به گزارش خبرنگار حوزه فناوری‌های نوین گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، اکنون محققان دانشگاه لند و سایر موسساتی که روی شبیه سازی کامپیوتری پیشرفته کار می‌کنند در حال فعالیت برای کسب اطلاعات بیشتر از سفر مشتری در منظومه در  حدود حدود ۴/۵ میلیارد سال پیش هستند؛ مشتری در آن زمان مانند سایر سیارات منظومه شمسی به تازگی تشکیل شده بود.

به طور کلی سیاره‌ها به تدریج به وسیله گرد و غبار کیهانی تشکیل می‌شوند که در اطراف خورشید جوان ما در یک دیسک گاز و ذرات بودند؛ بنابر بررسی‌ها مشتری بزرگتر از سیاره ما نبود همچین نتایج نشان می‌دهد که مشتری چهار دوره قبل‌تر از خورشید تشکیل شده است و وضعیت فعلی آن این چنین مشهود است.

این اولین بار است که اثبات می‌شود مشتری قبل‌تر از خورشید شکل گرفته است  و سپس به مدار فعلی خود مهاجرت کرد.

علاوه بر این موضوع یکی از دانشجویان دکتری نجوم دانشگاه لند شواهدی از مهاجرت سیارک‌های تروا که در نزدیکی مشتری قرار داشتند، یافته است؛ این سیارک‌های تروا از دو گروه هزاران سیارک تشکیل شده اند که به یک فاصله از خورشید و مشتری قرار گرفته‌اند، اما نسبت به خورشید در مقابل آن هستند و نسبت به مشتری پشت آن قرار گرفته اند.

سیارک‌های تروا که مقابل مشتری قرار دارند تقریبا ۵۰ درصد بیشتر از سیارک پشت آن هستند و این عدم تقارن کلیدی برای درک محققان از مهاجرت مشتری است.

عدم تقارن در منظومه شمسی و کشف حقایقی از مشتری

آندرس یوهانسن، استاد نجوم در دانشگاه لند می‌گوید: «عدم تقارن در منظومه شمسی همواره پر از رمز و راز است.»

در واقع، جامعه پژوهش پیش از این قادر به توضیح اینکه چرا دو گروه سیارک‌ها با هم برابر نیستند، نبودند، اما دانشمندان دانشگاه لند این دلیل را با بررسی روند رویداد‌های تشکیل مشتری و ترسیم نحوه ایجاد تدریجی سیاره در سیارک‌های تروجان، شناسایی کرده‌اند.

با توجه به شبیه سازی‌های کامپیوتری گسترده، محققان محاسبه کرده اند که عدم تقارن فعلی تنها در صورتی می‌تواند رخ دهدکه مشتری چهار برابر دوره از منظومه شمسی شکل گرفته باشد و سپس به موقعیت فعلی خود مهاجرت کند؛ در طی سفر خود به سوی خورشید، جاذبه خود مشتری، تروجان‌های بیشتری را در مقابل آن قرار داده بوده است.

کشف حقایقی جدید و متفاوت از شکل گیری سیاره مشتری

چرا مشتری به سمت خورشید مهاجرت کرد؟

بر طبق محاسبات، مهاجرت مشتری تقریبا ۷۰۰ هزار سال طول می‌کشد؛ سفر به داخل منظومه شمسی پس از یک دوره اسپیرال که در آن مشتری به دور خورشید به طور فزاینده‌ای حرکت می‌کرد، محقق شد و دلیل مهاجرت واقعی مربوط به نیرو‌های گرانشی از سوی گاز‌های اطراف در منظومه شمسی است.

شبیه سازی‌ها نشان می‌دهد که سیارک‌های تروا زمانی که مشتری یک سیاره جوان و فاقد فضای گازی بود؛ جذب شده بودند و چراکه  سیارک‌ها متشکل از بلوک‌های ساختمانی شبیه به هسته مشتری هستند البته برای بررسی بیشتر  در سال ۲۰۲۱، کاوشگر فضایی ناسا Lucy در اطراف شش سیارک تروا مشتری قرار خواهد گرفت تا آن‌ها را مطالعه کنند.

کشف حقایقی جدید و متفاوت از شکل گیری سیاره مشتری

یکی از دانشمندان این تحقیق در دانشگاه لند می‌گوید: «می‌توانیم در مورد هسته مشتری و شکل گیری آن از مطالعه تروجان‌ها مطالب بسیاری یاد بگیریم»

علاوه بر این موضوع نویسندگان تحقیق نشان می‌دهند که سیاره غول پیکر و گاز کیوان و غول‌های یخی اورانوس و نپتون هم می‌توانند به نحوی مهاجرت کنند.

انتهای پیام/

پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «حقایقی جدید و متفاوت از شکل گیری سیاره مشتری/ وقتى غول‌های یخی اورانوس هم مهاجرت می‌كنند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.