تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آغاز نخستین جشنواره نماهنگ / حضور یک اثر ایرانی در جشنواره مایورکا

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در این گزارش به اتفاقاتی که در مهر۹۷ در عرصه موسیقی کشورمان رخ داد، اشاره می‌کنیم.

کنسرتی به یاد مولانا

کنسرت عرفانی گروه موسیقی «شمس» به آهنگسازی کیخسرو پورناظری و با خوانندگی «همایون شجریان» در شهر قونیه در کشور ترکیه برگزار شد.

این برنامه در پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی موسیقی عرفانی صوفیه، ساعت ۲۰ سه‌شنبه سوم مهر در سالن سه هزار نفره کنگره سلجوقیان شهر قونیه در ترکیه برگزار شد و مورد استقبال علامندان به موسیقی از کشور‌های مختلف قرار گرفت.

در این کنسرت اسین چلبی نواده بیست و دوم مولانا و رئیس بنیاد جهانی مولانا و دیگر مدیران این بنیاد فرهنگی بین‌المللی، ابوالحسن معاون وزیر فرهنگ و هنر کشور ترکیه، فروزنده اربابی نماینده بنیاد بین‌المللی مولانا در ایران، مجید پازوکی مدیر دفتر انجمن ملی دوستداران حافظ دفتر شاهرود و از بنیان‌گذاران بنیاد در شرف تأسیس بایزید بسطامی، گروه ۷۰ نفره بنیاد فرهنگی بایزید بسطامی شامل اساتید دانشگاه، مولوی‌پژوهان، پزشکان، حافظ‌پژوهان، دانشجویان، هنرمندان، فعالان حوزه فرهنگ و هنر و... از ایران، ناهید تیموری تهیه‌کننده سینما و تئاتر، چندین شخصیت فرهنگ و هنر کشور ترکیه و تعداد بی‌شماری از ایرانی‌ها و علاقمندان به موسیقی حضور داشتند.

در این کنسرت قطعات «افسانه تنبور»، «ماها»، «مغانه»، «امروز»، «یارکان» و آهنگ «مردان خدا» اجرا شد.

شفاف سازی معاونت هنری در حوزه جشنواره موسیقی فجر

معاونت اموری هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گزارش مالی چهار دوره جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر را در ادامه رویکرد شفاف‌سازی منتشر کرد.

در این گزارش هزینه‌های دبیرخانه‌ جشنواره‌ی فجر، کمک هزینه‌ گروه‌های بخش سنتی، پاپ، تلفیقی و نواحی جشنواره، کمک هزینه‌ گروه‌های بخش ارکستر‌ها و گروه‌های کر و گروه‌های بخش بانوان به همراه هزینه‌های هیات داوری مسابقه بخش سنتی، پاپ، تلفیقی، کلاسیک و نواحی آمده است.

در این میان اجاره‌ سالن‌ها به همراه جوایز باربد، هتل مهمانان جشنواره و ترانسفر مهمانان دعوت شده از دیگر بخش‌هایی است که جشنواره برای آن هزینه کرده است. روابط عمومی، دستمزد مترجمین گروه‌ها و... نیز از دیگر مواردی است که در این گزارش آمده است. این گزارش به دوره‌های بیست و نهم (۱۳۹۲) تا سی و دوم (۱۳۹۲) اختصاص دارد. در تصویر پایین می توانید، ریز فعالیت های مالی جشنواره را مشاهده کنید.

آغاز نخستین جشنواره نماهنگ / حضور یک اثر ایرانی در جشنواره مایورکا

آلبوم محسن چاوشی از پرفروش های سال

با اعلام هادی حسینی تهیه کننده آلبوم «ابراهیم»، فروش این اثر نزدیک به ۲ میلیارد تومان بوده است. او در این باره گفت: «استقبال از پیش‌فروش اینترنتی آلبوم ابراهیم بسیار جالب توجه بود و حدود یکصد و پنجاه هزار نسخه از آلبوم به صورت اینترنتی و پیش از انتشار اثر پیش‌فروش شد. آلبوم «ابراهیم» تا این لحظه بر اساس جمع‌بندی‌های شرکت پخش، بیش از دو میلیارد تومان فروش داشته و پیش‌بینی می‌شود تا آخرین مرحله جمع‌آوری آلبوم، این رقم به چیزی حدود سه میلیارد تومان برسد.

البته که این میزان فروش بسیار مطلوب است و از استقبال ویژه دوستداران موسیقی از آلبوم حکایت دارد.انتشار این آلبوم دردسر‌های فراوانی برای هادی حسینی و محسن چاوشی خواننده اثر داشت. مدت‌ها این آلبوم مجوز نمی‌گرفت و از طرفی تولید آن برای چاوشی مشقت‌های فراوانی داشت؛ به همین دلیل چاوشی در اینستاگرامش اعلام کرد که مدتی از دنیای موسیقی خداحافظی می‌کند.

آغاز نخستین جشنواره نماهنگ / حضور یک اثر ایرانی در جشنواره مایورکا

در ادامه محسن چاوشی خواننده پاپ با انتشار پستی در اینستاگرام به طور موقت از خوانندگی خداحافظی کرد.چاوشی علت خداحافظی از خوانندگی را استراحت عنوان و اشاره کرده که آلبوم «ابراهیم» انرژی زیادی از او گرفته است.

نخستین جشنواره نماهنگ در سازمان صدا و سیما

نخستین نشست خبری جشنواره ملی و بین المللی نماهنگ دوشنبه ۹ مهرماه در ساختمان اداری سازمان صدا و سیما برگزار و بزرگترین مرجع آرشیو و آموزش موسیقی کشور افتتاح شد.

رئیس بخش موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما با بیان اینکه موسیقی یکی از تاثیرگذارترین قالب هاست، گفت: موسیقی وقتی با تصویر هماهنگ می‌شود، یکی از تاثیرگذارترین قالب‌های هنری می‌شود چرا که نماهنگ می‌تواند مکرر پخش شود و هیچ قالبی مانند موسیقی و نماهنگ نمی‌تواند این تعداد تکرر در پخش داشته باشد. امسال که سال پختگی انقلاب است این طرح عرضه شد و به کمک آقای دارایی که رئیس شورای سیاستگذاری این جشنواره هستند، به مرحله اجرا رسید و بنا شد که در قالبی متفاوت برگزار شود و در بخش فضای مجازی، شرکت صوتی تصویری سروش متولی کار هستند که ما برای پخش روی شبکه مجازی حساب باز کردیم.

آغاز نخستین جشنواره نماهنگ / حضور یک اثر ایرانی در جشنواره مایورکا

در ادامه محمد باقر معلم خبر از تاسیس یک سامانه تخصصی با عنوان «نواز» داد و گفت: یکی از مهمترین اتفاقات راه اندازی سایت نواز است. این سایت از جامع‌ترین سامانه‌های آرشیو موسیقی کشور است و بخش‌های مختلفی دارد.

گفتنی است اولین جشنواره ملی «نماهنگ فجر» با اهداف ترویج فرهنگ دینی و گسترش سبک زندگی ایرانی با استفاده از قالب نماهنگ، گسترش و توسعه آموزه‌های معنایی و آرمان‌های والای انقلاب اسلامی در گستره جهان، شناخت هنرمندان متعهد با هدف دستیابی به وحدت فرهنگی در مقابله با آموزه‌های زندگی مادی، ترویج فرهنگ مقاومت و شناخت مفهوم استعمار مدرن در جهان، شناخت استعداد‌های جوان و طبایع اخلاقی در عرصه هنر کشور، ارتقای کیفی سطح تولیدات در قالب نماهنگ توسط مرکز موسیقی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

در بخش رقابت داخلی، آثاری با موضوعات وحدت ملی، تصویر حضور مردم در تاریخ چهل ساله انقلاب اسلامی، دستاورد‌های انقلاب اسلامی، استعمار نوین، تهاجم و نفوذ، مقاومت و فردای انقلاب مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این در حالی است که در بخش رقابت بین الملل موضوعاتی چون آثار با تفکر انقلابی، تاثیر فرهنگی انقلاب اسلامی در جهان، استعمار نوین و مقاومت مورد توجه قرار گرفته است.

در بخش آزاد نیز آثاری با محتوای تجربه‌های نو و در بخش جنبی آثاری با موضوعات تولید ملی، شعار سال ۹۷ و امید بخشی مورد توجه قرار گرفته است؛ مهلت ارسال آثار به این جشنواره تا پایان آبان ماه ۹۷ است.

نماینده ایران در جشنواره فیلم مایورکا مشخص شد

مهر ماه مشخص شد که موزیک ویدئو «سیستان و بلوچستان» نامزد دریافت جایزه بهترین موزیک ویدئو از جشنواره فیلم مایورکای اسپانیا شده است. کارگردان این موزیک ویدیو میثم بابایی است. جوانی که کارگردانی مستند مسابقه «فرمانده» را بر عهده دارد و در حاشیه ضبط این مسابقه در سال ۹۶، تصاویری را با مدیر فیلمبرداری مهدی آزادی ضبط کرد و علی اهتمامی تدوین آن را انجام داد.

او در این باره گفت: ما برای ضبط مستند-مسابقه «فرمانده» در سیستان حضور پیدا کردیم. مسئولان خانه مستند انقلاب اسلامی به ما گفته بودند که برای ضبط برنامه، در هر نقطه از کشور که حضور پیدا می‌کنید تصاویری از آن جا ضبط کنید. اینگونه موزیک ویدئو سیستان شکل گرفت. زمان ساخت اثربه این موضوع فکر می‌کردم که تصورات نادرست مردم نسبت به این شهر را تغییر دهم و واقعیت‌های موجود در این شهر را نمایش دهم.

آغاز نخستین جشنواره نماهنگ / حضور یک اثر ایرانی در جشنواره مایورکا

کارگردان مستند-مسابقه «فرمانده» با اشاره به موسیقی این اثر گفت: ما توجه خاصی به حقوق صاحبان اثر داریم و به همین دلیل مایل نبودیم که یک موزیک را از اینترنت دریافت کنیم و روی تصاویر بگذاریم. از طرفی می‌خواستیم که یک موزیک متناسب با ریتم تصاویر و موسیقی محلی سیستان انتخاب کنیم. با بررسی‌های فراوان با قطعه ای از «پاسکال لامارچه» آشنا شدیم. «پاسکال لامارچه» یک آهنگساز پاکستانی ساکن در لندن است. موسیقی او به موسیقی محلی سیستان، بسیار نزدیک بود به همین دلیل او را پیدا کردیم و حق مالکیت را از او خریدیم. این قطعه بسیار شنیدنی است و به خوبی با موضوعیت اثر که نشان دادن سیستان است، همخوانی دارد.

اجرای ارکستر ملی ویژه محرم و صفر

شنبه ۲۱ مهرماه ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان در تالار وحدت به روی صحنه رفت. این اجرای ارکستر ملی، کمی متفاوت با دیگر کنسرت‌هایش بود چراکه ارکستر با خوانندگی محمد اصفهانی اجرای ویژه آیینی با نام «حدیث سرفرازی» را روی صحنه برد. این کنسرت متناسب با ایام عزاداری سید و سالار شهیدان و ماه محرم و صفر برگزار شد. کنسرتی که نشان داد در ایام محرم و صفر می‌توان کنسرتی با مضامین ارزشی و به شکلی فاخر برگزار کرد.

آغاز نخستین جشنواره نماهنگ / حضور یک اثر ایرانی در جشنواره مایورکا

نخستین قطعه که اجرا شد، «سوگ» نام داشت. سپس قطعه «حدیث سرفرازی» اجرا شد. در ادامه قطعه «غنچه افسرده» که در خصوص حضرت علی اصغر (ع) شیرخواره امام حسین (ع) است، با ترانه‌ای از حسان چایچیان اجرا شد. «چنگ و نای» با آهنگسازی محمد بیگلری پور که محمدرضا عقیلی آن را بازنویسی کرده بود، قطعه شنیدنی دیگری بود که اجرا شد و مصائب و مظلومیت اباعبدالله الحسین (ع) را بازگو می‌کرد. علی معلم دامغانی ترانه سرای این اثر بود. با ورود مجدد محمد اصفهانی «فریاد تنهایی» با شعری از سپیده کاشانی اجرا شد.حسن ختام این کنسرت ۷۰ دقیقه ای، اجرای قطعه «معصومیت» تیتراژ سریال خاطره انگیز معصومیت از دست رفته بود.

گلایه خواننده انقلابی از مسئولان فرهنگی

آیین تجلیل از اعضای ارکستر سمفونیک تهران در دوران دفاع مقدس با عنوان «ساز‌های خاکی»، شامگاه شنبه ۲۸ مهرماه در تالار وحدت تهران برگزار شد. بنیاد فرهنگی هنری بنیاد رودکی متولی برگزاری این برنامه بود.سینی معاون امور هنری وزارت ارشاد پشت میکروفن رفت و گفت بر آیینه هنر، تصویر راست هویداست. هر کس بخواهد دل به تاریخ بزند، صادق‌ترین رسانه هنر است. از قطعات خوشنویسی تا نغمه‌های موسیقی دلالتی ناب دارد برآنچه پیشینیان ما گذرانده اند.امشب در یکی از شب‌های چهلمین سال پیروزی انقلاب برای تقدیر از نوازندگانی که با ساز هایشان میراث دار انقلاب بودند و هستند، دور هم جمع شدیم. مهردادکاظمی بر بستر بیماری است و بسیاری از نوازندگان یا شهید شدند یا به مقام والای جانبازی نائل شدند.

آغاز نخستین جشنواره نماهنگ / حضور یک اثر ایرانی در جشنواره مایورکا

در بخش بعدی محمد گلریز با دعوت مجری پشت میکروفن آمد. گلریز متنی در وصف شهدا و جانبازان خواند و گفت در حال حاضر ما در معرض شدیدترین هجمه‌های فرهنگی قرار داریم که هزینه‌های گزافی برای آن می‌شود و بخشی از آن صرف موسیقی‌های آنچنانی و بی محتوا می‌شود. مقام معظم رهبری به کرات به مسئولان فرهنگی کشور هشدار داده اند و تاکید داشته اند که مردم به ویژه جوانان در معرض این خطر قرار دارند، اما متاسفانه در چند سال اخیر نه تنها گام موثری برداشته نشد؛ بلکه با بها دادن به آثار سبک و مبتذل در بعد کلام، ملودی و اجرا ضربات قابل توجهی به موسیقی وارد گردید و بعضا مخاطبان از ارزش ها دور شدند.

انتهای پیام/

اتفاقات موسیقیایی مهر ۹۷



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آغاز نخستین جشنواره نماهنگ / حضور یک اثر ایرانی در جشنواره مایورکا»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..