تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




از قدمت ۵۰ساله هواشناسی در قزوین تا مادری که به پیش‌بینی هوا اعتقادی نداشت

ساعت: 13:42 منتشر شده در مورخ: 1398/01/03 شناسه خبر: 1470092

مصاحبه‌ای خواندنی با یکی از کارشناسان هواشناسی؛

کارشناس هواشناسی قزوین گفت: کار هواشناسی تاحدودی با استرس همراه است چراکه باید پیش بینی صادر کرد و پای آن ایستاد و نیاز به تجربه و تبحر دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  شاخص، این روزها هواشناسی یکی از موارد اجتناب ناپذیر در زندگی بشر محسوب می‌شود و تقریبا هر برنامه ریزی وابسته به اطلاع از شرایط جوی است.

امروز با پیشرفت علم و تکنولوژی نیز پیش بینی شرایط جوی به طور روزانه و حتی لحظه‌ای در دسترس همگان قرار دارد و این اخبار را می‌توان از طریق ابزارهای مختلف از جمله اینترنت، رادیو و تلویزیون به دست آورد.

اما باید توجه داشت اخبار هواشناسی که به راحتی در دسترس داریم به سادگی انجام نمی‌گیرد و در پشت صحنه کارشناسان هواشناسی با علم و تجره‌ای که دارند برای به دست آمدن این پیش بینی‌ها تلاش می‌کنند.

روز جهانی هواشناسی در سال ۱۹۵۰ توسط سازمان جهانی هواشناسی شکل گرفت؛ سازمان جهانی هواشناسی(WMO)، همه ساله ۲۳ مارس مصادف با سوم فروردین به استثناء سال‌های کبیسه را که در ایران این روز مصادف با چهارمین روز عید باستانی نوروز و تعطیل رسمی می‌باشد به عنوان روز جهانی هواشناسی تعیین کرده‌است.

این سازمان هر سال یک شعار را برای روز جهانی هواشناسی معرفی می‌کند و این روز در تمام کشورهای عضو سازمان جشن گرفته می‌شود.

روز جهانی هواشناسی را بهانه‌ای دیدیم تا به گفت‌وگویی جذاب با یکی از کارشناسان هواشناسی استان قزوین بپردازیم و از نزدیک با کار آن‌ها آشنا شویم.

خودتان را برای مخاطبانمان معرفی کنید.

مهدی آخوندی، متولد سال ۱۳۶۶ در قزوین و دارای مدرک کارشناس ارشد فیزیک هستم که اکنون در مقطع دکتری تحصیل می‌کنم.

چه شد که هواشناسی را انتخاب کردید؟

از آنجایی که هواشناسی یکی از گرایش‌های فیزیک است و با توجه به آزمون‌هایی که در آن زمان برگزار می‌شد وارد اداره کل هواشناسی قزوین شدم.

همچنین از سال ۱۳۸۹ در دانشگاه‌های استان قزوین درس فیزیک را تدریس می‌کنم.

از چه سالی مشغول به کار شدید؟

از سال ۱۳۹۲ در این اداره مشغول به کار شدم.

اولین روز کاریتان را به خاطر دارید؟ چطور بود؟

آقای فلاح و خانم مشاطان از همکاران باسابقه بودند که در موارد کاری من را راهنمایی کردند.

آیا کار سختی بود؟ چطور توانستید با این کار ارتباط برقرار کنید؟

کار هواشناسی تاحدودی با استرس همراه است چراکه باید پیش بینی صادر کرد و پای آن ایستاد و نیاز به تجربه و تبحر دارد.

روزهای اول مقداری سخت بود اما هر چه تجربه بیشتر شود کار هم راحت‌ و جذاب‌تر است.

از روال کاریتان بیشتر برایمان توضیح دهید.

هر روز صبح حدود ۵۰تا۱۰۰ نقشه را بررسی می‌کنیم؛ ۱۰ایستگاه هواشناسی در استان داریم که تمام اطلاعات این ده ایستگاه را هر روز صبح دریافت می‌کنیم.

تمام شرایط جوی استان و نقشه‌ها را بررسی می‌کنیم و در نهایت در ساعت ۱۰تا۱۱ پیش بینی انجام می‌شود که نتیجه گفت‌وگوی علمی و ارزیابی میان چهار نفر از کارشناسان اداره کل است.

آیا پیش آمده است که پیش بینی اشتباه داشته باشید؟

بله اتفاق افتاده است و اشتباه و خطا در کارمان وجود دارد، این یک امری است که هر چه قدر هم علم پیشرفت کند باز هم اتفاق می‌فتد و گاهی پیش آمده که پیش بینی صادر می‌کنیم اما وضعیت جوی برعکس آن تغییر می‌کند.

البته این اشتباهات نسبت به گذشته کمتر شده و اکنون دقت پیش بینی‌های سه روز ۹۵تا۱۰۰درصد افزایش داشته است.

به نظر شما هواشناسی امروز با گذشته چه تفاوتی دارد؟

در گذشته فقط استان تهران برای سایر مناطق کشور پیش بینی صادر می‌کرد اما امروز ما در شهر قزوین ۱۰ایستگاه هواشناسی داریم و بر شرایط جوی استان واقف هستیم که خیلی به ما کمک می‌کند.

نقشه‌های آنلاین در دسترس داریم که امکان پیش بینی دقیق‌تر را می‌دهند و قطعا با پیشرفت تکنولوژی دقت کار ما هم افزایش می‌یابد.

هواشناسی چه نقشی در زندگی بشر دارد؟

اکنون یک سامانه به نام”تهک” را در سازمان داریم که ترویج هواشناسی کاربردی است درواقع این بنا را گذاشتیم که پیش بینی‌هایی که صادر می‌شود به درد مخاطب بخورد.

به طور مثال بسیاری از فعالیت‌های کشاورزان وابسته به پیش بینی‌های هواشناسی است که سعی می‌کنیم در این زمینه کمک کننده باشیم که در بالا بردن ارزش افزوده برای کشاورزان بسیار اهمیت دارد.

ما با توصیه‌ها و پیش بینی‌هایی که صادر می‌کنیم از خسارت‌ها جلوگیری می‌کنیم و امروزه مردم به این آگاهی رسیدند که با پیش بینی شرایط جوی می‌توانند برنامه‌ریزی بهتری برای زندگی داشته باشند.

وضعیت هواشناسی استان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

خوشبختانه از شرایط خوبی برخوردار است و ایده‌های زیادی در نظر داریم و می‌خواهیم پیش بینی‌های منطقه‌ای را داشته باشیم که هر منطقه پیش بینی خاص خود را داشته باشد.

استان قزوین شرایط اقلیمی متنوع و متفاوتی دارد که هر کدام از مناطق پیش بینی لازم خود را می طلبد و شرایط جوی خاصی دارد.

تمام ایستگاه‌های ما خودکار و آنلاین به شبکه وصل است و به لحاظ زیرساختی و علمی به سمتی پیش می‌رویم که پیش بینی منطقه‌ای را ارائه دهیم.

با چه مشکلات و نقاط ضعفی مواجه هستید؟

یکی از بسترهای هواشناسی اینترنت است تا بتوانیم به شبکه جهانی وصل باشیم و اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنیم اما گاهی سرعت اینترنت در سطح منطقه بسیار کند عمل می‌کند که مشکلاتی به وجود می‌آورد.

گاهی هم مردم انتظاراتی بیشتر از توان ما دارند که باوجود میزان امکانات و بسترهای موجود نمی‌توانیم پاسخ دهیم.

دغدغه اصلی ما این است که بتوانیم این خطاها را از بین ببریم و انتظارات مردم را برآورده کنیم.

روزانه چه تعداد تماس مردمی دارید؟

روزانه حدود ۲۰۰تماس مردمی داریم که پاسخ می‌دهیم.

چه سالی ازدواج کردید و چند فرزند دارید؟

سال ۹۲ازدواج کردم و به تازگی دخترم نیلا به دنیا آمده است.

اگر فرزندتان بخواهد وارد حیطه هواشناسی شود، موافقت می‌کنید؟

به نظرم همه چیز به علایق افراد بستگی دارد و باید از کاری که انجام می‌دهد لذت ببرد.

هواشناسی تقریبا علم سختی است که با شاره‌ها و سیالات سر و کار دارد اما برای ما لذت بخش و شیرین است و اگر روزی هم دخترم بخواهد وارد این کار شود مخالفتی نمی‌کنم.

اگر کسی بخواهد وارد هواشناسی شود باید از چه شاخصه‌هایی برخوردار باشد؟

ابتدا باید از ریاضیات بسیار قوی برخوردار باشد چراکه در علم هواشناسی ریاضیات پیشرفته‌ای داریم و همچنین درک فیزیک بسیار بالایی باید داشته باشد.

یک هواشناس نباید خیلی زود خسته شود چراکه ممکن است گاهی پیش بینی‌هایش اشتباه شود و در کار خود استمرار داشته باشد.

همچنین باید در برابر برخی اظهار نظرهای مردم که از روند کار هواشناسی آگاه نیستند و نسبت به برخی پیش بینی های غلطی که پیش می‌آید انتقاد می‌کنند، صبور باشد.

ما هم دوست نداریم که حتی یک پیش بینی اشتباه رخ دهد اما ابزار و امکانات ما محدود است.

سطح علمی کارشناسان هواشناسی کشورمان با کشورهای خارجی هیچ تفاوتی ندارد اما امکانات بیشتری نیاز داریم و ما در مسیر پیشرفت قرار گرفته‌ایم.

علم هواشناسای در استان قزوین چه میزان قدمت دارد؟

براساس آمارهایی که از فرودگاه قزوین داریم، هواشناسی در این استان قدمت ۵۰ساله دارد.

از خاطرات تلخ و شیرین در دوران کاری خود برایمان بگویید.

پیش بینی‌های اشتباهی که گاهی اتفاق میفتد از خاطرات تلخ ما است.

از خاطرات شیرین هم می‌توانم به این خاطره اشاره کنم که نزدیک ایام عید نوروز از صبح بیش از ۲۰۰تماس از خانم‌های خانه‌دار داشتیم که می‌خواستند برای شستشوی فرش از وضعیت جوی مطلع شوند.

طبق پیش بینی‌های انجام شده به همه گفتم که بارندگی در پیش است و از شستشوی فرش خودداری کنند اما وقتی به منزل رفتم دیدم که مادرم فرش شسته است.

گفتم: چرا فرش شسته‌اید؟! که در جواب گفت: من به هواشناسی اعتقاد ندارم!

در حالی که در آن روز بارندگی اتفاق افتاد و این ماجرا به یک خاطره شیرین برای ما تبدیل شد.

انتهای پیام/ 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «از قدمت ۵۰ساله هواشناسی در قزوین تا مادری که به پیش‌بینی هوا اعتقادی نداشت»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..