تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




دکتر جهانگیری: توافقات اخیر میان ایران و عراق زمینه ساز گسترش روابط دوجانبه خواهد بود/ ثبات و امنیت منطقه در گرو همکاری‌های مشترک و پیمان‌های منطقه‌ای است/ راهپیمایی اربعین نماد ظرفیت‌های کلان همکاری‌های فرهنگی دو کشور است/ خواست غیرقانونی آمریکا برای محد

در نشست مشترک فعالان اقتصادی ایران و عراق عنوان شد؛

معاون اول رئیس جمهور و نخست وزیر عراق در نشست مشترک فعالان اقتصادی ایران و عراق که در اتاق بازرگانی برگزار شد، بر توسعه روابط به منظور تقویت ثبات و امنیت در منطقه و فراهم کردن بستر‌های لازم برای تسهیل سفر شهروندان و تجار ایرانی و عراقی تاکید کردند.

دکتر جهانگیری: توافقات اخیر میان ایران و عراق زمینه ساز گسترش روابط دوجانبه خواهد بود/ ثبات و امنیت منطقه در گرو همکاری‌های مشترک و پیمان‌های منطقه‌ای است/ راهپیمایی اربعین نماد ظرفیت‌های کلان همکاری‌های فرهنگی دو کشور است/ خواست غیرقانونی آمریکا برای محدود کردن روابط با اراده ده‌ها میلیون ایرانی و عراقی مواجه خواهد شد / نخست وزیر عراق: سفر مقامات بلندپایه و نیز میلیون‌ها شهروند ایرانی و عراقی نشان از عمق روابط راهبردی دو کشور دارد/ کسانی هستند که نمی‌خواهند ایران و عراق پیشرفت کنند/ پیشرفت و توسعه ایران و عراق منجر به توسعه و پیشرفت منطقه خواهد شد

دکتر اسحاق جهانگیری عصر امروز (یکشنبه) با ابراز خشنودی از اینکه به همراه نخست وزیر و مقامات ارشد عراق در این نشست حضور یافته است، گفت: امیدوارم فعالان اقتصادی دو کشور در آینده ای نزدیک روابط فیمابین را بیش از پیش مستحکم سازند و راههای جدیدی برای تعاملات اقتصادی بیابند.
وی افزود: از پیروزی و سربلندی برادرانم در عراق در نبرد با داعش و تروریسم شوم تکفیری و قرار گرفتن عراق در مسیر برنامه ریزی و اقدام برای بازسازی و توسعه اقتصادی خرسندم و این پیروزی ارزشمند را به دولت و ملت عراق صمیمانه تبریک می گویم.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در این نبرد، در حمایت از مردم و دولت عراق در برابر تروریستهای تکفیری، درخواست دولت عراق را اجابت و کمکهای خود را در اختیار دولت و ملت عراق قرار داد، اظهار داشت: ایران همواره از استقلال، وحدت سرزمینی و ملی، ثبات سیاسی، امنیتی و توسعه اقتصادی عراق حمایت کرده و در دوران پسا داعش نیز نقش حمایتی و سازنده خود را در مسیر کمک به بازسازی و توسعه اقتصادی عراق حفظ خواهد کرد.
دکتر جهانگیری تصریح کرد: عراق به واسطه عبور موفقیت آمیز از چالشها و با پیگیری روند سیاسی مبتنی بر مردم سالاری، در جهت استقرار و ثبات سیاسی حرکت کرده و وارد مرحله بازسازی شده است. جمهوری اسلامی ایران، عراق جدید را پلی برای همکاری و شراکت همه کشورهایی می داند که به استقلال و حاکمیت ملی این کشور پایبند بوده و به خواست و رأی ملت عراق احترام می گذارد. بر این اساس در مسیر سرعت بخشیدن به بازسازی عراق و توسعه اقتصادی این کشور، آمادگی همکاری دو و یا چند جانبه را منطبق با سیاستهای تعریف شده دولت عراق داریم.
معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: شرکتهای معتبر ایرانی و صاحب تجربه در بازار عراق نیز آماده تشکیل شرکتهای مشترک با همتایان عراقی و طرفهای سوم به منظور اجرای پروژه های مشترک در عراق هستند.
دکتر جهانگیری فشارهای خودخواهانه و غیرقانونی و یکجانبه آمریکا برای ایجاد محدودیت در مناسبات دولت و ملت ایران و عراق را خلاف منافع دو کشور توصیف کرد و خاطرنشان کرد: ایران و عراق تصمیم گرفته اند در این منطقه پرآشوب و پرمنازعه، روابطی دوستانه و مستحکم مبتنی بر منافع مشترک داشته باشند. خوشبختانه همکاری های اقتصادی ایران و عراق در سالهای اخیر روند رو به رشد قابل توجهی داشته و به رقم 12 میلیارد دلار در سال رسیده است.
وی تاکید کرد: راهبرد دو طرف در زمینه توسعه همکاریهای اقتصادی رسیدن به رقم 20 میلیارد دلار روابط تجاری در سال 1400 است. تحقق این مهم، نقش بسزایی در توسعه کمی و کیفی روابط و ارتقای شاخصهای اقتصادی مناسبات دو کشور دارد.
معاون اول رئیس جمهور محصولات پلیمری و فراورده های آن، شیر و محصولات لبنی، ماشین آلات و به ویژه برق و گاز را از مهمترین کالاهای صادراتی حال حاضر ایران به عراق عنوان کرد و گفت: در بخش گردشگری نیز شاهد رفت و آمد حدود 7 میلیون گردشگر در سال بین دو کشور هستیم که نیمی از این رقم شهروندان عراقی هستند که برای زیارت، گردش و درمان به ایران سفر می کنند. این موضوع به خوبی بیانگر تمایل ملتهای ایران و عراق براي ارتباط با یکدیگر و نشانی از شوق مردم دو کشور برای استفاده از جاذبه های طبیعی و استفاده از میراث فرهنگی مشترک است.
دکتر جهانگیری مراسم راهپیمایی اربعین را نماد مهمی از ظرفیتهای کلان همکاری های فرهنگی و دینی بین دو کشور دانست و افزود: از مهمان نوازی گرم و صمیمانه دولت و مردم عزیز عراق برای مراسم اربعین سالهای گذشته قدردانی می کنم و امیدوارم با همکاری گسترده و صمیمانه دو طرف، مراسم اربعین سالجاری با شکوه تر از همیشه برگزار شود.
وی اظهار داشت: آمریکایی ها باید بدانند که خواست غیرقانونی آنها برای محدود کردن روابط دو ملت با اراده دهها میلیون ایرانی و عراقی منجر به شكست خواهد شد و نفرت فزاینده از آمریکا را در بین ملتهای منطقه افزایش خواهد داد.
معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: انتظار است بعد از سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق و حضور نخست وزیر دولت عراق در ایران، آن هم به فاصله کمتر از یک ماه، همکاری های دو کشور در تمامی سطوح و ابعاد افزایش یابد. توافقات به دست آمده در سفر ماه گذشته دکتر روحانی، زیربنای همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور را تقویت خواهد کرد و ساختارهای خوبی را برای نهادینه شدن این همکاریها ایجاد می کند.
دکتر جهانگیری خاطرنشان کرد: لازم می دانم از تلاشهای مقامات دو کشور، به ویژه جناب آقای عادل عبدالمهدی قدردانی کنم. مطمئنا تدوام اجرای توافقات مهمی چون، لایروبی اروند رود بر اساس قرارداد 1975 الجزاير، ترسیم نقشه راه همکاریهای بانکی، ادامه صادرات برق و گاز ایران به عراق، همکاریهای بهداشتی-درمانی، همکاریهای نفتی، اتصال خط آهن شلمچه-بصره و تسهیل روادید برای تجار و بازرگانان و رایگان شدن روادید برای اتباع دو کشور که این مهم از سوی طرفین عملیاتی شده و گشایشی نیز برای سایر حوزه ها باشد، نیاز به پیگیری و حمایت مقامات عالیرتبه و نقش آفرینی فعالان اقتصادی دو کشور دارد.
وی گفت: در کنار این توافقات مهم، کارگشا و راهبردی، بسترهای زیاد دیگری را می توان برای دو کشور برشمرد. یکی از بسترهای مهم همکاری دو کشور در حوزه فنی و مهندسی است. در این رابطه شرکتهای ایرانی آمادگی دارند تا در روند بازسازی عراق مشارکت فعال داشته باشند.
دكتر جهانگيري با تاكيد بر همكاري هاي استان هاي مرزي بويژه بازگشايي مرز خسروي و سفر تجار و مسافران از استان كرمانشاه ايران و دياله عراق، ضرورت رفع موانع گمركي، تقويت گذرگاه ها،‌حمل و نقل جاده اي و رفع موانع فعاليت ميان تجار را ياد آور شد و گفت: توافقات اخير ميان ايران و عراق زمينه ساز گسترش روابط دوجانبه در ابعاد مختلف خواهد بود كه نه تنها به نفع مردم دو كشور بلكه به نفع صلح ، ثبات و توسعه منطقه خواهد بود.
معاون اول رييس جمهور افزود: يكي از راه هاي رسيدن به توسعه پايدار ، ثبات و امنيت منطقه ، ايجاد راهكارها و همكاري هاي مشترك و عقد پيمان هاي اقتصادي منطقه اي است. ايران معتقد است كه ظرفيت هاي لازم براي ايجاد چنين همكاريهايي در بحث انتقال برق، احداث مسيرهاي ترانزيتي،‌جاده اي و ريلي وجود دارد كه با حضور بخش هاي خصوصي دو كشور و پشتيباني دولت هاي عراق و ايران مبناي محكمي براي ايجاد ارتباط بين منافع ملت هاي منطقه و ايجاد نظم منطقه اي خواهد شد.
وي با اعلام آمادگي ايران براي به مشاركت گذاشتن ظرفيت ها و تجربيات خود در اين زمينه با عراق و ديگر همسايگان،‌ گفت: در نشست هاي بين المللي هم اعلام كرده ايم كه مسيرهاي ترانزيتي ايران به عنوان كريدوري امن، ارزان و كوتاه به منظور انتقال تجهيزات، ماشين آلات و مواد اوليه لازم در مسير تحقق اهداف بازسازي عراق براي همه كشورهاي علاقمند قابل بهره برداري خواهد بود.
عادل عبدالمهدي نخست وزير عراق نيز در اين نشست ضمن تسليت به مردم نجيب و شجاع ايران به دليل حادثه سيل و جان باختن تعدادي از هموطنان كشورمان، به ارتباط وثيق و گسترده ميان دولت ها و ملت هاي ايران و عراق اشاره كرد و گفت: تبادل هيات هاي بلندپايه و نيز سفر ميليون ها شهروند ايراني و عراقي نشان از عمق روابط راهبردي و عميق دو كشور دارد.
نخست وزير عراق با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران در سالهاي اخير در حوزه علوم و فناوري هاي نوين پيشرفت هاي چشمگيري بدست آورده است،‌ تصريح كرد: دانشگاه ها و مراكز علمي ايران همواره در فهرست بهترين نهادهاي تحقيقي دنيا هستند كه قابل ستايش است.
وي با اشاره به فرازي از سخنان مقام معظم رهبري در ديدار روز گذشته با ايشان مبني بر اينكه «به علم توجه ويژه اي داشته باشيد»، خواستار برنامه ريزي گسترده براي پيشرفته و علمي شدن سازو كارهاي مختلف در حوزه هاي اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي ميان دو كشور شد.
آقاي عبدالمهدي به خسارات فراواني كه به منطقه و دو كشور بخاطر جنگ هاي متعدد وارد شده اشاره كرد و با بيان اينكه اين جنگ هاي نحس و ناميمون، زيرساخت ها و توانمنديهاي كشورهاي منطقه را تخريب كرده است، گفت: اين يك واقعيت است كه كساني هستند كه نمي خواهند ايران و عراق پيشرفت كنند.
نخست وزير عراق با تاكيد بر اينكه پيشرفت و توسعه ايران و عراق منجر به توسعه و پيشرفت منطقه خواهد شد، خاطرنشان ساخت: اين اتفاق زماني رخ خواهد داد كه امنيت واقعي در منطقه حكمفرما شود. زيرا اگر امنيت از بين برود هر دستاورد بزرگي كه هم ايجاد شده باشد در مدت كوتاهي دوباره تخريب خواهد شد.
وي گفت: عراق به دنبال روابط مسالمت آميز با همه كشورها بويژه همسايگان خود است تا امنيت را به منطقه بازگرداند. اگر امنيت در منطقه برقرار شود ما قادر خواهيم بود تا فعاليت هاي خود را در حوزه حمل و نقل به يكديگر متصل كرده و شاهد اتصال ايران به درياي مديترانه باشيم.
عبدالمهدي با يادآوري اين نكته كه ايران و عراق مهد مهمترين و قديمي ترين تمدن هاي جهان بوده اند و مي توانند آن پيشرفت ها را دوباره احيا كنند،‌ بر تعامل با دنيا و سازگار شدن با سازوكارهاي پيراموني در همه حوزه ها به منظور بهبود فضاي سياسي و اقتصادي دو كشور شد.
نخست وزير عراق يكبار ديگر از مهمان نوازي دولت و ملت ايران در اين سفر قدرداني و اظهار اميدواري كرد در نشست تجار و سفرهاي آتي مقامات دو كشور موانع پيش روي توسعه روابط دوجانبه هرچه سريعتر برطرف شود.
در اين نشست وزراي صنعت، معدن و تجارت و نيروي ايران و وزير بازرگاني عراق و نيز رئيس اتاق بازرگاني ايران و نائب رئيس اتاق بازرگاني عراق ديدگاههاي خود در خصوص اهميت گسترش مناسبات، ‌رفع موانع، اقدامات انجام شده و پيگيري توافقات صورت گرفته اعلام كردند و خواستار توسعه روابط فيمابين در چارچوب كميسيون مشترك شدند.

انتهای پیام /*




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دکتر جهانگیری: توافقات اخیر میان ایران و عراق زمینه ساز گسترش روابط دوجانبه خواهد بود/ ثبات و امنیت منطقه در گرو همکاری‌های مشترک و پیمان‌های منطقه‌ای است/ راهپیمایی اربعین نماد ظرفیت‌های کلان همکاری‌های فرهنگی دو کشور است/ خواست غیرقانونی آمریکا برای محد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..