تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




از سفارشات محرمانه رهبری به سینما تا پشت‌پرده‌های تعطیلی خانه سینما

جواد شمقدری رئیس اسبق سازمان سینمایی به تازگی از کتاب "سینمانامه" که نتیجه ۴ سال مدیریت او در حوزه سینماست رونمایی کرد. در این کتاب بخشی از سفارشات محرمانه رهبری درباره سینما که در دولت بعدی به سفارشات علنی ایشان تبدیل شده‌ آمده‌است.

به گزارش سینماخبر کتاب «سینمانامه» نوشته جواد شمقدری رئیس اسبق سازمان سینمایی با حضور هنرمندان و اهالی رسانه در خانه کتاب رونمایی شد. در ابتدای مراسم جمال شورجه درباره فعالیت شمقدری در دوران ریاستش بر سازمان سینمایی توضیح داد: دوران مدیریت شمقدری فراز و نشیبهای زیادی داشت. در واقع این 4 سال یکی از پرحاشیه‌ترین دورانهای مدیریت سینمای کشور بعد از انقلاب بود.

وی افزود: در این دوران بود که خانه سینما بسته شد و حواشی این رویداد در زمین بازی شمقدری اتفاق افتاد اما پشت پرده‌های زیادی داشت. از طرف دیگر تمام این اتفاقات در زمان احمدی‌نژاد رخ داده بود و برخی نقش اپوزوسیون به خود گرفته بودند اما خودشان در آن زمان بیشترین ملاقات را با احمدی‌نژاد داشتند.

این کارگردان سینما به دستاوردهای سینما در دوران ریاست شمقدری اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات مفید آن دوران تشکیل شورای عالی سینما بود که متاسفانه در دولت آقای روحانی به فراموشی سپرده شد.

در ادامه هوشنگ توکلی گفت:  در دوره 4 ساله فعالیت شمقدری اتفاقات مهمی رخ داد و جناح دیگر با بودجه‌های کلان به‌دنبال سرپوش گذاشتن بر این رویدادها بود. در این دوران تنها اشخاصی فعالیت می‌کنند که وجدان دغدغه‌مندی دارند. مقام معظم رهبری هم با همین وجدان دغدغه‌مند سالها به‌دنبال درست کردن شرایط برای جامعه است.

وی افزود ما بعد از دوران ریاست شمقدری به‌دنبال توضیخ دستاوردها و فعالیتةای خود نبودیم اما افراد با وجدان دغدغه‌مند مانند شمقدری آرام ننشستندو نتیجه آن امروز رونمایی از این کتاب است.

جواد شمقدری هم در انتهای مراسم درباره دلایل انتشار این کتاب توضیح داد: افراد زیادی گفتند خاطرات خود را بنویس اما من تمایل نداشتم. بعد از چند سال سعی کردم در فضایی آرام مباحث را تنظیم کنم و فکر می کنم خوب است هر مدیری تلاش های خود را در قالب کتاب تعریف کند، به خصوص وقتی مانند دوره مدیریت بنده بسیاری از اتفاقات تحریف و تخریب می شود.

وی ادامه داد: کتاب 2 فصل دارد. فصل اول دارای دو بخش است که در بخش اول رویکردها و سیاست ها مطرح شده است و بخش دوم مبانی اندیشه ای و تفکری منبعث از انقلاب اسلامی است. در این بخش بحثی را دارم و هرم جادویی را طراحی کردم که بتوانیم به قدرتی برسیم که همانند سینمای هالیوود در دنیا اثرگذار باشیم. در فصل دوم برخی ناگفته ها همانند ماجرای خانه سینما را مطرح کردم که اسناد و مدارک آن نزد بنده محفوظ است. من احساس کردم باید عقبه سینمای ایران را ببینیم. استاد کلهر و هوشنگ توکلی با بنده همفکری کردند و حاصل این گفتگوها تحت عنوان جریان شناسی سینمای ایران و کالبد شکافی سینمای ایران در کتاب آمده است، هم در مقطع قبل از انقلاب و هم در مقطع اول انقلاب که جریان هایی حاکم شدند. ما رویکرد تحلیلی داریم که چه عقبه و تفکری داشتند. ذیل 2 فصل کتاب پاورقی هایی داریم که این پاورقی ها برخی از اتفاقات مهم سینما را رصد کرده است. بخشی از مخاطبان این کتاب سینماگران و بخش دیگر مدیران سینمایی هستند. همچنین این کتاب برای محققان و پژوهشگران هم قابل تأمل خواهد بود. فضای رسانه ای هم می تواند اطلاعات خوبی دریافت کند چون طی 5 سال اخیر اطلاعات درستی داده نمی شود. ما در آن دوران مطالب را صریح و شفاف در اختیار رسانه ها قرار می دادیم. حجم کتاب اجازه نمی داد که به برخی از موضوعات پرداخت شود و همین حالا هم کتاب حدود 500 صفحه شده است.

شمقدری افزود: سند سینما که حاصل جلسات زیادی در زیرمجموعه های شورای عالی انقلاب فرهنگی بود یکی از ضمیمه های خوبی است که در این کتاب آمده است. عجیب این است که این سند باید در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود در دبیرخانه مانده است.

وی ادامه داد: در دوره ما اساسنامه جدیدی برای خانه سینما نوشته شد و من تلاش کردم بر اساس این اساسنامه جلو برویم اما وقتی دیدند این اتفاق در آستانه محقق شدن است سنگ اندازی کردند و حواشی ایجاد کردند و این اساسنامه موجود است که در ضمیمه کتاب آوردم. این اساسنامه مترقی امروز هم می تواند در دستور کار خانه سینما قرار بگیرد. در آن دوران قرار بود خانه سینما ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جایگاه خوبی پیدا کند اما امروز ضمن مخالفت اهالی سینما زیرمجموعه وزارت کار رفته است که قطعا دستاورد خوبی برای آن نخواهد داشت.

وی یادآور شد: ما جلسه ای با مقام معظم رهبری داشتیم و حضرت آقا بیش از یک ساعت صحبت کردند و فرمایشات کلیدی به ما گفتند. تمام این صحبت ها محرمانه تلقی شد و گفتند بازتاب ندهید. متن صحبت ها 6 ماه بعد به ما رسید. من در مسیر اجرایی شدن این صحبت ها کار کردم. یک تیترهایی از آن مباحث را من در این کتاب آوردم چرا که چند تا از این تیترها را مقام معظم رهبری در دیدارشان با هیأت دولت یازدهم اشاره کردند. یکی از آن ها این بود که گفتند دشمن برای سینما برنامه ریزی دارد. نکته مهم دیگر این بود که گفتند در برنامه های‌تان هیچ ظرفیتی برای کسانی که گفتمان انقلاب اسلامی را قبول ندارند به وجود نیاید. همچنین اشاره کردند نقد درون گفتمانی باید شروع شود. یک نکته بسیار مهم گفتند که سینماگران مومن و انقلابی مبادا بیکار بمانند که بنده در دوران خودم تا توانستم به این مسأله توجه کردم. متأسفانه در بسیاری دوره ها سینماگران مومن و انقلابی بیکار ماندند. همچنین بحث هایی راجع به دفاع مقدس داشتند و گفتند نباید این سینما محدود به موضوعات آب و خاک شود و حوزه دفاع مقدس حوزه ای بسیار قوی است که جنبه های معنوی زیادی داشت و باید در فیلم ها دیده شود.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «از سفارشات محرمانه رهبری به سینما تا پشت‌پرده‌های تعطیلی خانه سینما»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..