تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




شانزده روز تعطیلات عید بر فرهنگ و هنر چه گذشت؟

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،هیچ روزی بدون خبر نیست و انسان هر روز حتی در روز‌هایی که به ظاهر با عنوان روز تعطیل در تقویم سالیانه کشور ثبت شده‌اند، با طلوع خورشید خود را برای وقوع اتفاقات جدید و کسب تجربیات متفاوت آماده می‌کند البته این موضوع فقط به زندگی شخصی انسان‌ها منحصر نمی‌شود و هر چه به انسان ارتباط دارد هر روزه با وقوع اتفاقات خوشایند و ناخوشایند متعدد دست و پنجه نرم می‌کند در این میان فرهنگ و هنر گوی رقابت را از حوزه‌های دیگر مرتبط با انسان می‌رباید، زیرا حوزه‌ای است که کاملا با اتکا بر توانایی‌ها و استعداد‌های انسان‌ها شکل گرفته و تعریف شده است.

در اینجا باید گفت حوزه فرهنگ و هنر کشورمان نیز همچون سایر بخش‌های کشور در روز‌های نخست سال ۱۳۹۸ دستخوش اتفاقات خوشایند و ناخوشایندی شد که ما در این گزارش تلاش می‌کنیم بخشی از آن‌ها را مرور کنیم.

شانزده روز تعطیلات عید بر فرهنگ و هنر چه گذشت؟

یکی از مهم‌ترین وقایعی که در نخستین روز‌های سال ۱۳۹۸ در حوزه فرهنگ و هنر رخ داد درگذشت جمشید مشایخی، بازیگر سینما و تلویزیون بود. رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران در روز‌های پس از درگذشت مشایخی تهران از نامگذاری معبری در تهران به نام زنده یاد جمشید مشایخی خبر داد.

وی افزود: این پیشنهاد از سوی بنده در اولین جلسه شورای شهر اعلام خواهد شد تا با کمک اعضای شورای شهر بتوانیم اماکنی را به نام ۵ تن سینمای ایران که عزت الله انتظامی، داوود رشیدی، جمشید مشایخی، محمد علی کشاورز و علی نصیریان هستند، نامگذاری کنیم.

شانزده روز تعطیلات عید بر فرهنگ و هنر چه گذشت؟


حسین جلال پور، شاعر و ادیب بوشهری نیز در نخستین روز‌های سال جاری درگذشت. وی متولد ۱۳۵۵ در شهر گناوه بوده و مجموعه غزل «کلاغِ بعد از باغ»، و تصحیح‌هایی، چون «دیوان محمدخان دشتی»، «دیوان خواجوی کرمانی»، مثنوی «همای و همایون» خواجوی کرمانی، مثنوی «گل و نوروز» خواجوی کرمانی، مثنوی «گوهرنامه» خواجوی کرمانی، تصحیح مثنوی «کمال‌نامه» خواجوی کرمانی و … را در کارنامه خود داشته است.

از درگذشتگان دیگر ۱۳ روز اول سال ۱۳۹۸ می‌توان از طهمورث ساجدی (عضو گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه تهران و پژوهشگر پرتلاش عرصه ایرانشناسی و ادبیات تطبیقی)، محمدابراهیم رنجبر (باسابقه‌ترین روزنامه‌فروش جهان) و مهرداد صدری، هنرمند نقاش و گرافیست نام برد.

با مروری بر حوزه میراث فرهنگی نیز متوجه می‌شویم که اگرچه در روز‌های نخست سال شاهد آسیب‌دیدگی بافت‌های تاریخی و پل‌های تاریخی استان‌های سیل‌زده کشور بر اثر بارش و سیل بودیم و این امر در کنار دیدن رنج و سختی هموطنان عزیزمان بسیار ناراحت‌کننده بود، اما دو خمره از دوره اسلامی به دنبال سیلابی شدن رودخانه زرانگوش در ایلام کشف شد.

شانزده روز تعطیلات عید بر فرهنگ و هنر چه گذشت؟


از خبر‌های دیگر حوزه میراث فرهنگی در نخستین روز‌های سال جاری می‌توان به ثبت ملی آرامگاه کاوه آهنگر در روستای مشهد کاوه چادگان و کشف جام ۳ هزار ساله مربوط به تمدن ماننایی در منطقه شال شهرستان خلخال در استان اردبیل اشاره کرد.

پخت رنگینک، حلوای انگشت پیچ، خوس دوزی، مراسم سرتراشون داماد، بافت کیوار، بافت تویزه، روش تهیه ماهی شور، شیوه ساخت ورجی و آئین گلی گلینا بوشهر نیز به عنوان میراث معنوی این استان و کشور به ثبت ملی رسیدند.

شورای وزیران عراق هم در نخستین روز‌های سال ۱۳۹۸ اعلام کرد که شهروندان ایرانی را از پرداخت هزینه روادید معاف کرده است.

گفتنی است اثر امیر کرمکار، عکاس جوان آستارایی در میان ۱۰۰ عکس برتر جهان قرار گرفت.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «شانزده روز تعطیلات عید بر فرهنگ و هنر چه گذشت؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..