید و ظرفیت ها و استعدادهای بالقوه  منطقه را به دلیل عدم همراهی با مقاصد انتخاباتی و سیاسیشان در نطفه خفه خواهند کرد؛ و این هشداری به جامعه سیاسی است که دخالت خود را در جامعه ورزشی به حداقل برساند و تفکر استفاده ابزاری از ورزش را به دور اندازد و از ورزش یاد بگیرد و بازی منصفانه را در دستور کار خود قرار دهد. همچنین امیدواریم مدیریت راهبردی و اجرایی ورزش کشور به اهالی فن و افراد تحصیل کرده ورزشی سپرده شود تا تغییرات بنیادی در ورزش کشور و منطقه صورت پذیرد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «از سردار تا موکریان/ فوتبال؛ دُکان تبلیغاتی نمایندگان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..