تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بررسی بازار کار رشته جغرافیا

به گزارش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، فارغ‌التحصیلان رشته جغرافیا بسته به این‌که در کدام یک از گرایش‌های این رشته تحصیل کنند، می‌توانند در سازمان خصوصی و دولتی کشور مشغول به کار شوند اما سوالی که در این مطرح می شود این است که اصلا رشته جغرافیا چیست و در کدام سازمان‌ها امکان فعالیت فارغ‌التحصیلان این رشته وجود دارد.

امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد این ابهامات را برطرف سازد پس اگر تمایل دارید تا پاسخ این سوالات را بدانید این مطلب را از دست ندهید.

بررسی بازار کار رشته جغرافیا

معرفی رشته جغرافیا

جغرافیا در مقطع کارشناسی در چهار شاخه اصلی جغرافیای طبیعی، جغرافیای انسانی، کارتوگرافی و جغرافیا سیاسی - نظامی ارائه می‌شود و هر یک از گرایش‌های جغرافیای طبیعی و انسانی دارای گرایش‌های متعددی هستند.

البته تفاوت هر گرایش با گرایش دیگر تنها در ۸ واحد تخصصی است و به همین دلیل بسیاری از دانشگاه‌ها در دفترچه راهنمای آزمون سراسری، گرایش‌های موجود در دانشگاه خود را ذکر نکرده‌اند و تنها به شاخه‌های اصلی جغرافیا که در آن دانشگاه تدریس می‌شود، اشاره نموده‌اند.

بیشتر بخوانید: رشته‌های بدون بازار کار باید از لیست پذیرش دانشجویان حذف شوند

با مطالعه گرایش جغرافیا شما قادر به تمرکز بر جغرافیای انسانی یا جغرافیای فیزیکی خواهید بود و با اخذ مدرک کارشناسی (لیسانس) امکان مطالعه تمام جوانب جغرافیای فیزیکی و انسانی و کسب تخصص در هر دو مورد برای شما وجود خواهد داشت.

بررسی بازار کار رشته جغرافیا

جغرافیای انسانی که با مطالعه جوامع بشری، چگونگی عملکرد انسان‌ها و چالش‌هایی که افراد در طول زندگی با آن مواجه هستند سر و کار دارد. اگر شما شرکت در دوره‌های جغرافیای انسانی را انتخاب کرده‌اید، قادر به پوشش دهی عناوینی نظیر تغییرات جمعیتی، شناخت عملکرد‌های فرهنگی و مذهبی و یا شناخت تمامی جوانب جهانی سازی خواهید بود.

جغرافیای فیزیکی، گرایشی است که با شناخت فرایند‌های فیزیکی، تغییرات آب و هوایی (شناخت سیستم آب و هوایی)، زلزله‌ها، ساختار سنگ‌ها و تمامی وقایعی که در اقیانوس‌ها اتفاق می‌افتد سر و کار دارد.

مدرک کارشناسی جغرافیا با عناوینی نظیر کارشناسی هنر (BA) یا کارشناسی علوم (BSc) و مدرک کارشناسی ارشد جغرافیا با عناوینی نظیر کارشناسی ارشد هنر (MA) یا کارشناسی ارشد علوم (MSc) در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

این مطلب را از دست ندهید: بیکارترین و پرکارترین رشته‌های دانشگاهی در ایران+جدول

مدرک BA و MA بر جغرافیای انسانی متمرکز است در حالی که مدرک BSc / MSc با جغرافیای فیزیکی در ارتباط است.

به طور کلی برای کسب اطلاعات بیشتر تمام جزئیات مرتبط با دوره‌ها را مورد ارزیابی قرار دهید.

بررسی بازار کار رشته جغرافیا

 جغرافیای طبیعی

جغرافیای طبیعی علمی است که محیط طبیعی و تاثیر عوامل و عناصر محیطی بر زندگی و فعالیت انسان را مطالعه می‌کند.

این مطلب را از دست ندهید: چگونه بهترین انتخاب را در رشته تحصیلی خود داشته باشیم؟

این علم در مقطع کارشناسی دارای دو گرایش ژئومورفولوژی و آب و هواشناسی است.

بررسی بازار کار رشته جغرافیا

بازار کار فارغ‌التحصیلان  رشته جغرافیا

فارغ‌التحصیلان رشته جغرافیا بسته به این‌که در کدام یک از گرایش‌های این رشته تحصیل کنند، می‌توانند در سازمان هواشناسی، سازمان زمین‌شناسی، سازمان نقشه‌برداری کشور، سازمان برنامه و بودجه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح، سازمان محیط زیست، شهرداری‌ها و وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، مسکن و شهرسازی، کشاورزی، صنایع دفاع و نفت و زیرمجموعه‌های مربوط به آن‌ها مشغول به کار شوند، هم‌چنین می‌توانند به‌عنوان بازاریاب در سطح ملی و بین‌المللی فعالیت کنند.

این مطلب را از دست ندهید: وقتی جوانان اسیر القاب رشته‌ها می‌شوند

فارغ‌التحصیلان جغرافیای شهری و همین‌طور برنامه‌ریزی توریسم می‌توانند به‌عنوان راهنمای گردشگران داخلی و خارجی عمل کنند و همچنین فارغ‌التحصیلان جغرافیای نظامی می‌توانند به‌راحتی جذب سازمان‌های سیاسی و نظامی شوند.

بررسی بازار کار رشته جغرافیا

از نکات قابل تذکر به کسانی که قصد انتخاب این رشته را به‌عنوان رشته‌ مطلوب و مورد علاقه برای ادامه‌ تحصیل خود دارند این است که موفقیت در تحصیل این رشته، علاوه‌ بر تسلط نسبی بر دروسی مثل ریاضی و آمار و مدل‌سازی به علاقه و روحیه‌ کنکاش و گردشگری در برخی از گرایش‌های آن نیازمند است.

بیشتر بخوانید: جوانان می‌دانند که در رشته ریاضی و فنی آینده‌ای ندارند

هر کدام از گرایش‌های رشته جغرافیا دارای ماهیت‌های بسیار متفاوتی با بقیه است. به‌عنوان مثال، در تحصیل رشته‌ جغرافیای طبیعی و کارتوگرافی نیاز مبرمی به ریاضیات و هندسه احساس می‌شود یا در تحصیل جغرافیای انسانی تسلط نسبی بر آمار و مدل‌سازی و از سوی دیگر علاقه‌مندی به مسائل جامعه‌شناسی و ... ضروری به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بررسی بازار کار رشته جغرافیا»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..