تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تاثیر آب‌‌ و هوای توفانی بر خواب افراد/ چرا کابوس می‌بینیم؟

زمانی که هوا بارانی، توفانی یا همراه با رعد و برق و تند باد است به دلیل پراکنده شدن گرد وغبار امکان تشدید حمله‌های آسم و آلرژی در افراد شدت می‌یابد. کارشناسان به افراد دچار مشکل‌های تنفسی توصیه می‌کنند در این زمان از خانه خارج نشوند یا پس از خروج  از منزل حتماً از ماسک استفاده کنند.


برهم خوردن میزان فشار جو کره زمین در زمان بروز توفان سبب می‌شود تا عده زیادی از افراد دچار مشکل‌هایی چون تنگی نفس شوند که درنتیجه آن به خوبی نمی‌توانند استراحت کنند. افراد مستعد آپنه نیز در شب‌های توفانی و دارای تند باد بیش از سایر زمان‌ها دچار خروپف می‌شوند که می‌تواند خطر بروز سکته مغزی و حمله قلبی را در آنها افزایش دهد.

به دلیل دگرگونی در فشار اتمسفر، کاهش میزان اکسیژن در هوا و نیز سر وصدای ناشی از رعد و برق و تند باد عده زیادی از افراد در چنین شب‌هایی دچار مشکل کابوس شبانه می‌شوند. عامل‌هایی چون دگرگونی در درجه حرارت محیط و فشار جو، میزان رطوبت و بارندگی همگی بر الگوی خواب افراد اثر می‌گذارد.

همچنین کودکان یا افراد دچار اختلال‌های روانی و ضعف اعصاب نیز در شب‌های توفانی همراه با رعد و برق بیشتر امکان دارد دچار بی قراری و مشکل در به خواب رفتن شوند.

راهکارهایی برای رفع مشکل بی‌خوابی هنگام توفان برای رفع مشکل بی‌خوابی در شب‌های توفانی زمانی که درمکانی ایمن قرار دارید می‌توانید از راهکار‌های زیر استفاده کنید.

_از سر وصدای محیط اطرافتان بکاهید، پرده‌ها را ببندیدو برای کاهش صدای تند باد از محافظ گوش استفاده کنید.
_به کودکان اطمینان بدهید که خطری وجود ندارد، می‌توانید چراغ خواب در اتاق آنها را روشن نگه دارید و پرده‌ها را بکشید تا به راحتی به خواب فرو روند؛ خواندن یک کتاب داستان همراه آن‌ها تا زمانی که کودک به خواب برود می‌تواند از ترس و نگرانی او بکاهد.
_برای خواب راحت در این گونه زمان‌ها از دو ساعت پیش از خواب نور محیط را کاهش دهید، از شمع‌های معطر یا عود برای خوشبو کردن فضای خانه و اتاق خواب استفاده کنید.
_از تلفن همراه یا رایانه و سایر وسایل الکترونیکی دو ساعت پیش از خواب استفاده نکنید، زیرا سبب بی خوابی شما می‌شوند.
_گوش دادن به موسیقی لایت بدون کلام و آرام بخش، نوشیدن دمنوش‌های طبیعی چون چای سبز یا بابونه و شیر، مطالعه و خواندن کتاب‌های داستان و نه کتاب‌های تخصصی که نیاز به تمرکز بالا دارند می‌تواند سبب خواب آلودگی و به خواب رفتن سریع افراد شود.


در روز‌های ابری و بارانی میزان تابش نور خورشید کاهش می‌یابد که در نتیجه آن بدن انسان به تدریج دچار کمبود ویتامین D می‌شود؛ کمبود این ویتامین ضروری برای بدن سبب می‌شود تا افراد دچار مشکل‌هایی چون افسردگی و خستگی و تمایل به مصرف کربوهیدرات شوند.

سطح ویتامین D بدن انسان رابطه مستقیمی با احساس خواب آلودگی و کاهش سطح هوشیاری افراد در طول روز دارد و می‌تواند زمینه ساز احساس خستگی پیوسته و کسالت در افراد شود.

مصرف وعده شام سبک در شب می‌تواند مانع از ایجاد کابوس‌های ترسناک در افراد شود، آن دسته از افرادی که شب‌ها خوراک سنگین مصرف می‌کنند بیش از دیگران دچار خواب‌های آشفته می‌شوند.

تنظیم درجه حرارت اتاق خواب نیز در بهبود کیفیت خواب اثرگذار است, گرم بودن بیش از حد اتاق می‌تواند سبب ایجاد ناهماهنگی در ریتم طبیعی بدن و بروز بی‌خوابی، بدخوابی و دیدن خواب‌های آشفته در فرد شود. تنظیم درجه حرارت و اندکی سرد بودن اتاق خواب می‌تواند سبب بهبود تنفس و بالا رفتن کیفیت خواب افراد شود.


دگرگونی‌های آب و هوایی و افزایش رطوبت نسبی دما می‌تواند زمینه ساز بروز درد‌های مفصلی درمبتلایان به آرتروز یا افراد با سابقه شکستگی باشد؛ برای رفع این مشکل، گرم نگه داشتن موضع یا استفاده از کرم و پماد‌های موضعی زیر نظر پزشک برای بازه زمانی استاندارد می‌تواند اثربخش باشد.
گاهی اوقات نیز مشاهده خواب‌های آشفته ارتباط چندانی به آب و هوا ندارد و می‌تواند نشان دهنده ابتلای افراد به اختلال‌های روانی یا ابتلا به برخی بیماری ها، چون سرطان باشد و لازم است درصورت استمرار این مشکل فرد به پزشک مراجعه کند.

منبع: amerisleep
انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تاثیر آب‌‌ و هوای توفانی بر خواب افراد/ چرا کابوس می‌بینیم؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..