تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آشنایی با یکی از مناطق گردشگری ایران که از وجود آن بی‌اطلاعید

آشنایی با مناطق گردشگری ایران که از وجود آن بی‌اطلاعیدبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، افجه یکی از روستا‌های دهستان لواسان کوچک بخش لواسانات در شهرستان شمیرانات استان تهران محسوب می‌شود.

افجه که مرکز دهستان لواسان کوچک است، روستایی بزرگ و آباد و در فاصله پنج کیلومتری از شمال خاور شهر لواسان مرکز بخش لواسانات واقع گشته و ناحیه‌ای کوهستانی و سردسیر است.

آب افجه از رودخانه و چشمه ساران تأمین می‌گردد. افچه ۴۴ هکتار باغ و قلمستان و ۲۸ هکتار کشتزار گندم و جو دارد، محصولش گندم و جو و بن‌شن و عسل و میوه‌اش سیب و گیلاس و آلبالو است.

آشنایی با یکی از مناطق گردشگری ایران که از وجود آن بی‌اطلاعید

شغل مردمش کشاورزی و گله‌داری است و ۲۲۰۰ گوسفند و بز در افچه نگهداری می‌شود.

اهالی محلی روستای افجه در دشت لار کوچک (قُلقُلَک) و دشت لار بزرگ (مَرغسر) حق چرا دارند و از دیرباز تا کنون در آن پهنه وسیع به دامداری می‌پردازند.

دشت هویج که به زبان محلی آن را گرچال یا گهچال یا گیاه چال می‌نامند که هر یک نسبت به وجه تسمیه تفسیری خاص خود را دارد، یکی از زیباترین جاذبه‌های روستای افچه است که در بالادست مرکز روستا قرار دارد.

برای رسیدن به دشت هویج از تهران ۲ مسیر پیش روی قرار دارد؛ اولی یک جاده آسفالته ۵ کیلومتری است که با عبور از جاده لشگرک ما را به شهر لواسان و در نهایت افچه و دشت هویج می‌رساند. راه دوم نیز ۸ کیلومتر مسافت دارد و به طرف شمال شرقی می‌رود.

به دلیل کوهستانی بودن منطقه، رسیدن به دشت هویج در تابستان حدود یک ساعت و نیم و در زمستان به بیش از ۲ ساعت زمان نیاز دارد که ممکن است در فصل سرما گردشگران را با دردسر‌هایی روبه رو کند. اغلب مسافرانی که به دشت هویج سفر می‌کنند، گشتی در مزارع و باغ‌های آن زده و چند ساعتی را با طبیعت بکر این منطقه سپری می‌کنند.

آبشار پسچویک با ۱۵ متر ارتفاع در ۵ کیلومتری شمال شرقی روستا و در یال کوهی مشرف به دشت هویج واقع شده است و درختان افرای بسیاری را می‌توانید در این محدوده ببینید. آبشار موآب که از قله‌ی ساکا سرازیر می‌شود و قبل از دشت هویج قرار گرفته، ۱۸۰ متر ارتفاع دارد.

آشنایی با یکی از مناطق گردشگری ایران که از وجود آن بی‌اطلاعید

در حد فاصل آبشار پسچویک و دشت هویج، باغ‌های گیلاس بسیار زیبایی قرار دارد و در امتداد قله‌ی آتشگاه، دشت سوستان است که آبشار چرند به ارتفاع ۵۰ متر از آن جاری و مملو از درختان آلو و گیلاس و گردو است.

حمام تاریخی روستا نیز در مرکز بافت قدیمی واقع شده و بنای آن، طاق و گنبد‌های غرقچین و قوس‌های جناغی دارد.

بدنه داخلی حمام به ارتفاع ۵ متر با کاشی و سطوح بالاتر آن هم با سیمان سفید پوشیده شده است. قدمت این حمام به دوره صفوی یا اوایل حکومت قاجار برمی‌گردد.

این حمام کماکان فعال و مورد استفاده‌ی مردم روستا است.

بقایای قصری ناصری از دوره‌ی قاجار در ضلع شمای روستا و در میان باغ نسبتا وسیعی به جا مانده و گفته می‌شود که این قصر متعلق به ناصرالدین‌شاه بوده و توسط اعتمادالدوله ساخته شده است. در حال حاضر از این قصر به جز پی و دیواری به ارتفاع ۵ و طول ۱ متر و انبوهی از آجر‌های قرمز رنگ چیزی باقی نمانده است.

آشنایی با یکی از مناطق گردشگری ایران که از وجود آن بی‌اطلاعید

قلعه سربند یا ساکا بر روستا‌های امامه، ناصرآباد، راحت‌آباد، کند سفلی و علیا، افجه و بخشی از لواسان اشراف داشته و از آثار بسیار قدیمی این ناحیه است.

این قلعه تا زمان صفوی مورد استفاده قرار می‌گرفته و از سنگ لاشه، ملات گچ و ساروج و آجر و خشت ساخته شده و به قرن دوم و سوم هجری برمی‌گردد. اطراف قلعه سفال‌های لعاب‌دار سبز رنگ، لاجوردی و آبی دیده می‌شود.

منبع: میزان

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آشنایی با یکی از مناطق گردشگری ایران که از وجود آن بی‌اطلاعید»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..