تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کشف گیاهانی منحصربه فرد که می‌توانند در مریخ رشد کنند+ تصاویر

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، گیاهان نانوبیونیک می‌تواند مواد شیمیایی را شناسایی و حتی در سیاره مریخ رشد کنند. این گیاهان دارای پوششی ارگانیک از نوعی فلز هستند (نور سبز درخشان) که سبب محافظت آنها در برابر اشعه‌های نور UV می‌شود.
گیاهان به طور طبیعی دارای قابلیت‌های شگفت انگیزی هستند و دانشمندان با استفاده از این قابلیت‌های منحصربه فرد درنظر دارند آن‌ها را تبدیل کارخانه‌های نانو مواد کنند. پژوهش درباره ایجاد پوششی ویژه برای محافظت از گیاهان در برابر اشعه‌های مضر کیهانی به وسیله محققان دانشگاه ملبورن استرالیا انجام شده است. ایجاد این پوشش محافظتی سبب می‌شود گیاهان مانند حسگر‌های شیمیایی عمل کنند و به این ترتیب می‌توانند درمحیط‌های سختی، چون چون فضا و حتی سیاره مریخ زنده بمانند.

کارشناسان در این پژوهش شیوه دریافت آب در گیاهان را دگرگون کرده اند و به این ترتیب آن‌ها توانایی زنده ماندن در وضعیت‌های آب وهوایی ویژه را پیدا کرده اند.


این فناوری نوعی قابلیت در گیاهان برای جذب آب و هرمولکول حل شده درآن ایجاد می‌کند. با ایجاد پوشش فلزی انرژی گیاهان افزایش یافته و حتی می‌توانند مواد شیمیایی در حال انفجار را تشخیص دهند.

این پوشش فلزی درابعاد نانو، MOF نام دارد و بر سطح گیاهان قرار می‌گیرند و می‌توانند نوعی پوشش کمکی برای جذب و ذخیره مولکول ها، جذب کربن، فیلتر کردن آب و حساسیت به مواد شیمیایی باشد.

پوشش MOF دارای ابعادی بزرگ است و نمی‌تواند به وسیله سیستم عروقی گیاه جذب شوند به همین دلیل تیم پژوهشی نمک‌های فلزی و اتصال دهنده‌های ارگانیک رابه آب افزودند و سپس گیاه را درون آن قرار دادند. این ایده سبب شد تا گیاهان بتوانند به جذب مولکول‌های پیشرو پرداخته و MOF‌ها را درون بافت خود جمع آوری کنند.

برای آزمایش چگونگی مقاومت گیاه دربرابر اشعه‌های کیهانی، دانشمندان مقداری از گیاه لوتوس را درون آب حاوی MOF قراردادند و گیاهان در معرض تماس با بلور‌های فلورسنت رشد کردند. پس از رشد دانشمندان از این گیاه لوتوس نانویی برای شناسایی مواد شیمیایی استفاده کردند. به طور مثال زمانی که استون در آب وارد شد، گیاه اندکی تیره رنگ شد.


استفاده از پوشش نانو و مواد MOF سبب می‌شود تا گیاهان دسترسی بیشتری به طیف نوری برای انجام عمل فتوسنتز داشته باشند درعین حال در اثر اشعه‌های UV آسیب کمتری می‌بینند و می‌توانند انرژی نور را درون خود نگهداری کنند.

کارشناسان درآزمایشی دیگر قلمه‌های گل سرخ را با MOF‌های فلورسنت پوشش دادند و آن‌ها را به مدت ۳ ساعت در برابر نور UV قراردادند. نتیجه آزمایش نشان داد گیاهان پوشش داده شده با MOF برای بازه زمانی طولانی تری موفق به نگهداری انرژی نور درون خود به نسبت گیاهان بدون پوشش فلورسنت شدند.

محققان امیدوار هستند از این فناوری درآینده برای کشت محصول‌های کشاورزی بر روی سیاره مریخ استفاده کنند.

جوزف ریچاردسون پژوهشگر ارشد این مطالعه می‌گوید: رشد گیاهان در فضا متفاوت با رشد گیاهان درجو کره زمین است. گیاهان در فضا در معرض بمباران اشعه‌های ماورای بنفش خورشید و دیگر اشعه‌های کیهانی قراردارند به همین دلیل انجام دگرگونی‌هایی درساختارگیاهان سبب محافظت آن‌ها دربرابر اشعه UV و تبدیل این اشعه‌ها به انرژی‌های مفید می‌شود.

نتیجه پژوهش‌های این تیم درنشست ملی و انجمن ملی مواد شیمیایی در فلوریدای آمریکا ارائه خواهد شد.

منبع:newatlas

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کشف گیاهانی منحصربه فرد که می‌توانند در مریخ رشد کنند+ تصاویر»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..