تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




شام شب عید | معرفی 3 شام شب عید نوروز سبزی پلو با ماهی، کوکوسبزی و رشته پلو

در شب عید مردم شهرهای مختلف ایران غذاهای خوشمزه و محلی تهیه می کنند که می توان به معروف ترین آن سبزی پلو ماهی اشاره کرد. در این مطلب غذاهای محبوب شب عید نوروز را به شما معرفی می کنیم.

مردم در مناطق مختلف دنیا بهترین غذاها را در شب عید تهیه می کنند و به عنوان شام شب عید طبخ می کنند.

در زمان های قدیم در ایران رسم بود که مردم در شب عید غذای مخصوصی را طبخ می کردند. سپس تمام خانواده و فامیل دور هم جمع می شدند و در کنار هم غذا را به عنوان غذای شب عید میل می کردند. این رسم و رسومات امروزه کمرنگ تر شده اند و مردم کمتر برای شام شب عید دور هم جمع می شوند، ولی آگاهی از انواع غذاهایی که معمولا به عنوان شام شب عید سرو می شود جالب است.

معرفی خوشمزه ترین غذاهای شب عید

سبزی پلو ماهی

سبزی پلو ماهی

می توان گفت بهترین غذا برای شب عید سبزی پلو با ماهی است و قدیمی های معتقد بودند که ماهی به دلیل داشتن فسفر باعث تقویت مغز می شود و باعث می شود که بهتر فکر کنیم و مغزمان فعال تر شود. ایرانیان معتقدند از آنجا که سبزی های فصل بهار نخستین محصول زمین هستند، نسبه به سبزی دیگر فصل ها خاصیت بیشتری دارند و به همین دلیل سبزی پلو با ماهی را به عنوان نخستین شام سال جدید میل می کنند.

سبزی پلو نوعی پلوی ترکیبی است که اط مخلوط برنج با سبزیحات تازه مانند شوید، جعفری، گشنیز، شنبلیله و تره درست می شود. البته گاهی هم باید مقداری ساقه سبز به آن اضافه کرد تا عطر و طعم خوبی پیدا کند. سبزی پلوی شب عید را معمولا با ماهی سرخ شده یا گریل شده سرو می کنند ولی در بعضی از شهرها استفاده از سبزی پلو با گوشت هم به عنوان شام شب عید مرسوم می باشد.

در مناطق جنوبی و شمالی ایران سبزی پلو را با ماهی شکم پر میل می کنند. ماهی شکم پر جنوبی با استفاده از ماهی های دریای جنوب مانند حلوا سفید، صبور، غباد و شوریده درست می شود و با استفاده از تمر هندی و سبزیجات معطر مزه دار می شود. در تهیه ماهی شکم پر در شمال از ماهی سفید که معروف ترین ماهی دریای شمال است استفاده می کنند و در آن مغز گردو و رب انار می ریزند.

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی

در این قسمت هم طرز تهیه سبزی پلو با ماهی را به شما آموزش می دهیم.

مواد لازم برای سبزی پلو با ماهی

برنج 4 چیمانه ماهی 4 عدد سبزی پلویی 400 گرم سیر 2 حبه لیموترش 2 عدد ادویه ماهی به مقدار لازم زردچوبه به مقدار لازم فلفل سیاه به مقدار لازم روغن مایع به مقدار لازم نمک به مقدار لازم دستور پخت و طرز تهیه

ابتدا سبزی پلویی را به صورت ساطوری ریز خرد می کنیم. سپس سبزی ها را به همراه مقداری روغن داخل یک تابه می ریزیم و خوب تفت می دهیم تا کمی سرخ شوند ، توجه داشته باشید نیاز نیست که سبزی ها را به صورت کامل سرخ کنید.

فقط کافیست سبزی ها را مقداری تفت دهید تا آب اضافی شان تبخیر شود و کمی سرخ شوند. در مرحله بعدی برنج را با مقداری آب و نمک می خیسانیم تا کمی نرم شود. سپس یک قابلمه مناسب انتخاب می کنیم و برنج خیس خورده را به همراه چند لیوان آب و کمی نمک درون قابلمه می ریزیم.

و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب به جوش بیاید. باید زمانی برنج را آبکشی کنیم که اطراف دانه های برنج نرم و مغز آن سفت باشد. پس از اینکه برنج جوشید آنرا آبکشی می کنیم. ته قابلمه کمی روغن می ریزیم و صبر می کنیم تا داغ شود.

برای ته دیگ سبزی پلو می توانیم به دلخواه از سیب زمینی یا نان لواش استفاده کنیم. پس از قرار دادن ته دیگ در کف قابلمه ، مقداری برنج کف قابلمه می ریزیم و کمی سبزی اضافه می کنیم و با برنج مخلوط می کنیم.

به هیمن صورت به صورت لایه لایه تمام برنج را با سبزی مخلوط می کنیم. سیر ها را هم به صورت خیلی ریز خرد می کنیم و لا به لای برنج قرار می دهیم. حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا غذا بخار کند سپس نصف لیوان آب و روغن به برنج می دهیم.

در ادامه حرارت زیر قابلمه را کم می کنیم و یک دم کنی روی درب قابلمه قرار می دهیم تا بخار قابلمه خارج نشود و برنج به خوبی دم بکشد. در مرحله بعد ماهی ها را پس از تمیز کردن و خرد کردن با مقداری ادویه ماهی ، زردچوبه ، نمک و آب ۲ لیمو ترش طعم دار می کنیم.

سپس روی ظرف ماهی ها یک سلفون می کشیم و به مدت ۱ ساعت در یخچال قرار می دهیم تا طعم دار شوند. پس از گذشت این زمان ماهی ها را در روغن سرخ می کنیم و پس از دم کشیدن برنج با سبزی پلو سرو می کنیم.

نکات تهیه سبزی پلوسبزی پلویی از تره ، جعفری ، گشنیز و شوید تشکیل می شود. البته توجه داشته باشید که در برخی مناطق از سبزی های معطر کوهی مانند تره کوهی هم برای تهیه سبزی پلو استفاده می شود که باعث طعم بهتر این غذا می شود.

کوکو سبزی کوکو سبزی

کوکو سبزی هم یک غذای خوشمزه و ساده ویژه شب عید است. در گذشته ماهی در تمام شهرها در دسترس نبود و مردم هم توان خرید آن را نداشتند، به همین دلیل از کوکوسبزی به جای ماهی استفاده می کردند و برای افزایش فسفر به آن زرشک و مغز گردو اضافه می کردند.

مردم در گذشته اعتقاد داشتند، چون با فرا رسیدن سال نو خانه تکانی و جابجایی صورت می گیرد و ممکن است وسایل مختف در محل های دیگر گذاشته شوند، با خوردن آن در شب عید به کو … کو نمی افتند و چیزی را هم گم نمی کنند. از سویی اهمیت و ارزش غذایی سبزی را به اندازه ای می دانستند که سبزی فروشان دوره گرد به در خانه مردم می رفتند تا مردم سبزی بخرند و از آن مصرف کنند. حتی بعضی بر سر سفهره هفت سین سبزی خوردن و پنیر می گذاشتند.

برای کوکوسبزی بهتر است از سبزی تازه استفاده کنید و به ترکیب و نسبت سبزی کوکو هم توجه کنید تا غذایی خوشمزه برای شب عید داشته باشید.

طرز تهیه کوکوسبزی

در این قسمت هم روش تهیه کوکوسبزی را به شما آموزش می دهیم

مواد لازم برای تهیه کوکوسبزی

سبزی کوکویی 500 گرم تخم مرغ 2 عدد زرشک 1 قاشق سوپ خوری گردو 2 قاشق غذاخوری روغن میع به مقدار لازم زردچوبه به مقدار لازم فلفل سیاه به مقدار لازم نمک به مقدار لازم دستور پخت و طرز تهیه

ابتدا سبزی کوکویی را پاک می کنیم. سپس آنرا می شوییم و در آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی روی سبزی ها خارج شود. حالا سبزی را به صورت ساطوری خرد می کنیم. ( می توانید سبزی کوکویی خرد شده آماده از فروشگاه ها تهیه نمایید )

سبزی را پس از خرد کردن باید تفت دهیم به همین منظور سبزی را به همراه مقدار کمی روغن مایع در تایه تفت می دهیم . پس از اینکه سبزی را به مقدار دلخواه خودتان سرخ کردید آنرا کنار بگذارید تا دمایش  کمی پایان بیاید.

حالا تخم مرغ ها را در یک کاسه بزرگ به صورت جداگانه می شکنیم. حالا وقت اضافه کردن ادویه هاست. برای این منظور مقدار کمی نمک به همراه فلفل سیاه و زردچوبه به تخم مرغ ها اضافه می کنیم. اضافه کردن گردو و زرشک به کوکوی سبزی اختیاری است.

توصیه ما این است برای داشتن طعم بهتر از گردو و زرشک استفاده کنید. در اینجا زرشک و گردوی خرد شده را به تخم مرغ اضافه می کنیم و خوب مواد را هم می زنیم تا کاملا یکدست و صاف شوند. حالا باید سبزی کوکویی را اضافه کنیم.

اگر دمای سبزی کوکویی با دمای محیط یکسان شده است آن را به ظرف تخم مرغ ها اضافه می کنیم و با قاشق مواد را کمی می زنیم تا سبزی و مواد دیگر به صورت یکدست و منسجم شوند. حالا زمان سرخ کردن کوکو سبزی است.

یک تابه بزرگ انتخاب می کنیم و مقدار کمی روغن مایع درونش می ریزیم. مایه کوکوی سبزی را کف تابه می ریزیم و با پشت قاشق آنرا صاف می کنیم. اجازه می دهیم قسمت زیرین کوکو سبزی کاملا برشته شود سپس آنرا بر می گردانیم تا سمت دیگرش نیز سرخ شود.

بهتر است قبل از برگداندن کوکو آن را به ۴ قسمت مساوی تقسیم کنید تا در زمان برگرداندن آن به مشکل بر نخورید. پس از اینکه دو طرف کوکو سرخ شد آن را در دیس می کشیم و با گوجه فرنگی ، پیازسفید ، لیمو و در صورت تمایل خیارشور سرو می کنیم.

نکات طرز تهیه کوکو سبزیسبزی کوکویی

مهم ترین جزء کوکو سبزی ، سبزی است که برای تهیه این نوع کوکو باید از سبزی مخصوص استفاده کرد. سبزی کوکو متشکل از سبزی های معطر گشنیز ، ریحان ، ترخون ، پیازچه ، تره ، جعفری و شوید است. این کامل ترین نوع سبزی کوکویی است. البته در برخی موارد اگر یک یا دو مورد از سبزی های ذکر شده موجود نباشد مشکلی ندارد.

جوش شیرین در کوکو سبزی

برخی افراد برای زیبایی بیشتر کوکو به آن جوش شیرین اضافه می کنند که اینکار باعث می شود کوکو رنگ زیباتری داشته باشد و به اصطلاح عامیانه بیشتر پف کند. توصیه ما این است به هیچ وجه دردستور پخت کوکو سبزی خود جوش شیرین اضافه نکنید زیرا می تواند برای بدن شما زیان آور باشد.

چسبیدن و خرد شدن کوکو

بعضی مواقع وقتی می خواهید کوکو سبزی را برگردانید متوجه می شوید که کوکو به تابه چسبیده است و به همین دلیل موقع برگرداندن ، کوکو خرد می شود. برای جلوگیری از این مشکل حتما بگذارید روغن کاملا داغ شود سپس مایه کوکو را داخل تابه بریزید. اگر روغن به خوبی داغ شده باشد مایه کوکو به تابه نمی چسبد.

رشته پلو رشته پلو

رشته پلو هم یکی از غذاهای خوشمزه شب عید است که مردم تهران، اراک، کرمانشاه و آذربایجان آن را تهیه می کردند و به عنوان نخستین غذای سال نو سرو می کردند. در گذشته مردم معتقد بودند که با خوردن رشته پلو در شب عید رشته کار از دستشان خارج نمی شود و عمر آنها مانند رشته دراز خواهد شد.

رشته پلو از مخلوط برنج و رشته با موادی مانند گوشت، خرما و کشمش تهیه می شود. برای تهیه این غذا می توان از گوشت گوسفندی چرخ کرده یا مخلوط  با گوشت گوساله، گوشت تکه ای، گوشت مرغ یا بوقلمون استفاده کرد. این غذا به صورت رشته پلو بدون گوشت هم درست می شود که در این صورت طعم دهنده های اصلی آن پیاز داغ و ادویه مخصوصی است که در تهیه آن به کار می رود.

استفاده از مواد مفید مانند خرما، کشمش و مغزها در این غذا، گرم کننده مزاج و مقوی هستند. این غذا یا با تزیین خرما و کشمش سرخ شده، گوشت قلقلی و یا مرغ سرخ شده میل می شود.

طرز تهیه رشته پلوی خوشمزه

در این قسمت روش تهیه رشته پلوی خوشمزه ویژه شب عید را به شما آموزش می دهیم.

مواد لازم برای تهیه رشته پلو

برنج – 2 لیوان رشته پلویی – یک لیوان پیاز متوسط – 2 عدد کشمش – نصف لیوان هویج – یک عدد خلال پسته و بادام – به مقدار لازم سیب زمینی متوسط – یک عدد عدس پخته – نصف لیوان روغن کنجد و زعفران – به میزان لازم نمک، فلفل و زردچوبه و دارچین – به میزان لازم

طرز تهیه رشته پلو بدون گوشت

برنج را از قبل شسته و به مدت چند ساعت در آب و نمک بخیسانید.

پیازها را خلالی کنید و در تابه سرخ کنید تا طلایی شود و کنار بگذارید، هویج را درشت رنده کنید و در تابه با کمی روغن و زعفران و دارچین تفت دهید و کنار بگذارید سپس کشمش را در تابه ریخته و پس از سرخ شدن کنار بگذارید.

خلال پسته و بادام را که یک ساعت در گلاب خیسانده اید در تابه تفت دهید و کنار بگذارید.

برنج را درون قابلمه پر از آب و در حال جوش بریزید و مقداری هم نمک به آن اضافه کنید. چهار، پنج دقیقه مانده که برنج را آبکش کنید، رشته ی پلویی را سه نیم کرده و به برنج اضافه کنید، اجازه دهید دو دقیقه بجوشد تا رشته نیز نرم شود.

برنج را آبکش کرده، ته قابلمه می توانید سیب زمینی حلقه شده بگذارید، برنج را درون قابلمه ریخته و مقداری دارچین و زعفران دم کرده روی آن بریزید و دم کنید.

پس از دم کشیدن پلو روی برنج را با کشمش، پیاز داغ خلالی، هویج و خلال بادام و پسته تزئین کنید.

اگر شما هم غذای ویژه برای شب عید دارید به ما معرفی کنید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «شام شب عید | معرفی 3 شام شب عید نوروز سبزی پلو با ماهی، کوکوسبزی و رشته پلو»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..