تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




رونق صنایع دستی زنجان در بازار نوروز/ استقبال گردشگران از صنایع دستی زنجان مطلوب است

ساعت: 11:55 منتشر شده در مورخ: 1398/01/03 شناسه خبر: 1470028

صنایع دستی استان زنجان به دلیل قدمت و کیفیت بالا همواره مورد توجه گردشگران بوده و در ایام نوروز با حضور گردشگران بازار صنایع دستی رونق بیشتر می گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا،؛ چاقو، مس، ملیله و ... صنایع دستی کم نظیر استان زنجان است که نمی‌توان کیفیت مثال زدنی آن را در هیچ جای دیگری یافت به نحوی که جزو معدود صنایعی است که کشور چین در نمونه‌داری و تولید عمده آن ناکام ماند و کیفیت تولید کالای ایرانی توانست بر کالاهای بی کیفیت خارجی پیروز شده و همچنان به عنوان یک برند در بازار عرضه شود و صنعتگران هنرمند، هنر دست خود را به علاقه‌مندان عرضه کنند.

طبق آخرین اطلاعات در ایام سفرهای نوروزی در سال‌ گذشته 2 میلیارد و 460 میلیون ریالی صنایع دستی زنجان به فروش رسیده است و مس و چاقو به عنوان پر طرفدارترین صنایع دستی استان زنجان از طریق مسافران و گردشگران نوروزی به فروش رسیده است.

 

 *ملیله سازی

ملیله سازی در زنجان بیش از ۱۰۰ سال سابقه دارد و از اواخر دوره فتحعلی شاه قاجار شخصی به نام حاج اسداله طرح برگ فرنگ را در ملیله ابداع و سبک خاصی را شروع کرد.

نقوش رایج در ملیله کاری زنجان بیشتر شامل دندانه، تابیده، جقه، یا بته ترمه، ریزه جقه، برگ فرنگ، برگ، غنچه، پیچ، پیچک، سه چشمه و یک چشم ملیله می شود.

 تولیدات ملیله زنجان نیز شامل گیره شربت خوری، گلاب پاش، قاب عکس، جاسیگاری، بشقاب، شکلات خوری، شیرینی خوری، زنجیر، گل سینه، گوشواره و قاب عکس است.

ملیله سازی زنجان در سطح کشور نیز شناخته شده بوده و دارای اعتبار خاصی است.

 

*چاقو سازی

ظرافت، تناسب، هنرنمایی در فن آبکاری و قدرت برش آن مشخصات مشترک چاقوهای زنجان است،هر چاقو شامل قطعات تیغه و فنر است.

 آستری دو تکه است و همه قطعات چاقو روی آن سوار می شود، روکش دسته، باربند قسمتی برنجی که روی آستری است و لولای تیغه در آن قرار دارد.

چاقوی ساده، ضامن دار، چاقوی میوه خوری، چاقوهای مرکب، کاردهای شکاری، کاردهای قمه ای، کاردهای کمری، کاردهای آشپزی و قلم تراش از جمله چاقوهای دست ساز زنجانی ها است.

 از نکات جالب توجه آن که در هنر چاقوسازی به علت احتیاج به نیروی بدنی، اکثر استادکاران جوان بوده و استادکاران قدیمی فقط به کار آموزش مشغول هستند.

 

 

*چاروق

چاروقی که هم اکنون در زنجان عرضه می شود، به صورت یک صنعت دستی ظریف و تزئینی کاربرد دارد و به کلی با چاروق های قدیمی متفاوت است. چاروق قدیمی زنجان نوعی پای پوش بوده که از چرم خام ساخته شده و در روستاها بیشتر مورد استفاده چوپان ها قرار می گرفت و اغلب بدون پاشنه بوده و با تسمه هایی به ساق پا پیچیده می شد.

در سال های اخیر در زنجان نوعی چاروق ساخته می شد که رویه آن چرم قرمز رنگی (که دباغان زنجان تهیه می کردند) است و معمولاً هم بدون بند و تسمه بوده و نوکی عقابی و برگشته دارد.

این نوع چاروق که تولید آن از حدود ۳۰ سال پیش نیز رواج داشت، اینک کمتر تولید می شود. چاروق کنونی زنجان فرم و شکل خاص و ظریفی دارد و دارای حالتی زینتی بوده و بیشتر برای راه رفتن روی قالی مورد استفاده قرار می گیرد.

این نوع چاروق بیشتر به شکل نعلین و به صورت پاشنه دار ساخته می شود و فقط کف آن از چرم بوده و رویه اش از نخ های ابریشم و گلابتون به رنگ های مختلف بافته و تزئین می شود.

 

*مسگری و ظروف مسی 

صنعت مسگری زنجان با بیش از یک هزار سال پیشینه تاریخی، امروز بعد از یک دوره طولانی بی توجی و انزوا، در حال حاضر روزهای اوج خود سپری می کند و توانسته به جایگاه واقعی خود نزدیک شود.

صنعت مسگری زنجان با بیش از یک هزار سال پیشینه تاریخی، بدلیل بی توجهی در سالهای گذشته، راه پرشتاب زوال را درپیش گرفته بود و می رفت تا آخرین روزهای حیات خود را سپری کند که با توجه دولتمردان جانی دوباره گرفت و به یکی از میراث ماندگار این شهر تبدیل شده است.

هنر مسگری یکی از رشته های اصیل، تاریخی و ماندگار شهر زنجان به شمار می رود که با حمایت های مسئولان استانی رونق دوباره به خود گرفته و خیابان های شهر دوباره به فعالیت های مسگران تبدیل شده است. 

امروزه با استناد به مدارک غیرقابل انکار که از گوشه وکنار ایران یافت شده می توان شمال و مرکز ایران را جزء قدیمی ترین مراکز فلزکاری جهان و نیز فلزکاران ایران از پیشگامان کشف ذوب مس در جهان باستان دانست که فراوانی معادن مس در ایران، موید این نکته است.

با توجه به کشف کوره ذوب مس در سگز آباد قزوین واقع در (تپه قبرستان) و نزدیک بودن این منطقه از لحاظ جغرافیایی به زنجان، که احتمالا اولین کوره ذوب مس می باشد نیز وجود معادن بزرگ مس در منطقه نظیر معدن مس (رشید آباد) را می توان به قدمت استفاده از این فلز در زنجان پی برد.

 

*فعالیت 370 رشته صنایع دستی در زنجان

"الناز خدایی فرد" معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار موج رسا،اظهار داشت: در حال حاضر از ۳۷۰ رشته صنایع دستی دارای کد رشته در کشور،  ۸۰ رشته صنایع دستی فعال و زنده در استان زنجان وجود دارد.

وی افزود: هزار و ۳۰۰ نفر از فعالان صنایع دستی استان زنجان بیمه هستند که بیش از ۶۰ درصد هنرمندان شناسنامه دار را شامل می شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: چاقو، ملیله، فرش بیدگینه، مسگری، چاروق دوزی، حکاکی روی مس، گیوه بافی از اصلی‌ترین صنایع دستی استان زنجان هستند.

خدایی فرد ادامه داد: در حال حاضر ۱۰ هزار صنعتگر شناسنامه دار در  ۲ هزار و ۶۹۰ کارگاه انفرادی و ۳۶ کارگاه گروهی مشغول فعالیت هستند.

وی گفت: مس رکورددار تولید و فروش دریک سال گذشته در استان بوده است و پس از مس چاقو  در رده دوم قرار دارد.

وی بیان داشت: ۱۱۰۰ واحد ثبت شده در حوزه تولید مس در زنجان داریم که بیش از ۲۰۰۰ نفر در این عرصه فعالیت می‌کنند.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به استقبال گردشگران از صنایع دستی زنجان، گفت: در ایام نوروز میزان استقبال افزایش یافته و خرید صنایع دستی زنجان رونق می گیرد.

انتهای پیام/

 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «رونق صنایع دستی زنجان در بازار نوروز/ استقبال گردشگران از صنایع دستی زنجان مطلوب است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..