تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اعمال مستحب شب و روز عيد مبعث | دعا مخصوص مبعث

اعمال مستحب شب و روز عيد مبعث | دعا مخصوص مبعث اعمال مستحب شب و روز عيد مبعث

مبعث پیامبر اکرم (ص) بر تمامی مسلمانان مبارک باد

بی ‏تاب از حرارت تکلیم، از قله «نبوت» باز می‏ گردد.
اینک ندای «اقرأ باسم ربک الذی خلق» در جانِ روشن پیامبر صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏آله طنین انداخته اسـت .
قرآن، بر قلب مبارک پیامبری نازل می‏ شود کـه امین وحی اسـت و دلسوز مؤمنان…
مردی از نسل ابراهیم، بـه پیامبری مبعوث می‏ شود تا دیگر بار کعبه را از آلایش بت‏ها پاک سازد.
پیامبری می ‏آید تا تجلی رحمتِ خداوند باشد…

27 رجب سال روز بعثت حضرت محمد«ص» از روزهای خوب و متبرکی اسـت کـه اعمالی برای شب و روز ان ذکر شده تا امکان بهره مندی هرچه بهتر و بیشتر از این فرصت معنوی فراهم شود.

شب مبعث از شبهای متبرکه اسـت و برای ان اعمالی ذکر شده:

در مصباح از حضرت ابوجعفر امام جواد «ع» روایت شده کـه فرمود در رجب شبى اسـت کـه از آنچه کـه بر ان آفتاب می تابد بهتر اسـت و ان شب بیست و هفتم رجب اسـت کـه در صبح ان پیغمبر خدا «ص» بـه رسالت مبعوث شد و براى ان شب اعمالی اسـت کـه اگر شیعه اي از ما ان اعمال را در ان شب انجام دهد اجر عمل شصت سال می‌برد.

در مورد این عمل آمده: پس از نماز عشاء هر ساعتى از شب را تا پیش از نیمه ان بیدار شو و دوازده رکعت نماز اقامه کن ودر هر رکعت حمد و سوره اى از سوره هاى کوچک مفصل « مفصل ازسوره محمد اسـت تا آخر قرآن» بخوان.

نمازها دو رکعتی هستند. پس از هردو رکعت بعد از درود؛ هفت مرتبه سوره حمد، هفت مرتبه مُعَوَّذَتَيْن، و سوره هاي‌ توحید و قُلْ یا اَيُّها الْکافِرُونَ هر کدام هفت مرتبه، و سوره قدر و آیة الکرسى هر کدام را هفت مرتبه بخوان.

اعمال مستحب شب و روز عيد مبعث | دعا مخصوص مبعث

دعا مخصوص مبعث بعد از اتمام نماز این دعا خوانده شود:

اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى لَمْ يَتَّخِذْ وَلَداً وَلَمْ يَکُنْ لَهُ شَریکٌ فى الْمُلْکِ وَ لَمْيَکُنْ لَهُ وَلِىُّ مِنَ الذُّلِّ وَ کَبِّرْهُ تَکْبیراً اَللّهُمَّ اِنّى اَسئَلُکَ بِمَعاقِدِ عِزِّکَ عَلَى اَرْکانِ عَرْشِکَ و َمُنْتَهَى الرَّحْمَةِ مِنْ کِتابِکَ وَ بِاسْمِکَ الاْعْظَمِ الاْعْظَمِ الاْعْظَمِ وَ ذِکْرِکَ الاْعْلىَ الاْعْلىَ الاْعْلى وَ بِکَلِماتِکَ التّامّاتِ اَن  تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اَنْ تَفْعَلَ بى ما اَنْتَ اَهْلُهُ…

ستایش خاص خدایى اسـت کـه نگیرد فرزندى و نیست براى او در فرمانروایى شریکى و نیست برایش یاورى از خوارى و بـه بزرگى کامل بزرگش شمار، خدایا از تو خواهم بـه حق چیزهایى کـه موجبات عزتت بر پایه هاى عرشت مى باشد و بـه حق سرحد نهایى رحمتت از کتابت و بـه نام بزرگ‌تر بزرگ‌تر بزرگترت و بـه حق ذکرت کـه والاتر و برتر و اعلى اسـت و بـه کلمات تام و تمامت….

پس بخوان هر دعایى و حاجتی کـه داری و درود فرست بر محمد و آلش .

انجام غسل دراین شب مستحب اسـت.

زیارت حضرت امیرالمؤمنین «ع» کـه افضل اعمال  شب عید مبعث اسـت.

اعمال روز عید مبعث

عید مبعث از جمله اعیاد عظیمه اسـت و روزى اسـت کـه حضرت رسول «ص» در ان روز بـه رسالت برگزیده شد . برای این روز  چند  عمل ذکر شده اسـت :

– غسل

– روزه، روز عید مبعث یکى از چهار روزى اسـت کـه در تمام سال امتیاز دارد براى روزه گرفتن و برابر اسـت با روزه هفتاد سال.

– بسیار صلوات فرستادن.

– زیارت حضرت رسول و امیرالمؤمنین .

حتماً بخوانید:  متن تبریک عید مبعث حضرت رسول اکرم «ص» | عکس تبریک روز مبعث

اعمال مستحب شب و روز عيد مبعث | دعا مخصوص مبعث

عید مبعث چه روزی است ؟

بعثت پیغمبر اسلام یا برانگیخته شدن ان حضرت بـه مقام عالى نبوت و خاتمیت، حساس‏ترین فراز تاریخ درخشان اسلام اسـت. بعثت پیغمبر درست در سن چهل سالگى حضرت انجام گرفت. پیغمبر تا ان زمان تحت مراقبت روح القدس قرار داشت، ولى هنوز پیك وحى بر وى نازل نشده بود. البته قبلا علائمى از عالم غیب دریافت مى ‏داشت، ولى مامور نبود كه ان را بـه آگاهى خلق هم  برساند.

در ان زمان میان مردم قریش و ساكنان مكه رسم بود كه سالى یك ماه را بـه حالت گوشه گیرى و انزوا در نقطه خلوتى مى‏ گذرانیدند. درست روشن نیست كه انگیزه انها از این گوشه‏ گیرى چه بوده اسـت، اما مسلم اسـت كه این رسم در میان انها جریان داشت و معمول بود.

اولین فرد قریش كه این رسم را برگزید و ان را معمول داشت عبدالمطلب جد پیغمبراكرم بود كه چون ماه رمضان فرا مى ‏رسید، بـه پاى كوه حرا مى ‏رفت، و مستمندان را كه از آنجا مى‏ گذشتند  یا بـه آنجا مى ‏رفتند، طعام مى ‏داد. بـه طورى كه تاریخ اسلام گواهى مى‏ دهد، پیغمبر نیز پیش از بعثت ‏بـه عادت مردان قریش، بارها این رسم را انجام می داد.

از شهر و غوغاى اجتماع فاصله مى‏ گرفت و بـه نقطه خلوتى مى رفت و بـه تفكر و تامل مى ‏پرداخت.  پیغمبر چند سال قبل از بعثت، سالى یك ماه در حرا بـه سر مى ‏برد  و چون روز آخر باز مى‏ گشت، نخست‏ خانه خدا را هفت دور طواف مى‏ كرد، سپس بـه خانه مى ‏رفت.

نزول اولین وحی

بـه عقیده اکثر علمای شیعه، بعثت پیامبر «صلی الله علیه و آله و سلم» در روز 27 ماه رجب، پنج سال پس از تجدید بنای کعبه، اتفاق افتاد و پیامبر اکرم «صلی الله علیه و آله و سلم» دراین هنگام، چهل سال داشتند.

پیامبر اکرم «صلی الله علیه و آله و سلم»؛ طبق رسم خویش چند روزی بود کـه برای پرستش و تفکر بـه غار حرا آمده بودند. در روز بیست و هفتم ماه رجب بود کـه جبرئیل «یکی از چهار فرشته مقرب الهی و مأمور ابلاغ وحی از جانب پروردگار بـه پیامبران» بـه سوی ایشان نازل شد.

او بازوی پیامبر را گرفت و تکان داد و گفت: اي محمد بخوان. پیامبر فرمود: چه بخوانم؟ جبرئیل آیات آغازین سوره علق را از جانب خداوند نازل نمود:

بسم الله الرحمن الرحیم.

اقرأ باسم ربک الذی خلق. خلق الانسان من علق. اقرأ و ربک الاکرم. الذی علم بالقلم. علم الانسان مالم یعلم.

بـه نام خداوند بخشنده مهربان.

بخوان بـه نام پروردگارت کـه بیافرید. آدمی را از علق بیافرید. بخوان و پروردگار تو ارجمندترین اسـت. خدایی کـه بـه‌وسیله قلم آموزش داد و بـه آدمی آنچه را کـه نمی دانست، آموخت.”

بازگشت از کوه حرا

پس از این پیامبر «صلی الله علیه و آله و سلم» از کوه پایین آمدند و بـه سمت مکه و خانه خویش عازم شدند. هنگامی کـه بـه خانه رسیدند ماجرای بعثت خویش را برای همسر گرامیشان حضرت خدیجه «درود الله علیها» بازگو نمودند.

خدیجه «درود الله علیها» نیز کـه در سال های همسری با پیامبر «صلی الله علیه و آله و سلم» آثار بزرگی و پیامبری در ایشان را دیده بود، گفت:

“بـه خدا دیرزمانی اسـت کـه من در انتظار چنین روزی، بسر برده‌ام، و امیدوار بودم کـه روزی تو رهبر خلق و پیغمبر این مردم شوی.”

 نزول سوره مدثر

در همین روزهای آغازین بعثت رسول خدا «صلی الله علیه و آله و سلم» بود کـه در هنگام استراحت ایشان، جبرئیل برای بار دیگر بر پیامبر «صلی الله علیه و آله و سلم» نازل شد و آیات اولین سوره مدثر را بر ایشان خواند کـه:

“بسم الله الرحمن الرحیم، یا ایها المدثر، قم فأنذر، و ربک فکبر و ثیابک فطهر و الرجز فاهجر و لاتمنن تستکثر و لربک فاصبر

بـه نام خداوند بخشنده مهربان،اي کسی کـه جامه بـه خود پیچیده اي، برخیز و قوم خودرا از عذاب خدا بیم ده و خدا را بـه بزرگی یاد کن و لباست را پاکیزه دار و از ناپاکی دوری گزین و بر هرکس احسان کنی ابداً منت نگذار و برای خدا صبر پیش گیر”

می توان گفت مفاد این سوره این اسـت کـه از این پس، پیامبر «صلی الله علیه و آله و سلم» باید پیوسته بـه فکر بیم دادن مردم از نافرمانی خداوند بوده و لحظه‌اي از ان غافل نباشد و بدین وسیله بود کـه اولین آیه‌هاي‌ کتاب آسمانی دین اسلام بـه پیامبر «صلی الله علیه و آله و سلم» نازل شد و ایشان از جانب خداوند بـه مقام رسالت برگزیده شدند.

 منابع :

roshd.org

sibtayn.com

tebyan.net




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اعمال مستحب شب و روز عيد مبعث | دعا مخصوص مبعث»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..