تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




هشدار وقوع سیل در خیابان امام و فلکه دانشگاهِ تبریز/ دعوا بر سر فرم‌های ارسالی وزارت کشور

ساعت: 11:55 منتشر شده در مورخ: 1398/01/19 شناسه خبر: 1473859

اعضای شورای شهر در جلسه امروز به بررسی مشکلات و بحران‌های شهر تبریز به هنگام وقوع سیل و فرم‌های جدید وزارت کشور پرداختند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، جلسه امروز شورای شهر تبریز با حضور 12 تن از اعضای شورا و غیبت محمد اشرف‌نیا آغاز شد. در ابتدای این جلسه شکور اکبرنژاد ضمن همدردی با سیل‌زدگان کشور اظهار داشت: امیدوارم از امکانات شخصی و سازمان‌ها برای کاهش آلام مردم سیل‌زده استفاده کنیم و از آتش‌نشانی تبریز که در این مناطق حضور یافتند و کسانی که در مدیریت شهر برای جلوگیری از سیل تلاش کردند تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: امیدواریم این بارش، باران برکت باشد زیرا که زنده شدن دریاچه ارومیه بعد از سالها نیز نیز به برکت همین بارش‌ها بود.

در ادامه جلسه در بررسی دستور جلسه‌ی پدافند غیرعامل در صیانت از شهروندان و شهر تبریز در برابر سیل و بررسی مدیریت آبهای سطحی شهر، سردار احمد جهانسری عنوان کرد: پدافند غیرعامل در سالهای گذشته بیشتر تحقیقات خود را بر روی حوادث غیرطبیعی گذاشته بود اما امروز ضرورت توجه به بلایای طبیعی دیده می‌شود.

وی ادامه داد: پدافند غیرعامل گروه‌های علمی در دانشگاه تبریز ایجاد کرده که در جلسات به این نتیجه رسیدیم که متولی مشخصی برای بحران که صاحب منابع باشد، وجود ندارد و امیدواریم متولیانی برای بحران در استان تعیین شود.

نماینده انجمن علمی پدافند غیرعامل ایران در شمال غرب کشور تشریح کرد: پیش از سیل آذرشهر پدافند غیرعامل در نامه‌ای ایجاد پل را به دلیل دبی بالای آب به هنگام بارش غیرفنی و این پل را در معرض سیل اعلام کرد اما برخی‌ها به این موضوع خندیدند و سیلی رخ داد که پیش‌بینی شده بود.

وی افزود: از آبادانی‌های عینالی تشکر می‌کنم اما اگر سیلی در تبریز اتفاق رخ دهد در این منطقه چه خواهد شد؟ باید از مناطق بحران خیز به طور میدانی با بالگرد بازرسی صورت گیرد.

جهانسری با اشاره به آگاه‌سازی مردم گفت: بایدبه مردم اطلاع رسانی شود که  ساخت‌وساز غیر مجاز انجام ندهند که در این راستا استفاده از رسانه در اطلاع رسانی مهم می‌باشد؛ به طور مثال یک ساعت در هفته در رسانه‌ها اطلاع رسانی صورت گیرد.

وی عنوان کرد: نمی‌توانیم شهر را عوض یا تخلیه کنیم زیرا مردم به شهر علاقه دارند اما باید توسعه شهری باید بر اساس علم و به صورت علمی باشد.

 آخوندزاده، مدیر سواحل شرکت آب منطقه‌ای استان نیز در این جلسه توضیح داد: مسیرهای خطرساز به دو مسیر خطر در زمان عادی و خطر در زمان بحران تقسیم می‌شوند که مسیرهای ما در جنوب شهر اکثرا به پل تبدیل شده که به هنگام بروز سیل می‌تواند رو به جلو حرکت کند.

وی ادامه داد: سیل به همراه خود رسوب را نیز می‌آورد، از تراکتورسازی تا ائل‌گولی تمامی مسیرها خطرساز هستند، در منطقه ائل گولی وقوع سیل  ورود آب به ایستگاه مترو را نیز به دنبال دارد.

مدیر سواحل شرکت آب منطقه‌ای استان گفت: اگر بارندگی بین 250 الی 300 میلی‌لیتر صورت بگیرد، کل شهر را سیل خواهد برد.

بابایی‌اقدم: چیزی به عنوان مدیریت بحران در کشور وجود ندارد

در ادامه این جلسه فریدون بابایی‌اقدم در تشریح حضور در مناطق سیل‌زده آق‌قلا گفت: بافت تبریز با استانی مانند گلستان بسیار متفاوت است؛ در تبریز با یک بارندگی ساده سه خانه در کوی بهشتی فرو می‌ریزد؛ فروریختن سه خانه در تبریز دست ما را رو کرد که حتی توانایی اسکان سه خانوار را نداریم.

وی ادامه داد: اصلی‌ترین مخاطره در تبریز زلزله است در حالیکه ما تاکنون برای ۸۰۰ هزار حاشیه‌نشین نتوانسته‌ایم کاری انجام دهیم، در خصوص حاشیه‌ نشینان قول‌های زیادی داده‌ایم اما تاکنون نتوانسته‌ایم کاری انجام دهیم.

عضو شورای شهر تبریز با انتقاد از نحوه مدیریت بحران در حوادث اظهار داشت: چیزی به اسم مدیریت بحران در کشور ما وجود ندارد و رهبری مدیریت بحران اصلا وجود ندارد اگر سپاه و ارتش نبودند، نمی‌دانم چه اتفاقی قرار بود بعد از سیل برای مردم رخ دهد.

وی افزود: در سیل آق‌قلا شاهد بودم که کسی ۵ گونی برنج دریافت کرد اما پیرمردی که در طبقه دوم خانه بود و حتی توانایی پایین آمدن نداشت، دست خالی ماند این مدیریتی بود که در بحران وجود داشت!

ایرج‌ شهین‌باهر نیز در این جلسه در تشریح وضعیت تبریز به هنگام وقوع سیل احتمالی اذعان داشت: در تبریز تعدادی از مسیل‌ها پُر و به معبر تبدیل شده است اما شهرداری تبریز در سال گذشته ۷ کانالی که در گذشته تبدیل به معبر شده بود را احداث کرده است.

وی ادامه داد: فعالیت‌های شهرداری در سال 97 بیشتر زیر زمین بوده است اما تبریز نیازمند سدهای جذبی است زیرا با آسفالت شدن خیابان‌ و بام خانه‌ها آب جذب نشده و در خیابان‌ها روان می‌شود. البته شهرداری از سال گذشته برای احداث خیابان‌ها از سنگفرش که جاذب آب است، استفاده می‌کند.

شهردار تبریز تاکید کرد: در بستر رودخانه‌ها اکثرا ساخت‌وسازهای غیرقانونی رخ داده که باید این بسترها آزادسازی شود زیرا بارش مستمر باران در صورتی سیل ایجاد می‌کند که مسیرهای جریان آب مسدود باشد.

هشدار استاد دانشگاه تبریز نسبت به وقوع سیل در خیابان امام و فلکه دانشگاه

در بخشی از این جلسه نیز مختاری، استاد دانشگاه تبریز در تشریح راه‌های جلوگیری از بروز سیل گفت: سه عامل در ایجاد خطر وجوددارد؛ اول خود مخاطره( سیل، زلزله و...)، دوم درمعرض قرار گرفتن این ریسک، سوم آسیب پذیری؛ بسیاری از مناطق شهر ما در معرض خطر قرار دارند و آسیب پذیر هستند.

وی ادامه داد: بسیاری از مناطق تبریز تغییر کاربری داده شده و توسعه یافتند و به همین دلیل فقط می‌توانیم در بحث آسیب‌پذیری مطالعه و بررسی انجام دهیم به طور مثال در شیراز کل حوزه آبریزها ۲۳ کیلومتر بود، ببینید در تبریز چقدر است؟

استاد دانشگاه تبریز تاکید کرد: در شیراز علت اصلی سیل گرفتگی دریچه‌ها بود و ما نیز باید در مبلمان شهری بازنگری کنیم، نیازی نیست در همه جا پل و کانال زیر زمینی احداث کنیم زیرا این پل و کانال‌ها در مواقع حساس و بحرانی دردی دوا نمی‌کنند.

وی گفت: اصلی‌ترین خطر سیل در تبریز نه در محدوده مهرانه چای بلکه در خیابان امام است، فلکه دانشگاه که در آنجا ایستگاه مترو وجود دارد نیز یکی از مهمترین مناطق در خطر سیلِ تبریز می‌باشد.

در ادامه محرم محمدزاده طی تذکری عنوان کرد: حرف زدن راحت و عمل کردن سخت است؛ ای کاش در سال دو جلسه تئوری و ۳۶۳ روز کار عملی صورت بگیرد؛ اولین مشکل شهر تبریز حاشیه‌نشینی است و سالهای طولانی است که درباره آن صحبت شده اما عمل وجود ندارد، عمل وقتی است که ۱۰۰۰ واحد تحویل این خانواده‌ها داده شود.

وی ادامه داد: اگر تدبیری نشود به هنگام زلزله هیچ امکان کمکی وجود نخواهد داشت و حالا هرچه می‌خواهید جلسه بگذارید و حرف بزنید.

عضو شورای شهر تبریز اظهار داشت: مشکل دوم در تبریز کمبود فضای سبز است که امروز کامیون کامیون درخت از این منطقه خارج می‌شود و کسی نیست که جلوی آن را بگیرد، مشکل دیگر بافت فرسوده است که نه کسی آن بافت را می‌خرد و نه اجازه ساخت و ساز می‌دهد.

وی تشریح کرد: اگر مدیریت شهری یکپارچه نباشد جلسه پشت جلسه بدون هیچ عملی خواهد بود، از مشکلات دیگر شهرها درس گرفته شود که با یک سیل ارتباط و مخابرات قطع شده و  راهکار پیدا شود و به صورت علمی مطالعه صورت بگیرد.

مجادله شورانشینان با نماینده فرمانداری بر سر فرم‌های وزارت کشور

محمدباقر بهشتی در دستور جلسه دوم که بررسی مصوبات عودت یافته جلسات 115 و 116 شورای اسلامی بدلیل عدم تنظیم در فرم‌های جدید وزارت کشور بود، اظهار داشت: این ایرادات بروکراتیک هستند و ایراد محتوایی وجود ندارد، افرادی که فرم‌ها را طراحی کرده‌اند اصلا نمی‌دانند فرم یعنی چه زیرا استاندارد نیستند.

وی ادامه داد: کسی که این فرم را طراحی کرده تخصص ندارد و به عنوان کارشناس عنوان می‌کنم که این فرم‌ها کارشناسی نیست و نیازی به بررسی ندارد؛ پیشنهاد می‌کنم که این فرم‌های غیرکارشناسی رد شود زیرا در صورت تصویب تمام وقت ما صرف فرم پر کردن می‌شود.

غلامحسین مسعودی ریحان نیز در خصوص فرم‌های وزارت کشور گفت: واقعا از کارهای دولت تعجب می‌کنم که از طرفی به دنبال کاهش بروکراسی اداری است و از طرفی با ایجاد چنین فرم‌هایی نه تنها بروکراسی را افزایش می‌دهد بلکه باعث حیف و میل کاغذ می‌شود.

وی ادامه داد: نمی‌دانم کسی که این فرم‌ها را طراحی کرده چرا چنین کاری کرده اما اگر نماینده فرمانداری این فرم‌ها را قبول کند ما هم این فرم‌ها را قوبل می‌کنیم.

محمد فرج قلیزاده نیز خاطرنشان کرد: این فرم‌ها به درد شورای روستاها که اعضای کمتری دارند می‌خورد و در شورایی مثل تبریز که اعضایش زیاد است قابلیت اجرایی ندارد.

در پایان این جلسه نیز اعضای شورای شهر تبریز مذاکره درباره عدم قابلیت اجرایی این فرم‌ها با فرمانداری را تصویب کردند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «هشدار وقوع سیل در خیابان امام و فلکه دانشگاهِ تبریز/ دعوا بر سر فرم‌های ارسالی وزارت کشور»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..