تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بررسی موارد مصرف داروی دوکسازوسین

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، داروی دوکسازوسین سبب کاهش فشار خون در افراد می شود و این امر ممکن است سبب ایجاد سرگیجه و یا غش کردن فرد شود و در همین راستا باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا به معرفی بیشتر این دارو بپردازد.

بررسی موارد مصرف داروی دوکسازوسین

موارد مصرف دارو دوکسازوسین

 دارو دوکسازوسین جهت درمان فشار خون بالا، یا بهبود ادرار کردن در مردانی که بزرگ‌شدگی پروستات دارند، تجویز می شود.

لازم به ذکر است؛ نوعی از این قرص که با نام کاردورا به فروش می‌رود، فقط در شرایط بزرگ شدگی پروستات به کار می‌رود و برای بهبود فشار خون بالا استفاده نمی‌شود.

دوکسازوسین یک بلوکر آلفا ۱- آدرنوسپتور است که کاربرد‌ها و فعالیت‌های مشابه با پرازوسین دارد، اما طول مدت فعالیت طولانی تری دارد.

این مطلب را از دست ندهید: هشدار سازمان غذا و دارو درباره مصرف کپسول چاقی «فرشته»

در درمان فشار خون و نیز در هیپرپلازی خوش خیم پروستات کاربرد دارد چرا که علایم انسداد ادراری را بهبود می‌بخشد.

دوکسازوسین به صورت ملح مسیلات و به طریق خوراکی تجویز می‌شود، اما دوز‌های تجویزی معمولاً بر اساس پایه برنامه ریزی می‌شوند.

۲/۱ میلی گرم دوکسازوسین مسیلات تقریباً معادل با یک میلی گرم دوکسازوسین است و با یکبار مصرف خوراکی حداکثر کاهش در فشار خون طی ۲ تا ۶ ساعت بعد اتفاق می‌افتد که اثر آن تا ۲۴ ساعت حفظ می‌شود.

جهت اجتناب از خطر غش کردن بیمار که در بعضی افراد طی مصرف اولین دوز ایجاد می‌شود، دوز آغازین ۱mg است که ترجیحاً در زمان خواب مصرف می‌شود و با توجه به پاسخ درمانی می‌توان میزان دوز را بعد از یک تا ۲ هفته افزایش داد.

دوز معمولی نگهدارنده برای فشار خون تا چهار میلی گرم یکبار در روز است و نباید از ۱۶mg در روز تجاوز کند.

در مورد هیپرپلازی خوش خیم پروستات دوز معمول نگهدارنده ۲ تا چهار میلی گرم روزانه است که نباید از ۸mg در روز تجاوز کند.

مکانیسم اثر  دارو دوکسازوسین پرفشاری خون: بطور کامل گیرنده‌های پس سیناپسی آلفا-۱ آدرنرژیک را مهار می‌کند و منجر به اتساع ورید‌ها و آرتریول‌ها شده و کاهش مقاومت محیطی کل و فشار خون را ایجاد می‌کند. BPH: بطور کامل گیرنده‌های پس سیناپسی آلفا-۱ آدرنرژیک را در بافت‌های استرومال پروستات و گردن مثانه را مهار می‌کند. در نتیجه باعث کاهش انقباض سمپاتیکی و تنگی مجرای ادرار و کاهش علائم BPH می‌شود.
فارماکوکینتیک دوکسازوسین

دوکسازوسین بعد از تجویز خوراکی به خوبی جذب می‌شود و اوج غلظت پلاسمایی ۲ تا سه ساعت بعد از تجویز حاصل می‌شود.

این مطلب را از دست ندهید: مصرف زیاد دارو کودک 7 ساله را به کما برد

زیست دستیابی خوراکی حدود ۶۵% است و به طور وسیع در کبد متابولیزه می‌گردد و متابولیت‌های آن در مدفوع وارد می‌شوند و مقدار کمی هم به صورت داروی تغییر نکرده دفع می‌گردد.

حذف آن از پلاسما ۲ مرحله‌ای است که نیمه عمر متوسط آن حدود ۲۲ ساعت است. فارماکوکینتیک دارو در بیماران مبتلا به اختلالات کلیوی تغییر نمی‌کند.

دوکسازوسین به میزان ۹۸% به پروتئین‌های پلاسما متصل می‌شود و توسط دیالیز برداشت نمی‌شود.

بررسی موارد مصرف داروی دوکسازوسین

نکات مهمی که قبل از مصرف دوکسازوسین باید رعایت کرد

یادآوری می‌شود که اگر نسبت به داروی دوکسازوسین و یا دارو‌های مشابه با آن – مثل آلفوزوسین (Uroxatral)، پرازوسین (Minipress)، سیلودوسین (Rapaflo)، تامسولوسین (Flomax) یا ترازوسین (Hytrin) – حساسیت دارید، نباید از این دارو استفاده کنید.

برای اطمینان از اینکه مصرف داروی مورد نظر عواقب و خطراتی را برای شما در پی ندارد، اگر موارد زیر را دارید، به پزشک خود اطلاع دهید:

انسداد در دستگاه گوارش (در ناحیه‌ی شکم یا روده‌ها) یبوست شدید بیماری کبدی فشار خون پایین

لازم به ذکر است که؛ دوکسازوسین در حین عمل جراحی آب مروارید، می‌تواند بر روی مردمک چشم شما تاثیر بگذارد؛ بنابراین قبل از اینکه موعد عمل چشم شما فرا برسد، به پزشک جراح خود بگویید که در حال استفاده از این دارو می‌باشید. مصرف داروی مورد نظر را خودسرانه قبل از جراحی قطع نکنید مگر اینکه پزشک جراح به شما اجاز این کار را داده باشد.

نحوه مصرف  دارو دوکسازوسین

دوکسازوسین را حتماً با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه کنید.

این مطلب را از دست ندهید: هشدار درخصوص مصرف خودسرانه دارو‌های چشمی

پزشک شما ممکن است هر از گاهی در دوز مصرفی شما تغییراتی را ایجاد کند. از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره‌ زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید.

داروی دوکسازوسین باعث کاهش فشار خون می‌شود و ممکن است موجب ایجاد سرگیجه و یا غش کردن فرد شود.

به‌خصوص در زمانی که به تازگی شروع به مصرف این دارو کرده‌اید و یا شروع به مجددا مصرف کردن این دارو کرده‌اید.

ممکن است در هنگام برخاستن دچار سرگیجه شوید. هنگامی که از حالتِ خوابیده، قصد بلند شدن دارید، مواظب باشید.

در صورتی که سرگیجه‌ شدید دارید و یا احساس می‌کنید در حال افتادن هستید، به پزشک مراجعه کنید.

در دوره مصرف این دارو، فشار خون و پروستات شما ممکن است به صورت دوره‌ای نیاز به بررسی داشته باشد.

بررسی موارد مصرف داروی دوکسازوسین

عوارض جانبی  دارو دوکسازوسین

اگر هر گونه علائم آلرژیکی نسبت به این دارو – شامل کهیر، به دشواری نفس کشیدن، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو – در خود مشاهده کردید، حتماً به پزشک اطلاع دهید.

این مطلب را از دست ندهید: هشدار درباره استفاده از دارو‌های ضدتشنج

اگر موارد زیر را دارید، بلافاصله به پزشک اطلاع دهید:

احساس سبکی در سر، احساس اینکه ممکن است بیفتید نفخ یا دل‌درد شدید و ادامه‌دار ایجاد درد در قفسه‌ی شینه و یا بدتر شدن آن مشکلات تنفسی نعوظ دردناک آلت تناسلی و یا نعوظی که ۴ ساعت یا بیشتر طول بکشد

عوارض جانبی متداول در اثر مصرف داروی دوکسازوسین عبارت است از:

فشار خون پایین، سرگیجه خواب‌آلودگی سردرد احساس ضعف یا خستگی

البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد. چنانچه موارد دیگری را مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بررسی موارد مصرف داروی دوکسازوسین»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..