تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




هنر‌های تجسمی برای توسعه به بستر آموزشی نیاز دارد/ احتمال برگزاری سومین سمپوزیوم چوب در مازندران

هنر‌های تجسمی برای توسعه به بستر آموزشی نیاز دارد/ احتمال برگزاری سومین سمپوزیوم چوب در مازندراناحمد رویایی رئیس هیات رئیسه انجمن هنرهای تجسمی استان تهران درباره نحوه شکل گیری این انجمن به خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: انجمن هنرهای تجسمی استان تهران در تاریخ 14 اردیبهشت 1395 تاسیس شد و حدود دوسال و نیم است سابقه دارد، ابتدا اعضای هیات مدیره، همان اعضای هئیت موسس بودند، بعدها اعضایی که دیگر تمایل به همکاری نداشتند از هیات مدیره کنار رفتند و در خرداد 97مجدد رای گیری شد که در حال حاضر علی اکبرصادقی، قباد شیوا، ابراهیم نجیمی به همراه چند تن دیگر اعضا را تشکیل می دهند و بنده هم رئیس هیات رئیسه هستم.

وی افزود: ابتدا اشکالاتی در اساسنامه انجمن وجود داشت که با مشورت کارشناسان حقوقی آنها را تصحیح کردیم، به طور مثال یکی از اشکالات نبود شعبه های مستقل برای شهرستانها در امور مالی بود، البته ما این مورد را از اساسنامه حذف کردیم و گفتیم که هر انجمن می تواند درآمدزایی کند، درواقع با همین روش نیز توانستیم پس از این ویرایش ها در تهران عضو بگیریم و فعال تر باشیم.

این نقاش پیشکسوت با بیان اینکه فعالیت های انجمن محدود به استان تهران نیست گفت: قصد داریم سومین سمپوزیوم چوب را در مازندران که مرکز چوب است برگزار کنیم، همچنین برنامه ای دیگری هم برای برگزاری در جزیره کیش تدوین خواهیم کرد.

رویایی در ادامه درباره مهمترین فعالیت های این انجمن در این دو سال اظهار کرد: سال گذشته که جشنواره تجسمی فجر بخش استانی داشت، و بنده به عنوان دبیر اجرایی استان تهران انتخاب شدم، در آن رویداد علی رغم اینکه گفته بودند هر شهرستان باید از 7 هنرمند اثر ارائه کند، ما 50 هنرمند را معرفی کردیم و فعالیت هایی خوبی را رقم زدیم و برای اولین بار بود که شهرستانی‌ها در جشنواره فجر خود را نشان می دادند.

وی ادامه داد: زمانی که زلزله کرمانشاه رخ داد انجمن دو روز کارگاه تخصصی با حضور بیش از 70 هنرمند  برگزار کرد، در نهایت آثار در یک حراجی فروخته شد و عواید فروش به هموطنان زلزله زده اختصاص یافت. یکی دیگر از برنامه های مهم انجمن بزرگداشت توران میرهادی بود که در دانشگاه تهران برگزار شد.

مدیر سابق هنرستان هنرهای زیبای پسران درباره دومین سمپوزیوم چوب که با مشارکت سازمان زیباسازی تهران برگزار شد بیان کرد: انتظار داشتیم که مشارکت زیباسازی بیشتر باشد اما به دلیل مشغله هایی که داشتند از نظر تجهیز ابزار و... کمک کردند و 20 میلیون تومان هم بودجه نقدی دادند البته هزینه یک سمپوزیوم بیش از این مبالغ است، ما اول 200 میلیون بودجه پیش بینی کرده بودیم اما در نهایت با 60 میلیون برگزار و آثار خوبی هم تولید شد که در نهایت آثار به مدت یک ماه در موزه نگارستان به نمایش درآمد.

وی درباره چشم اندازهای انجمن هنرهای تجسمی استان تهران در سال جدید گفت: یکی از مهمترین برنامه ها برگزاری سومین دوره سمپوزیوم چوب است که تصمیم داریم با همکاری ارگان های داوطلب برنامه ریزی خوبی برای این دوره داشته باشیم، از آنجایی که موسسه صبا همکاری و مشارکت های خوبی تاکنون با ما داشته است، یکسری برنامه های فرهنگی و هنری متفاوت در این موسسه برگزار خواهیم کرد.

رویایی افزود: فعالیت های انجمن های تخصصی تجسمی مانند انجمن نقاشی، گرافیک و... به یک رشته محدود است اما انجمن هنرهای تجسمی همه رشته ها را شامل می شود بنابراین وسعت برنامه های ما می تواند بیشتر باشد، تفاهم نامه هایی را هم بر مبنای همکاری با سایر نهادها منعقد کرده ایم، البته برنامه های قطعی سال 98 در جلسه ای بعد از ایام تعطیلات اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه آیا مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد هم از برنامه های انجمن حمایت می کند یا خیر گفت: بله اتفاقا یکی از حامیان ما در سمپوزیوم هادی مظفری بود، که هم کمک مالی کرد و هم برای بازدید از آثار آمد. نصب  تبلیغات سمپوزیوم در بیلبوردهای شهری هم یکی دیگر از کمک هایی بود که سازمان زیباسازی به انجمن کرد.

رویایی با بیان اینکه یکی از اهداف بزرگ انجمن پیشبرد فرهنگ و هنر در شهرستانهای استان تهران است، اظهار کرد: استعدادیابی در شهرستانها را از سر گرفته ایم، همچنین قرار است آسیب شناسی از اینکه چرا شهرستانها ضعیف هستند داشته باشیم. پس از این بررسی راهکارها را مشخص خواهیم کرد که چطور به شهرستانها کمک کنیم؟ فضا برای کار به آنها بدهیم، کلاس های آموزشی برگزار کنیم و...

وی ادامه داد: دوره قبلی که مسئولین ارشاد و دانشگاه کمال الملک برای بازدید از سمپوزیوم آمده بودند، از اساتیدی که آنجا حضور داشتند خواستند برای تدریس به موسسه کمال الملک بروند، در واقع ما معرف اساتید هنری به ارگان های آموزشی نیز هستیم.

این نقاش پیشکسوت درباره جوان گرایی در انجمن گفت: اکثر اعضای انجمن جوان هستند، جوان گرایی برای ما مهم است ولی دلیل نمی شود که از هنرمندان پیشکسوت تجلیل نکنیم.

رویایی جایگاه هنرهای تجسمی در جامعه امروز را بررسی و بیان کرد: تاحدودی حمایت ها ضعیف شده است، مسائل اقتصادی که در وزارت خانه ها حاکم است از توجه آنان به فرهنگ و هنر کاسته است، حتی متولیان مستقیم این حوزه هم در مضیقه هستند، بر همین اساس ما تصمیم گرفتیم از گالری هایی که منابع مالی خوبی دارند یا بخش های خصوصی پشتیبانی بگیریم.

وی در پاسخ به اینکه چطور شد هنرهای اصیل ایران یکباره به انزوا رفت گفت: دلیل این است که  نسل جدید یکدفعه ای جهش تندی در زمینه عبور از سیستم قرن بیست کرد، یک دفعه رسیدیم به دوران مدرنیست و بعد پست مدرن را سریع پشت سر گذاشتیم، بعد از دهه هشتاد هم که همه چیز دیجیتالی شد همه هنرها تحت تاثیر قرار گرفت.

رئیس انجمن هنرهای تجسمی استان تهران افزود: از طرفی عصر هنرمندانی مانند عباس بلوکی فر دیگر گذشت و جایگزین آنها هم خیلی کم شد، متاسفانه عده ای که می خواهند مسائل مالی خود را تامین کنند آثاری از بلوکی فر و... را کپی و با امضای جعلی منتشر می کنند، در مقابل هم هنرمندانی هستند که خیلی خوب فعال هستند و کار می کنند البته گاهی آثارشان به کارهای اواخر قاجار نزدیک می شود، در مجموع دوران فوق مدرنیست را پیش رو داریم و همه چیز دگرگون می شود.

رویایی در پاسخ به اینکه به نظر شما تجسمی در کشور طرفدار دارد یا خیر اظهار کرد: طرفدار دارد ولی نه اندازه سینما و رشته های نمایشی که بازخورد آن در تلویزیون و... است. در یک ورکشاپ هنری که هنرمندان تجسمی و اساتید می آیند، اگر به جای آن اساتید یک هنرپیشه تازه کار بیاید مردم از او بیشتر استقبال می کنند، متاسفانه مردم آنطور که باید از هنرهای تجسمی طرفداری نمی کنند.

این نقاش درخصوص بسترسازی مناسب برای توسعه هنرهای تجسمی گفت: هنرهای تجسمی برای توسعه به بسترهای آموزشی نیازد دارد، باید از دوران دبستان از طریق کتاب های درسی و برنامه های فوق العاده، فرهنگ و هنر را جدی جلوه بدهیم، معلمان باید دانش آموزان را به دیدن نمایشگاه و موزه ها ببرند، خوشبختانه موزه های خیلی خوبی در سراسر کشور داریم. کتاب های درسی هم می تواند به این آشنایی کمک شایان کند، ما در حال حاضر کتاب خوشنویسی و نقاشی داریم اما این کتاب باید همه رشته ها را دربر بگیرد، به کودکان و نوجوانان اطلاعات مختلف بدهیم تا آنها در آینده مسیر خود را انتخاب کنند.

وی در پاسخ به اینکه تحصیلات آکادمیک جزو الزامات یک هنرمند است یا خیر بیان کرد: هم هنرمندان تحصیل کرده دانشگاهی داریم و هم هنرمندانی که هنر را تجربی آموخته اند، خوشبختانه شورای ارزشیابی برای کسانی که تحصیلات دانشگاهی ندارند براساس رزومه و فعالیت های مدرک تحصیلی تا مقطع دکتری می دهد.

رویایی در ادامه در نظرات خود درباره هریک از شخصیت ها را اینگونه بیان کرد: کمال الملک؛ زمانیکه از نظر اجتماعی نسبت به سایر جوامع تفاوت داشتیم، کمال الملک جایگاهی را برای هنر نقاشی در هنر ایران به وجود آورد، و تاثیر بزرگ و شگفت انگیزی در نقاشی رقم زد.

مرتضی ممیز؛ او ابتدا نقاش بود، در سالهای اولیه بعد از تحصیلاتش کار نقاشی می کرد و بعدها به سمت گرافیک رفت. آن زمان کاظمی و جوادی پور برای طرح اسکناس و... سفارش می گرفتند که مرتضی ممیز پیشرو همه اینها بود اما خیلی گسترده تر، اولا 10، 20 سال از عمر خود را در تدریس در دانشگاه گذراند و شاگردان بسیار خوبی هم پرورش داد و اسم او هم به عنوان یکی از برگزیدگان گرافیک ایران مطرح است.

صادق تبریزی: از هنرمندان خوش فکر در حوزه اقتصاد بود، همانطور که می دانید هنرمندان در بخش اقتصادی خوب فکر نمی کنند اما صادق تبریزی این رویه را برهم زد و جزو چهره های شناخته شده در مکتب سقاخانه بود.

رویایی در پایان ضمن تشکر ویژه از مجید سرسنگی به خاطر همکاری‌هایش در نگارستان، علیرضا اسماعیلی سرپرست فرهنگستان هنر و محمدرضا حسین خانی مدیر موسسه فرهنگی هنری صبا خطاب به هنرمندان گفت: آرزوی بهترین‌ها را برای هنرمندان دارم و امیدورام باتوجه به مسائل اقتصادی اخیر، حالشان در سال جدید خیلی خوب باشد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «هنر‌های تجسمی برای توسعه به بستر آموزشی نیاز دارد/ احتمال برگزاری سومین سمپوزیوم چوب در مازندران»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..