تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




میزان کالری انواع نان‌/ دیابتی‌ها نان سوخاری را فراموش نکنند

حیدرعلی قربانی متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: کالری نان‌های مختلف با توجه به مقدار مصرف تعیین مقدار کالری مورد نیاز یک فرد احتیاج به محاسباتی دارد و با عواملی مانند سن، وزن بدن، جنس، شغل، میزان فعالیت بدنی و ورزش و غیره بستگی دارد.

این متخصص تغذیه بیان کرد: بربری یکی از محبوب‌ترین نان‌های سنتی ایرانی‌هاست که از آرد گندم نیمه کامل تهیه می‌شود؛ در هر کف دست از نان بربری (بدون احتساب انگشتان) ۷۵ تا ۸۰ کیلوکالری انرژی موجود است؛ تافتون هم یکی دیگر از انواع نان‌های سنتی ایرانی‌هاست که طرفداران زیادی دارد، این نان از آرد گندم سفید یا سبوس گرفته تهیه می‌شود، در هر کف دست از نان تافتون ۳۵ کیلوکالری انرژی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: خواص نان جو چیست؟ نان جو بخوریم یا نان گندم؟

میزان کالری نان‌ها مختلف/ افراد دیابتی نان سوخاری را فراموش نکنند

قربانی ادامه داد: لواش، نان سنتی مردم ارمنستان است، در تهیه این نان نازک از آرد سفید استفاده می‌شود؛ از آنجایی‌که در تهیه این نان از آرد سفید و جوش‌شیرین استفاده می‌شود از لحاظ تغذیه‌ای نسبت به سایر نان‌های سنتی ایرانی جایگاهی پایین‌تر دارد، هر کف دست نان لواش حدود ۲۵ کیلوکالری انرژی دارد.

نان سنگک، ۷۵ تا ۸۰ کیلوکالری انرژی دارد

وی گفت: سنگک، نان ملی ایرانی‌ها و بی‌شک محبوب‌ترین نان است که روی سنگریزه‌های داغ در تنور پخته می‌شود؛ این نوع نان را از آرد کامل تهیه می‌کنند، این ویژگی باعث می‌شود نان سنگک از لحاظ کیفیت تغذیه‌ای یک سر و گردن بالاتر از بقیه نان‌ها باشد، در هر کف دست از نان سنگک معادل ۷۵ تا ۸۰ کیلوکالری انرژی نهفته است.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه باگت، نان فرانسوی است که از آرد گندم سفید یا سبوس گرفته تهیه می‌شود، گفت: این نان بافتی یکنواخت و ضخامتی مناسب دارد و پوک و روشن است، همچنین پوسته آن تردی خوبی دارد و برای تهیه انواع ساندویچ مناسب است، در هر برش ۳۰ گرمی از نان باگت (شیرین نشده) حدود ۷۵ کیلوکالری انرژی وجود دارد.

نان تست، ۸۰ کیلوکالری انرژی دارد

قربانی تشریح کرد: تست نوعی نان ورقه شده انگلیسی است که با قرار گرفتن مقابل حرارت، برشته می‌شود؛ نان تست را می‌توان با آردگندم و آرد روگن (چاودار) تهیه کرد، اگر در تهیه نان تست آرد روگن یا چاودار استفاده شده باشد به دلیل اینکه این آرد تیره است، نان تست به دست آمده هم تیره می‌شود که به تست سیاه معروف است، هر یک برش نان تست متوسط، معادل یک واحد نان و برابر با ۸۰ کیلوکالری انرژی است.

میزان کالری نان‌ها مختلف/ افراد دیابتی نان سوخاری را فراموش نکنند

بیشتر بخوانید: خواص نان‌های ایرانی را بیشتر بشناسید

این متخصص تغذیه با بیان اینکه یکی از انواع رایج نان به‌ویژه در رژیم‌های لاغری، نان جوست که از آرد جو تهیه می‌شود، افزود: آرد جو نسبت به آرد گندم قدرت سیرکنندگی و فیبر بالاتری دارد؛ بنابراین برای کسانی‌ که قصد گرفتن رژیم لاغری دارند، انتخاب مناسب‌تری است، البته کالری آن با انواع نان‌های تهیه شده از آرد گندم فرقی نمی‌کند، در هر کف دست نان جو حدود ۸۰-۷۵ کیلوکالری انرژی نهفته است.

وی گفت: نان سوخاری نان حجیم شده‌ای است که برش داده شده، داخل فر خشک می‌شود؛ انواع نان خشک از جمله نان سوخاری در صورتی‌که از آرد کامل و سبوس نگرفته شده تهیه شده باشند، از لحاظ تغذیه‌ای بسیار سودمند هستند، نان‌های خشک از جمله نان سوخاری شاخص گلایسمی پایین و قدرت سیرکنندگی بالایی دارند، این نان برای دیابتی‌ها و کسانی‌که قصد لاغر شدن دارند، گزینه مناسبی است، یک تکه نان سوخاری متوسط (شیرین نشده) حدود ۳۵ تا ۴۰ کیلوکالری دارد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «میزان کالری انواع نان‌/ دیابتی‌ها نان سوخاری را فراموش نکنند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..