تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بررسی عوارض جانبی داروی زتیا

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، داروی زتیا معمولا برای کاهش مقدار کلسترول جذب‌شده توسط بدن تجویز می شود و معمولا تنها بخشی از یک برنامه کامل از درمان است و باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا اطلاعات بیشتری را درباره این دارو در اختیار شما قرار دهد.

بررسی عوارض جانبی داروی زتیا

معرفی داروی زتیا

داروی زتیا (ezetimibe) دارویی است که مقدار کلسترول جذب‌شده توسط بدن را کاهش می‌دهد. از این دارو برای درمان کلسترول بالا استفاده می‌شود. داروی زتیا گاهی اوقات با سایر دارو‌های کاهنده سطوح کلسترول تجویز می‌شود.

اطلاعات مهم در مورد داروی زتیا

مصرف این دارو تنها بخشی از یک برنامه کامل از درمان است که همچنین شامل رژیم غذایی، ورزش و کنترل وزن است. رژیم غذایی، دارو و فعالیت ورزشی خود را ادامه دهید.

این مطلب را از دست ندهید: شیوع استفاده از داروهای چاقی و لاغری

برخی از دارو‌های کاهش‌دهنده سطح کلسترول هم نباید هم‌زمان مصرف شوند. اگر این دارو را با یک داروی کاهنده کلسترول دیگر مصرف می‌کنید، دستورالعمل‌های تجویز پزشک خود را با دقت بسیار بخوانید.

اگر شما بیماری متوسط تا شدید کبدی دارید، نباید از این دارو استفاده کنید.

اگر از بیماری کبدی فعال رنج می‌برید، یا اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی قرار دارید، نباید این دارو را با دارو‌های کنترل‌کننده سطح کلسترول از خانواده «استاتین» مصرف کنید.

اگر دچار درد عضلانی غیرقابل توضیح، حساسیت یا ضعف هستید، به‌ویژه اگر تب، خستگی غیرمعمول و ادرار تیره‌رنگ داشته باشید، به‌سرعت با پزشک خود تماس بگیرید.

بررسی عوارض جانبی داروی زتیا

نحوه مصرف داروی زتیا

داروی زتیا را به‌طور دقیق همان طور که توسط پزشک شما تجویز می‌شود، مصرف کنید. راهنمایی‌های بر روی برچسب نسخه خود را خوانده و براساس آن عمل کنید.

این دارو را در مقادیر بزرگتر و یا کوچکتر از مقادیر توصیه شده مصرف نکنید.

این دارو به‌طور معمول یک‌بار در روز مصرف می‌شود. دارو را هر روز در زمانی یکسان مصرف کنید.

شما می‌توانید این دارو را با یا بدون مصرف غذا میل کنید.

این مطلب را از دست ندهید: راه اندازی سامانه پایش مصرف دارو در کشور

این دارو ممکن است هم‌زمان با داروی fenofibrate یا دارو‌های خانواده استاتین مانند آتورواستاتین، لوواستاتین، سیمواستاتین، پرواستاتین یا فلوواستاتین مصرف شود.

برخی از دارو‌های کنترل‌کننده کلسترول نباید هم‌زمان مصرف شوند.

 اگر کلستیرامین، کلستیپول یا کلستئولام مصرف می‌کنید، قبل از مصرف این دارو، حداقل ۴ ساعت پس از مصرف هر یک از این دارو‌های ذکرشده صبر کنید.

شما همچنین ممکن است ۲ ساعت قبل از مصرف هر یک از این داروها، داروی زتیا را مصرف کنید.

 شما نباید داروی زتیا را با همراه با داروی جم فیبروزیل مصرف کنید.

اگر شما این دارو را همراه با یک دارو از خانواده استاتین مصرف می‌کنید، ممکن است نیاز به آزمایش‌های خون مکرر برای بررسی عملکرد کبدی خود داشته باشید.

ممکن است تا بهبود سطح کلسترول در شما، ۲ هفته طول بکشد.

این مطلب را از دست ندهید: هیچ استراتژی در زمینه داروی بیماران تالاسمی‌ نداریم

از دارو‌های خود همان‌طور که توصیه‌شده است استفاده کنید.

همچنین شما به برای اندازه‌گیری سطح کلسترول خون، به آزمایش‌های خون مکرر نیاز دارید.

داروی زتیا باید در دمای اتاق به‌دوراز گرما و رطوبت نگهداری شود.

بررسی عوارض جانبی داروی زتیا

عوارض جانبی داروی زتیا

اگر شما نشانه‌هایی از یک واکنش آلرژیک به داروی زتیا مانند: راش پوستی یا کهیر (با یا بدون تب یا درد مفاصل)؛ اشکال در تنفس؛ تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو، را مشاهده کردید، با اورژانس پزشکی تماس بگیرید.

بعضی از دارو‌های کاهش دهنده کلسترول می‌توانند باعث ایجاد شرایطی شوند که منجر به شکستگی بافت ماهیچه اسکلتی می‌شود که همین امر می‌تواند منجر به نارسایی کلیه شود.

این مطلب را از دست ندهید: مصرف همزمان این دو دارو یعنی «مرگ»

اگر درد عضلانی غیر ناشناخته، حساسیت یا ضعف، به‌ویژه اگر تب، خستگی غیرعادی و ادرار تیره‌رنگ دارید، با پزشک خود تماس بگیرید. عوارض جانبی ممکن است در افراد مسن بیشتر باشد.

عوارض جانبی شایع این دارو عبارت اند از؛

 درد عضلانی یا مفصلی گرفتگی بینی، درد سینوس، گلودرد اسهال  درد در یک دست یا پا

این یک لیست کامل از عوارض جانبی این دارو نیست و موارد دیگری ممکن است رخ دهد. برای توصیه‌های پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید.

در صورت مشاهده عوارض جانبی به FDA این موارد را گزارش کنید.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بررسی عوارض جانبی داروی زتیا»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..