تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اقدامات ایمنی پس از فروکش کردن سیل

به گزارش خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران،  سیل در اثر عواملی مختلف مانند باران شدید و خارج شدن آب از بستر رودخانه‌ها روی می‌دهد. پس از فروکش کردن سیل به طور معمول سلامت انسان ها، گیاهان و جانوران در مناطق آسیب دیده از جهات‌ گوناگون تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
در اثر سیل محیط زیست، کشاورزی، امنیت عمومی، بهداشت و توسعه شهری و روستایی دچار آسیب می‌شود که نیازمند رسیدگی فوری و کارشناسانه دارد.

از جمله مشکل‌های سلامت در مناطق سیل زده رشد باکتری ها، آزاد شدن سموم شیمیایی سرطان زا و جاری شدن فاضلاب است که می‌تواند سبب آسیب دیدن سلامت انسان و دیگر جانداران شود.

از جمله باکتری‌هایی که در این زمان در مناطق آسیب دیده رشد می‌کنند می‌توان E.coli را نام برد. سموم شیمیایی و مواد سرطان زا مانند فلزات سنگین و سموم آلی نیز در اثر جاری شدن سیل و آسیب دیدن تاسیسات به ویژه اگر منطقه صنعتی یا روستایی باشد امکان ورود به چرخه زندگی افراد بومی و حتی گروه‌های امدادگران را می‌یابند.

کارشناسان برای حفظ سلامت و جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری ها، اصل خودمراقبتی را به افراد توصیه می‌کنند. مصرف آب بهداشتی و سالم تا پیش از اطمینان از سلامت آب شهری، جوشاندن لباس‌های آلوده، ضد عفونی و خشک کردن آن‌ها درمجاورت نور خورشید، خشک کردن خانه و سعی در حذف رطوبت، از بین بردن گل سنگ‌های رشد کرده درفضای درونی خانه و کناره دیوارها، تعمیر و استفاده از مصالح ایمن و استاندارد برای بازسازی خانه، نوشیدن آب سالم، بررسی لوله‌های آب خانه و مسیر دفع فاضلاب، بررسی وضعیت سلامت و مراجعه به سریع به مراکز درمانی در صورت مشاهده هرگونه علامت‌های بیماری می‌تواند مانع از ابتلای افراد به انواع مشکل‌های سلامت شود.


وقوع سیل یکی از مرگبارترین بلایای طبیعی در جهان است؛ از جمله مرگبارترین سیل‌ها در جهان می‌توان سیل ماه اوت سال ۱۹۳۱ در کشور چین را نام برد، در اثر سیل در آن زمان رودخانه زرد به طور کامل طغیان کرد و حدود ۸۰۰۰ مایل مربع از سطح زمین را آب فرا گرفت. ۸۰ میلیون نفر دراثر سیل بی خانمان شدند و کارشناسان برآورد می‌کنند حدود ۸۵۰ هزار تا چهار میلیون نفر در اثر آن کشته شده اند که رکوردی جهانی محسوب می‌شود.
آمار‌های جهانی نشان می‌دهند بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۹ بیش از ۵۳۹۸۱۱ نفر در اثر سیل جان خود را از دست داده اند، حدود ۳۶۱۹۷۴ نفر دچار آسیب دیدگی‌های ناشی از سیل شده اند و به طور کلی زندگی حدود ۲۸۲۱۸۹۵۰۰۵ نفر در اثر سیل تحت تاثیر قرار گرفته اند.

در سیل اخیر آمریکا در سپتامبر ۲۰۱۷ نیز خسارتی افزون بر ۱۶۰ میلیارد دلار به وجود آمد.

وقوع سیل و آلودگی آب‌ها و ورود فاضلاب به جریان آب می‌تواند سبب ایجاد بیماری‌های عفونی در افراد شود. وقوع سیل در نواحی ساحلی می‌تواند ناشی از افزایش سطح دریا به دلیل توفان باشد. کارشناسان دریافتند سیلاب ساحلی کمتر سبب ابتلای افراد به بیماری‌های عفونی می‌شود.

به طور کلی در دنیا، از بین رفتن جنگل‌ها و زندگی افراد در کناره بستر رودخانه ها، حوضچه‌ها و مسیل‌ها می‌تواند آن‌ها را در معرض خطر سیل قراردهد.

وجود آسفالت و بتن در ساخت و ساز‌ها و جاده‌ها در دنیای امروزه مانع از ایجاد قدرت نفوذ آب در خاک می‌شود و مسیر آب برای حرکت بر سطح زمین را هموار می‌کند.

در اثر سیل، خانه، محل کار، ساختمان‌ها و تاسیسات، خودروها، دام ها، محصولات خوراکی وزراعی دچار آسیب می‌شوند، در این زمان حیوانات مرده باید به سرعت معدوم و با شیوه استاندارد امحا شوند تا بیماری‌های واگیر دار درمحوطه ایجاد نشود، همچنین جانوران موذی و حیوان‌های وحشی، چون موش، مار و عقرب بنا به موقعیت جغرافیایی محل دچار سیل امکان دارد به محل زندگی افراد نزدیک شوند و موجب آسیب و گسترش بیماری شوند که باید راهکار‌های محافظتی در برابر آن‌ها اعمال شود.


سیستم‌های زهکشی و سیستم فاضلاب شهری وروستایی از جمله زیستگاه‌های باکتری‌های مختلف است که سبب عفونت در بدن انسان می‌شوند.

باکتری‌ ای کولای می‌تواند سبب گاستروانتریت Gastroenteritis ، عفونت مجاری ادراری، مننژیت در کودکان و حتی ابتلا به بیماری‌های حاد و خطرناک شود.


اگر سیل در فصل بهار و تابستان روی دهد با احتمال بالایی امکان رشد پشه در مناطق دچار آسیب وجود دارد. البته فرآیند‌های طبیعی، چون نور خورشید، افزایش دما و وجود اکسیژن می‌تواند برخی باکتری‌های را از بین ببرد، اما خود مراقبتی اصلی‌ترین راهکار محافظت از بیماری هاست.

افزون بر باکتری‌ها رشد نوعی قارچ به نام (Mold) نیز که به شکل رشته‌های چند سلولی رشد می‌کند می‌تواند سبب تجزیه مواد زیستی از مواد طبیعی شود. هنگامی که انسان در معرض میزان فراوان این نوع قارچ قرار بگیرد، دچار واکنش‌های آلرژیک، تحریک سیستم ایمنی و مشکل‌های تنفسی می‌شود؛ برخی از قارچ‌ها می‌توانند باعث ایجاد مواد سمی درون سلول‌های خونی، چون میکوتوکسین شود که خطر‌های شدید سلامت برای انسان و حیوان‌ها به وجود می‌آورد.


رشد قارچ‌ها پس از پایان توفان یا سیل بسیار رایج و گسترده است و حتی می‌تواند درون خانه‌های مناطق آسیب دیده نیز روی دهد. ضد عفونی کردن فضای درون خانه و خشک کردن آن می‌تواند مانع از رشد قارچ شود.

پس از پایان توفان هاروی در سال ۲۰۱۷ در آمریکا، عده زیادی از ساکنان آن منطقه دچارمسمومیت تنفسی، عفونت قارچی و ابتلا به آسم و آلرژی شدند.

آسیب دیدگی مراکز دفن زباله و فاضلاب شهری و روستایی در اثرجاری شدن سیل می‌تواند سبب ورود فلز‌های سنگین، چون آرسنیک، سرب، جیوه، کادمیوم و مواد شمیایی ارگانیک، چون حلال‌های آلی و زباله‌های نفتی شود. فلز‌های سنگین بسیارسمی هستند و به محیط زیست آسیب می‌رسانند.

منبع: imedpub

انتهای پیام/

خطراتی که پس از فروکش کردن سیل رخ می‌دهد



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اقدامات ایمنی پس از فروکش کردن سیل»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..