تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بررسی افزایش کمک به سیل‌زدگان در جلسه هیئت دولت/برآورد خسارت ۱۲۰۰ میلیارد تومانی سیل در مازندران

ساعت: 15:52 منتشر شده در مورخ: 1398/01/04 شناسه خبر: 1470342

جهانگیری در جلسه مدیریت بحران مازندران اعلام کرد؛

معاون اول رئیس جمهور گفت: تسهیلات و کمک های بلاعوض که تا کنون در اینگونه موارد ارائه شده ممکن است کم باشد که در جلسه هیئت دولت درباره میزان افزایش آن تصمیم گیری خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، هفتمین روز وقوع سیلاب در مازندران در حالی رونمایی شده که معاون اول رئیس جمهور و تنی از چند از وزرای دولت برای بازدید از مناطق سیل‌زده استان به مازندران سفر کردند.

پدیده ای که از 27 اسفند 97 وارد مازندران شده و تاکنون دامنه آن به گلستان نیز رفته و سبب تخریب بسیاری از ابنیه، سردهنه‌ها، تاسیسات ساختمانی، کشاورزی، صنعتی و خانگی مردم شهرها و روستاهای مازندران و گلستان شده است.

بارش‌های سیلابی که پیامد آن نفوذ آب و سیل به منازل ساکنان شهرهای مرکزی مازندران و گلستان شده هنوز با گذشت یک هفته به کانون بحران در شمال کشور مبدل شده است تا جایی که هم اکنون سیمرغ و میاندورود مازندران و آق قلا و گمیشان گلستان بیشتری نقاط کانونی حوادث ناشی از سیلاب خطه شمال بوده و مردمان این دیار خانه و کاشانه و دام و احشام خود را از دست دادند.

اسحاق جهانگیری بعد از ظهر امروز در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان مازندران خاطرنشان کرد: البته همانگونه که مقام معظم رهبری در سخنرانی نوروزی در مشهد مقدس فرمودند، ایران از فرصت ها و ظرفیت های بی نظیری برخوردار است و آمریکا و هیچ کشور دیگری نمی تواند ایران را محصور کرده و آن را متلاشی کند.

وی با تأکید بر اینکه دولت علاقمند است در همه مراحل و در سختی ها و خوشی ها در کنار مردم باشد اظهار داشت: ما می خواهیم مردم احساس کنند که مسئولین کشور و در رأس آن مقام معظم رهبری در روزهای سخت مردم را تنها نمی گذارند و همه تلاش مسئولین این است که آلام مردم را کاهش دهند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به بازدیدهای خود از مناطق سیل زده خاطرنشان کرد: وجه مشترک در این بازدیدها این بود که مردم، روحانیت، نمایندگان مجلس و مسئولین اجرایی استان همگی در صحنه حاضر بودند و پیام این موضوع این است که ما با همبستگی می توانیم سختی ها را از میان برداریم.

جهانگیری با اشاره به اینکه خوشبختانه با وجود بزرگی سیل اخیر شاهد تلفات جانی زیادی نبودیم گفت: مهمترین مسئله در اینگونه اتفاقات تلخ این است که باید روحیه مردم حفظ شود زیرا اگر مردم از نظر روحی دچار شکست نشوند، قادر خواهند بود مسائل را پشت سر بگذارند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه آثار مخرب ناشی از سیل در استان گلستان به مراتب بیشتر از استان مازندران بوده است تصریح کرد: در استان گلستان هنوز به دنبال تخلیه آب هستند اما استان مازندران می تواند وارد مرحله بازسازی شود و موضوعی که بسیار اهمیت دارد این است که مردم باید اطمینان پیدا کنند که به سرعت مسکن و خانه هایشان تعمیر و احداث خواهد شد.

این مسوول با تأکید بر اینکه روند تعمیر و ساخت واحدهای مسکونی آسیب دیده ناشی از سیل باید با سرعت انجام شود گفت: باید به مردم اطمینان دهیم که تعمیر واحدهای مسکونی تا پایان بهار و احداث واحدها تا پایان تابستان تکمیل خواهد شد و اعتبار مورد نیاز آن نیز از طریق تسهیلات و کمک های بلاعوض صورت خواهد گرفت.

جهانگیری ادامه داد: البته تسهیلات و کمک های بلاعوض که تا کنون در اینگونه موارد ارائه شده ممکن است کم باشد که در جلسه هیئت دولت درباره میزان افزایش آن تصمیم گیری خواهد شد.

وی با اشاره به آسیب های وارد شده به وسایل زندگی مردم افزود: برای جبران این خسارت ها نیز کمک های بلاعوض و وام قرض الحسنه به مردم سیل زده اعطا خواهد شد البته این موضوع باید با در نظر گرفتن محدودیت های بودجه دولت انجام شود.

جهانگیری در ادامه با اشاره به اینکه بخش مهمی از اقتصاد استان مازندران بر اساس کشاورزی اداره می شود گفت: میزان خسارات وارد شده به مزارع و باغ ها باید با ارزیابی های دقیق کارشناسی و با کمک استاندار و وزارت جهاد کشاورزی انجام شود.

جهانگیری یکی از روش های کمک به کشاورزان را استمهال وام های گذشته عنوان کرد و گفت: اینکه بخواهیم مبالغی را به عنوان خسارت به کشاورزان آسیب دیده پرداخت کنیم موضوعی جدید است اما با اصل این ایده مخالفتی نداریم و باید مورد بررسی قرار گرفته و کار ویژه ای برای کشاورزان آسیب دیده از سیل انجام شود.

معاون اول رئیس جمهور از وزیر جهاد کشاورزی خواست برای کمک به کشاورزان آسیب دیده طرحی قابل اجرا تدوین کنند تا بتوان در موارد مشابه نیز از این طرح برای کمک به کشاورزانی که از سیل آسیب دیده اند استفاده کنیم.

جهانگیری با اشاره به آسیب و خسارت به برخی زیربناهای استان تصریح کرد: در این خصوص باید موضوع پیشگیری به طور جدی مورد توجه قرار گیرد و در استان هایی نظیر مازندران که موضوع سیل می تواند همواره یک تهدید باشد، باید با برنامه های پیشگیرانه از وقوع سیل جلوگیری کنیم.

معاون اول رئیس جمهور دست اندازی به طبیعت و تجاوز به حریم رودخانه ها را یکی از دلایل آسیب های طبیعی عنوان کرد و افزود: سیل و اینگونه حوادث پاسخی از سوی طبیعت به انسان است و ما باید تلاش کنیم از ساخت و سازها در حریم رودخانه ها جلوگیری کنیم و برخورد قاطعی با اینگونه موارد انجام شود.

جهانگیری افزود: مسائل مرتبط با سیل باید به سرعت و ظرف چند ماه انجام شود و با وجود دستور مقام معظم رهبری برای افزایش کمک های نیروهای مسلح و اهتمام ویژه دولت، مردم کمترین دغدغه ای برای دریافت خسارات نداشته باشند.

*دولت نگاه ویژه‌ای به مازندران داشته باشد

نماینده ولی فقیه در مازندران در ابتدای این جلسه گفت: مازندران و گلستان خسارات سنگینی از سیل را تحمل کردند با این وجود مردم صبوری کردند و لازم می‌دانم از مسؤولان بخواهم کمک کنند.

آیت‌الله نورالله طبرسی با اشاره به اینکه همه دیدند که سیل چه بلایی بر سر راه‌ها، پل‌ها و خانه‌های مردم آورده است افزود: راهکار اعطای وام و کمک‌های بلاعوض است ولی این کفایت نمی‌کند.

طبرسی خطاب به وزیران گفت: همت مضاعف می‌خواهیم تذکر می‌دهیم که مازندران را فراموش نکنید و مردم از دولت ناامید و مأیوس نشوند انتظار داریم هر چه زودتر مشکلات بر مردم آسان شود الان فصل کشاورزی است بسیاری از خزانه‌های شالی مردم از بین رفت و پر از گل و لای است.

این مسؤول افزود: با توجه به دستور مقام معظم رهبری کمک به همه آسیب‌دیدگان کشور با وحدت و هماهنگی انجام شود.

وی با اعلام اینکه مازندران از غرب تا شرق آسیب دیده است بیان کرد: ویرانی‌های زیادی اتفاق افتاده است انتظار ما این است که نگاه ویژه‌ای به کشاورزان استان داشته باشیم.

امام جمعه ساری تصریح کرد: زیرساخت‌های کشور باید اصلاح شوند، تصرف در حاشیه دریا و رودخانه درست نبود باید فکر اساسی کرد ضعف‌ها را از بین ببرید.

*بالاترین رانش را در سوادکوه داشتیم

نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه و جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: با تکرار حوادث غیر مترقبه باید گفت دردها آشکار است رانش، ریزش، تخریب منازل و آبگرفتگی داشیم با این حالت دامن پر مهر مازندرانی برای مسافران نوروزی باز است.

سیدعلی ادیانی با اشاره به اینکه در این جلسات باید به تصمیمی برسیم که جلوی ضررها را بگیرد یا کاهش دهد، ادامه داد: مردم همه حرف مشترک داشتند و بالاترین رانش را در سوادکوه داشتیم.

*برآورد خسارت هزار و 200 میلیارد تومانی سیل

نماینده شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه گفت: سیل پاسخ بی‌مهری‌هایی است که در طبیعت رفته تعداد سیلاب و رخدادهای طبیعی به صورت تصاعدی در حال افزایش است.

علی محمد شاعری برآورد خسارت سیل در مازندران را هزار و 200 میلیارد تومان اعلام کرد که ۵۵۰ میلیارد تومان در بخش کشاورزی، ۴۰۰ میلیارد تومان در بخش زیرساخت و بقیه در حوزه مسکن است که باید جبران شود و حتما تخصیص پیدا کند.

وی با اعلام اینکه در سیل قبلی تنها 10 درصد خسارت تخصیص پیدا کرد، ادامه داد: کشاورزی زیرساخت اقتصاد مازندران است به ازای هر هکتار اراضی یا هر راس دام هر چاه تخریب شده چقدر هزینه باید پرداخت شود.

شاعری بیان کرد: تصمیم جدی گرفته شود که چه میزان از این خسارت دولت تصویب می‌کند‌؟ چه مدت زمانی طول می‌کشد؟ جاده‌ها در حال رانش هستند اراضی کشاورزی ما در خطرند که باید احیا شوند.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مردم سیل زده منتظرند ببینند با ورود مسؤولان چه اقداماتی صورت می‌گیرد، بحث تامین آب شرب را داریم، ۵۰ درصد شهروندان بابلی آب شرب ندارند. در شرایط وقوع سیل بحث تامین آب شرب در تصفیه‌خانه‌ها ناتمام مانده که باید تمام شود.

حسین نیازآذری افزود: باید پاسخگوی مردم و کشاورزان باشیم.

نماینده مردم فریدونکنار و بابلسر در مجلس شورای اسلامی گفت: پیشگیری بهتر از درمان است سه سال پیش سیلی را در بابلسر داشتیم که اگر تمهیدات لازم انجام می‌شد برای پیشگیری خسارات سیل به حداقل می‌رسید.

ولی‌الله نانواکناری ادامه داد: امروز بعد از هشت سال پیگیری مداوم به جایی رسیدیم که جلوی خسارات را نتوانستیم بگیریم.

*کاری که خارج از توان است را به مردم وعده ندهید

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در استان مازندران هر سال یک بلای طبیعی داریم، مسؤولان دستگاه‌های اجرایی حضور دارند ولی امکاناتشان کم است. لایروبی رودخانه ها بحثی است که دولت باید یک ردیف ملی برایش در نظر بگیرد چرا که آبگیرها هر سال تخریب می‌شوند.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد با اعلام اینکه کمک‌های بلاعوض و تسهیلات کم‌بهره پرداخت کنید و کاری که خارج از توان است را به مردم وعده ندهید، تصریح کرد: در سال گذشته وعده‌هایی داشتیم که فقط درصد کمی از آن محقق شد.

وی افزود: حوزه سدسازی باید جدی‌تر گرفته شود سد سلیمان تنگه مقداری از آب را مهار و ذخیره کرد. بحث کشاورزی هم مهم است کشاورزان آسیب جدی دیدند.

دیگر نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: سیل خسارت ابتدایی شامل تلفات جانی و مالی و خسارت بعد از سیل را دارد که در مناطق روستایی ما انبارهای کشاورزی و زمین و محصولاتش از بین رفته که باید نهاده هایش تامین شود.

*تعیین ردیف بودجه برای مازندران و گلستان

محمد دامادی اظهار کرد: ما هنوز در شوک انتقال آب بودیم که با سیل مواجه شدیم ما باید مدیریت بستر رودخانه را داشته باشیم بودجه برای لایروبی نداشتیم برداشت بی‌رویه و کاهش ارتفاع پل دلیل خرابی پلی چون پل گلورد بود.

وی خاطرنشان کرد: باید از حرف به عمل برسیم رانش‌های مرگبار در جاده‌های چهاردانگه داشتیم، سدسازی باید تکمیل شود سد شهید رجایی اگر نبود نصف ساری را آب می‌گرفت.

دامادی خواستار تعیین ردیف بودجه برای مازندران و گلستان در سیل اخیر شد و گفت: چطور برای انتقال آب ردیف جدید دادید!

*در 50 سال گذشته سابقه چنین سیلی را نداشتیم

مدیرکل هواشناسی مازندران نیز گفت: با توجه به اینکه جریان سامانه بارشی در شنبه بعدازظهر به سمت استان ما تغییر کرد، و همین ایجاد سیل کرد، در همین محدوده سیل دوسال تحت فشار خشک سالی بود و یکی از علل‌های سیل همین بوده که ۱۲۰تا ۱۴۰میلیمتر بارندگی داشت.

سیدمحمدرضا رضوی تصریح کرد: در زمان وقوع سیل یک میلیارد و 120 میلیمتر در مدت ۱۲ ساعت بارندگی داشتیم که حجم آب انباشته شدت به اندازه آب سد شهید رجایی بوده است.

وی افزود: در 50 سال گذشته چنین سابقه سیلی را نداشتیم پیش‌بینی ما این است که پدیده خاص نداریم ارتفاعات برف داریم و سیل نداریم این سامانه به سمت جنوب کشور در حال حرکت است.

* 112 سیل در 10 سال اخیر

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران نیز گفت: در مازندران 300 کیلومتر رودخانه از روستاها به شهرها می‌ریزد ،تراکم جمعیت بالاست و میل به مجاورت رودخانه زیاد است.

محمد ابراهیم یخکشی با اشاره به اینکه محدودیت منابع مانع از ساخت و ساز در ابعاد مناسب است، اظهار کرد: ۱۱۲ سیل در 10 سال اخیر داشتیم و هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان خسارت داشتیم.

وی ادامه داد: پس از سد سازی خط انتقال آب و تصفیه خانه اضطراری شروع شد که شرایط بهتر شد ولی در سیلاب ها دچار مشکل می‌شوند تصفیه خانه اصلی به دلیل محدویت منابع دچار مشکل شدند که 100 میلیاردتومان بودجه می‌خواهد ردیفش در مجلس شورای اسلامی ۲۸ میلیارد تومان بوده است.

*ادامه امدادرسانی هوایی در مناطق صعب‌العبور مازندران

مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران نیز از اعزام تیم‌های مجهز امدادی و ارسال چند تن مواد غذایی برای کمک به سیل‌زدگان استان گلستان خبر داد.

مجتبی اکبری اظهار کرد: تا کنون 11 تیم مجهز امدادی متشکل از 44 نفر نجاتگر و نیروی عملیاتی به همراه تجهیزات مورد نیاز نظیر 18 دستگاه موتور پمپ لجن‌کش، دو دستگاه قایق نجات، هشت دستگاه خودروی عملیاتی و هفت دستگاه خودروی سنگین به استان گلستان اعزام شدند.

وی گفت: به منظور کمک به معیشت و تغذیه هموطنان سیل‌زده نیز تا کنون 8 هزار کیلو برنج، 1600 بطری روغن و 800 بسته مواد غذایی به این استان ارسال شد که این روند در روزهای آینده نیز ادامه دارد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمرمازندران نیز از ادامه عملیات امدادرسانی هوایی به مناطق صعب العبور روستایی و کوهستانی استان خبر داد و گفت: روزانه در چندین سورتی پرواز امداد هوایی بالگرد جمعیت هلال احمراستان مواد غذایی و سایر ملزومات موردنیاز برای ساکنان در محاصره برف در مناطق صعب العبور استان ارسال می‌شود.

وی گفت: روز گذشته با دریافت درخواست کمک شماری از ساکنان روستاهای مستقر در ارتفاعات شهرستان نکا ، با استفاده از بالگردی امدادی هلال احمر استان مقادیری مواد غذایی برای نجات افراد گرفتار در محاصره برف ارسال شد.

*خسارت 550 میلیارد تومانی سیل به بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز با اشاره به اینکه روز اول حادثه وضع نگران‌کننده و کار سخت بود چراکه مردم در سختی قرار داشتند، تصریح کرد: بازتاب خسارت و سختی سیلی که در مازندران گذشت در کشور کم بود که شاید مثل باقی محرومیت‌های مازندران پشت سر سرسبزی‌ها و طبیعت مخفی‌شده است.

عزیزالله شهیدی‌فر افزود: آمار و اطلاعات ما باید دقیق باشد و باید پیگیر باشیم و به مردم شهرستان ها کمک کنیم.

شهیدی‌فر با اشاره به اینکه بخش کشاورزی یکی از بخش‌هایی بود که آسیب جدی به آن واردشده است، اظهار کرد: یکی از مشکلات مردم بذر شالی بود که در مازندران بذر شالی که قابلیت کشت داشته باشد نداشتیم اما این بذر از گیلان تأمین‌شده است. در حوزه نهاده‌های دامی بخشی تأمین‌شده است اما درصدد افزایش آن هستیم تا مشکلات مردم در بحث دام و طیور حل شود.

وی ادامه داد: در هفت شهرستان ۵۵۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت وارد شده که شامل باغات، جوانه مرکبات، کیوی، سبزی و توت فرنگی، مزارع کلزا، دامداری، تلفات مرغ مادر، پرورش ماهی، زنبورستان و تاسیسات کشاورزی است.

*سپاه و بسیج در کنار مردم می‌ماند

جواد بخشی معاون هماهنگ‌کننده سپاه کربلای استان مازندران نیز با بیان اینکه از روز 27 اسفندماه درگیر سیل شدیم و کانون سیل نیز شهرستان سیمرغ بود، اظهار داشت: از 28 اسفند، 9 شهرستان دیگر هم درگیر سیلاب شد و از آن روز تا الان که جلسه داشتیم، تمام نواحی و کلیه پاسداران و بسیجیان و بیش از 61 گروه جهادی سپاه استان، پای کار هستند و تا زمانی که آرامش به خانه های مردم برنگردد، ما هم به خانه‌هایمان برنمی‌گردیم.

*در خدمت مردم هستیم تا جبران خسارت کنیم

وزیر جهاد کشاورزی نیز گفت: طبق برآوردهای گذشته درخواست‌ها مورد بی‌مهری قرار گرفت گه باید پشتیبانی و حمایت شود.

محمود حجتی افزود: خزانه برنج کشاورزان رفته از بین رفته است و باید کمک کنیم، امیدواریم بی‌مهری قبلی صورت نگیرد ما در خدمت هستیم تا جبران خسارت کنیم.

آسیب سیل به 6 هزار واحد مسکونی در مازندران

وزیر راه و شهرسازی نیز گفت: 324 نقطه رانشی در استان مازندران داشتیم و 6 هزار واحد مسکونی دچار خسارت شدند.

محمد اسلامی اظهار کرد: نیروهای مردم نقش ارزنده‌ای برای مقابله با سیل 324 نقطه در استان با رانش و آبگرفتگی و ریزش مواجه شده است، اظهار کرد: این نقاط با اقدامات انجام شده امکان عبور و مرور موقت فراهم شده است.

وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: در منطقه هزارجرایب هنوز بازگشایی نشده است که از راه فرعی اقدامات انجام شده است.

وی اضافه کرد: در بخش مسکن با اقدامات انجام شده 6 هزار و 341 واحد مسکونی که بیش از 5 هزار واحد تعمیری بوده و حدود 546 واحد باید احداث شود.

اسلامی اضافه کرد: با توجه به ضرورت حفاظت از پل‌های و تعرض به بستر رودخانه بحث لایروبی و دیواره سازی انجام شود، 23 پل آسیب دیده است که سه پل احداثی و 20 مورد دیگر باید تعمیر شود.

اختصاص اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای آبخیزداری مازندران و گلستان

وزیر اقتصاد و دارایی نیز گفت: برای آبخیزداری استان گلستان و مازندران واجب است از محل صندوق توسعه ملی اعتبار اختصاص دهیم که از سال97 باقی‌مانده داریم و در سال 98 هم اختصاص پیدا می‌کند.

فرهاد دژپسند با اشاره به اینکه استان‌های مازندران به صورت دوره‌ای دچار بحران می‌شود، اظهار کرد: آب شدن برف ارتفاعات آسیب جدی به مناطق روستایی وارد می‌کند و مردم از این وضعیت کلافه شدند.

وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد: اگر در حال حاضر بخواهیم به صورت کوتاه مدت راه حل طراحی کنیم بی‌فایده است، اقتصاد مازندران به گل نشسته است و اگر مردم به مرحله ناامیدی برسند خطرات جدی است.

وی اضافه کرد: سازمان مدیریت با هدایت استاندار بحث آمایش سرزمینی با الگوی جدید در شورای عالی آمایش سرزمین دولت برای استان مازندران تصمیم مناسب‌تری بگیرد.

دژپسند ادامه داد: صنایع مناسب در استان نداریم و خسارت بارش باران و برف اقتصاد استان را دچار مشکل می‌کند.

وی یادآور شد: در حال حاضر باید راه حل میان مدت در نظر بگیریم، در صحبت با برخی از باغداران بحث بیمه را مطرح کردیم و گفتم که چرا بیمه نمی‌شوند، اعلام کردن که پول بیمه ناچیز را هم ندارند.

وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد: در بخش کشاورزی و خانه‌های مسکونی در معرض خطر برای بیمه دولت یارانه بدهد، کشاورز عوائد آن را بچشد و بعدا خودش به دنبال آن می‌رود.

وی با اعلام اینکه استهمال دو سه ساله برای باغداری باید بیشتر شود، افزود: راجع به کمک معیشت باید معیارهای را تغییر بدهیم.

دژپسند ادامه داد: در حال حاضر یک ردیف ملی طرح مطالعه تعیین حد بستر رودخانه‌ها باقی مانده از سال 97 دارد، نقد نداریم ولی می‌توانیم اوراق را در اختیار قرار دهیم، 25 درصد باقی‌مانده است که وزیر نیرو این اعتبار را در مازندران و گلستان قرار دهد.

وی یادآور شد: ردیفی که در بودجه برای بالگرد قرار می‌دهیم که برای مازندران هم اختصاص می‌یابد.

وزیر اقتصاد و دارایی یادآور شد: آبخیزداری برای استان گلستان و مازندران واجب است، از محل صندوق توسعه ملی اعتبار اختصاص دهیم از 97 باقی‌مانده داریم و در سال 98 هم اختصاص پیدا کند.

انتهای پیام /




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بررسی افزایش کمک به سیل‌زدگان در جلسه هیئت دولت/برآورد خسارت ۱۲۰۰ میلیارد تومانی سیل در مازندران»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..