تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




دستغیب:شهردار برای ماموریت تهران بود/آماده باش بودیم اما ۱۰۰۰ هکتار آب خروشان سمت‌مان آمد

زهرا چنگیز: این بی‌شک تلخ‌ترین تصویر از نوروز ۹۸ بود. ۲۱ قربانی برای سیل پنجم فروردین در دروازه قرآن. آیا در این زمینه کم‌کاری صورت گرفته بود؟ این پرسشی است که از روز گذشته مدام پرسیده می‌شود. دادستان از این گفته بود که شهردار شیراز در شهر نبوده است و بحث درباره این بود که سیل درست در مسیلی جاری شده که مدیران شهری گذشته آن را به خیابان تبدیل کرده اند.

همه پرسش‌های متوالی که این‌روزها در ذهن خیلی از افکارعمومی ایجاد شده است، بهانه‌ای شد تا احمدرضا دستغیب رئیس شورای شهر شیراز پاسخگوی سئوالات خبرآنلاین شود. او البته می‌گوید فعلا تمام تمرکزشان عدم تکرار تراژدی روز گذشته است.

چه شد که به رغم همه هشدارهای ستاد مدیریت بحران، چنین حادثه تلخی رخ داد؟ خود شهر و مدیریت شهری حالا در صف اول متهمین هستند
حادثه رخ داده دیروز بسیار تکان دهنده و ناراحت کننده بود. با وجودی که در طی یک هفته گذشته تمام ارگان ها و سازمان های خدمات رسانی چون آتشنشانی و کلیه کارکنان عوامل اجرایی شهرداری در آماده باش بودند اما حجم بارندگی در روز گذشته چنان خارح از تصور بود که در عرض 10 الی 15 دقیقه سیل از کوه های اطراف تمام آنچه را که در مسیر داشت با خود به سمت دروازه قرآن آورد.
دیشب طی جلسه ای در شورای شهر شیراز، به بررسی کارشناسانه این موضوع پرداخته شد . قرار شد کمیته‌ای مسئول شوند تا با کمک دیگر ارگان‌ها چون قوه قضاییه به طور دقیق مسائل را بررسی کنند و علت اصلی حادثه رخ داده کشف شود. به همین دلیل فعلا نمی توانیم به اظهار نظر دقیقی بپردازیم و بهتر است تمام تمرکز خود را بر روی مدیریت بحران احتمالی آینده بگذاریم.

با توجه به اشاره شما به بحران احتمالی که ممکن است باز شهر را درگیر کند آیا مسیر سیل احتمالی پیش بینی شده است؟
بله. با توجه به اینکه درشرق شیراز و کوه های اطراف شیراز همچون کوه دراک و شهرک هایی چون شهرک گلستان حجم بارندگی درحدود 120 میلی متر در 24 ساعت گذشته داشتیم و این حجم آب رودخانه شیراز را کاملا پر کرده است، احتمال سرریز این رودخانه وجود دارد.

با توجه به سیل رخ داده آیا شهرداری مجبور به تخلیه منطقه ای از شهر نیز شده است؟
بله. ساکنین روستاها و مناطق نزدیک مسیر سیلاب ، خانه ها و مسافرینی که در اطراف رودخانه اسکان کرده بودند با اتوبوس و خودروهای سنگین به مناطق امن منتقل شده اند. تمام اقدامات ایمنی و امنیتی صورت گرفته است و ما به صورت لحظه ای رصدمی کنیم تا ببینیم حجم آب تا چه حد می تواند شهر را تحت تاثیر قرار دهد.
تمام  یگانهای آتش نشانی و نیروهای امدادرسانی سپاه ،بسیج و ارتش و نیروهای مردمی نیز از دیروز با تمام وجود ازبه امدادرسانی پرداخته اند و شبانه روز در حال کمک هستند به طوری که مسیر ورودی شهر کاملا پاکسازی شده و کنترل اوضاع نیز در دست قرار گرفته است.

از دیروز چند بحث در مورد مسیر ورودی شیراز مطرح شده که مهم ترین آن را کارشناسان محیط زیست بیان کردند.منطقه‌ای که دیروز شاهد تلفات شدیدی در آن بودیم در گذشته مسیل بوده و این خود مسئولان بودند که با جاده سازی نامناسب راه آب را بسته اند و سبب این اتفاق ناگوار شده اند. آیا این موضوع صحت دارد؟
در حدود دهه 70 تخریب ورودی شهر شیراز توسط شهرداری و اداره راه سازی انجام شد. مسیری که درواقع رودخانه ای بوده که آب حاصل از بارندگی شدید را به رودخانه خشک منتقل می کرده است ، طی این طرح تخریب و به خیابان تبدیل شده است. البته در این طرح لوله هایی با عرض تقریبی 2 متر  در زیر خیابان  کار  گذاشته شد تا عمل مشابه رودخانه سابق صورت گیرد و شهر دچار آب گرفتگی و سیل نشود. با این وجود میزان بارندگی دیروز به قدری بوده که این لوله ها هم جوابگو نبوده اند.

ولی آقای صمد رجا شهردار وقت شیراز ادعای دیگری داشتند و گفتند که ما تا به حال شاهد بارش 100 میلی متری در این منطقه بوده ایم و بارش دیروز تنها 80 میلی متر بوده است . مشکل از تغییر کاربری مسیل نبوده و احتمالا لایه روبی مناطق بالادست رودخانه به درستی صورت نگرفته است.
رودخانه بالادستی کاملا لابه روبی شده و مستندات آن کاملا موجود است اما این حجم بارندگی به قدری بوده که از کوه های اطراف گذشته و حدود 1000 هکتار زمین را شسته و خار و خاشاک بسیاری را وارد رودخانه کرده است. البته باز هم باید صبر کنیم تا کارشناسان دادگستری و کمیته ویژه شورای شهر قضاوت کنند. اکنون ما باید بیشتر تمرکز خود را بر روی گذر از بحران کنونی و نجات جان مسافران و شهروندان کنیم و دنبال مقصر نباشیم.

شاید زیباترین اتفاق پس از آن حادثه تلخ، نوع‌دوستی مردم شیراز در میزبانی از مسافران نوروزی اسیر در سیلاب بود. این طرح اسکان و غذای مجانی.
پیش از فرارسیدن نوروز، ما تمام مکان های اسکان مسافران را آماده کرده بودیم و آموزش و پرورش و سالن های تحت اختیار شهرداری و مکان های اقامتی و کمپ های نوروی خصوصی و دولتی امادگی کامل برای پذیرش مسافران را داشتند. پیش از اینکه بحرانی این چنینی شهر را درگیر کند با شهرداری نیز اعلام کرده بود که امکان نصب چادر در فضاهای روباز وجود ندارد و اگر این هشدار داده نمی شد با توجه به پیش بینی که صورت گرفته بود تلفات بیشترو اتفاقات ناگوارتری رخ میداد. امسال از ابتدا جلوی نصب چادر در کلیه فضاهای روباز مخصوصا دروازه قرآن گرفته شد. پس از حادثه نیز همه مسافران به فضاهای سربسته منتقل شدند. مساجد، امام زاده ها، شبستان امام خمینی حصرت احمدرضا موسی ... ، سالن بزرگ شورای اسلامی شهر، سالن های ورزشی متعلق به سپاه و کارخانجات نیز آمادگی خود را برای اسکان مسافران و شهروندان اعلام کردند. به این ترتیب مشکلی ازبابت اسکان مسافران وجود ندارد و همه به مکان های امن منتقل شده اند. فضای و صبحانه رایگان نیز توسط شهرداری و مردم و رستوران های شهر فراهم شده است. همه مردم نیز از جان مایه گذاشته اند. عده ای نیز به طور کاملا رایگان به مسافران سرپناه داده اند.

 این حقیقت دارد که شهردار شیراز دیروز در منطقه حضور نداشته؟
بله شهردار با توجه ماموریتی که دیروز داشتند 6صبح به تهران رفتند و ۲ بعدازظهر برگشتند. اما رییس ستاد بحران شهرداری، معاون اجرایی ایشان و خود بنده در منطقه حضور داشتیم. البته شهردار نیز از ظهر در منطقه حاضر شد و شروع به خدمت رسانی کردند. البته پیش از آن نیز گرچه در تهران و درماموریت بودند تمام اخبار را دنبال و اوضاع را کنترل می کردند.

و سوال آخر این که امسال شیرازمیزبان چه تعداد مسافران نوروزی بوده است؟
آمار دقیقی فعلا به دست بنده نرسیده اما با توجه به سیل رخ داده در شمال کشور شاهد 8 درصد افزایش مسافر نسبت به سال گذشته بودیم که با توجه به آمار میلیونی سال گذشته، امسال میزبان بیش از یک میلیون چهارصد و پنجاه  هزار مسافر نوروزی بوده ایم.

41231




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دستغیب:شهردار برای ماموریت تهران بود/آماده باش بودیم اما ۱۰۰۰ هکتار آب خروشان سمت‌مان آمد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..