تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نبض گیشه سینما در اختیار فیلم‌های فجر است یا فیلم‌های خارج از جشنواره؟

فیلم های جشنواره یا فیلم خارج از آن تعیین کننده گیشه سینما خواهند بود؟/ نبض گیشه سینما در کجا می تپد؟/ دست های پشت پرده تعیین کننده فروش گیشهبه گزارش خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گیشه یکی از مهمترین بخش های چرخه صنعت سینما محسوب می شود که به دلیل تجاری شدن این هنر در بین اهالی سینما جایگاه بسیار مهمی پیدا کرده است.

جدا از مباحث اقتصادی که به دلیل هزینه های بالای این صنعت همیشه مورد توجه بوده است؛ اما اعداد نقش بسته در مقابل فیلم ها نشان از موفقیت و یا عدم موفقیت یک را نشان می دهد.

به نوعی سنجش میزان مخاطب و رضایت آنان را نیز می توان از روی فروش فیلم ها بررسی کرد و در بسیاری از مواقع گیشه فیلم ها خبر از میزان موفقیت یک کارگردان را می دهد. این میزان از توجه به فروش فیلم‌ها باعث شده تا شوراهای مختلف سینما و سازمان سینمایی توجه ویژه ای را صرف این موضوع کند تا کارنامه قابل قبولی را از خود به جای بگذارند. اما پیش بینی فروش فیلم ها در سال جدید به عوامل مختلفی بستگی دارد که هر کدام نقش تعیین کننده ای را در مجموع فروش گیشه سینما بازی می‌کنند. یکی از عوامل موثر گیشه سینما کیفیت فیلم های جشنواره فجر هر سال است که ویترین پیش روی سینما را در معرض نمایش قرار می دهد. یکی از مولفه های تاثیرگذار فروش سال سینما فیلم های حاضر در جشنواره فجر است که بخشی از مخاطبان حرفه‌ای تر سینما را به خود جذب می کند. امسال و در جشنواره سی و هفتم فجر تنوع ژانر و گستردگی موضوعات فیلم ها سبب شده است تا پیش بینی ها درباره ارتباط مخاطبان با فیلم های جدی تر سینما امید بخش تر از سال های گذشته باشد و فیلم ها توان مجاب کردن به اصطلاح سینماروهای ثابت را داشته باشند.

فیلم های جشنواره فجر و رونق احتمالی سینماها

جشنواره فجر سی و هفتم با تمام کم و کاستی هایش اما ویژگی متمایزی نسبت به دوره های قبلی خود داشت و رنگارنگی آن به اندازه وسعت اقلیمی و قومی کشور کم سابقه بوده است. لوکیشن های متعدد و گوناگون فیلم هایی همچون «شبی که ماه کامل شد»، «قصر شیرین»، «ماجرای نیمروز؛ رد خون» ، «غلامرضا تختی» ، «بیست و سه نفر» که در جشنواره امسال حضور داشتند اکران سال آینده را به گستره جغرافیایی ایران بزرگ کرده است و علاوه بر شهرهای پر جمعیت احتمالا شاهد استقبال مردم در نقاط کم تر برخوردار کشور از فیلم های جشنواره امسال خواهیم بود.

حضور بازیگران گیشه پسند در ۳۰ فیلم جشنواره امسال هم می‌تواند مهر تاییدی بر مخاطب پسند بودن فیلم‌ها و دست پر مسئولان سینمایی برای توزیع آثار در ایام مختلف سال ۹۸ باشد. اما نکته قابل توجه و تاثیرگذار در گیشه سال سینما فیلم‌های خارج از جشنواره فجر هستند که در سال‌های اخیر نشان داده اند، بسیار نقش تعیین کننده تری نسبت به آثار حرفه ای‌تر سینما دارند. فیلم‌های کمدی و در اصطلاح عامیانه فیلم‌های بدنه سینما به دلیل نوع نگاه تجاری که دارند، از همان ابتدا به دنبال جذب گیشه و سرمایه می‌روند و به همین علت چند سالی می شود که نبض بازار سینمایی ایران را به دست گرفته اند.

سال گذشته فیلم هزارپا که رکورددار پر فروش‌ترین فیلم سینمای ایران شد به گفته کارگردان کارنامه دار آن ابوالحسن داوودی، از همان ابتدا صرفا به دنبال گیشه طراحی و تولید شده بود و اصول حرفه‌ای سینما خیلی مدنظر نبوده است.

این گونه فیلم‌های تجاری که نگاه گیشه‌ای را مد نظر دارند، بخش مهمی از گردش مالی سینما را دست گرفته اند و به نوعی در سال‌های اخیر نبض بازار را در اختیار دارند. به ادعای برخی سینماگران این نوع سینمای تجاری و گیشه‌ای در اختیار عده‌ای خاص قرار دارد که از چرخه تولید تا اکران در بخش‌های مختلف سینما نفوذ دارند و می‌توانند تعیین کننده باشند. این بخش از سینما که به ورود پول‌های مشکوک نیز متهم شده است، بخش اعظمی از چرخه مالی سینما را در سال‌های اخیر در دست گرفته است و بدون در نظر گرفتن ماهیت سینما و هنر به دنبال اهداف اقتصادی و بعضاً سیاسی است.

احتمالا سال سینمایی خوبی داریم

محمدرضا باقری فعال رسانه‌ای و منتقد سینما درباره پیش بینی گیشه سینما در سال جدید و همچنین فیلم‌های به نمایش درآمده در سی و هفتمین جشنواره فجر در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با در نظر گرفتن سی و هفتمین جشنواره فجر و فیلم‌هایی که در آن به نمایش در آمدند، باید گفت که احتمالاً ما سال خوبی را در سینما خواهیم داشت. اما نکته مهم این است که اگر همین الان برویم جدول فروش سال گذشته را بررسی کنیم، تعداد قابل توجهی از فیلم‌ها مخصوصاً آن‌هایی که در صدر قرار دارند فیلم‌هایی هستند که در جشنواره فجر حضور نداشتند و فیلم‌های طنز و تجاری محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر فیلم‌های خارج از جشنواره تعیین کننده گیشه سینما بوده اند، اظهار کرد: سینمای تجاری در همه جای دنیا وجود دارد و در ایران هم ظاهراً با قدرت بیشتری وجود دارد. الان وضعیت سینمای ما جوری شده است که این دو بخش هر کدام به صورت جزیره‌ای کار خودشان را می‌کنند و انگار دو بخش مجزا از هم هستند.

این منتقد سینما و تلویزیون همچنین درباره فیلم‌های جشنواره فجر عنوان کرد: ما امسال از لحاظ تنوع ژانر بسیار پیشرو بودیم و فیلم‌ها گستردگی خوبی داشتند. به همین دلیل، قشر گسترده تری امسال با فیلم‌های سینمایی درگیر خواهند شد و همین موضع سبب می‌شود تا مخاطبان بیشتری پا به سینما بگذارند.

وی با اشاره به حضور کارگردانان جوان در این دوره از جشنواره فجر تصریح کرد: حضور سینماگران جوان و جسارت پرداختن به موضوعات حساسیت برانگیز این ظرفیت را به وجود آورده تا بتوان حس کنجکاوی مخاطبان خاکستری سینما را برای جذب شدن به سینما برانگیخت. امسال هم در نوروز و هم در طول سال فیلم‌های به پرده سینما رسیده اند که مخاطبان خاکستری سینما هم می‌توانند به دلیل جذابیت موضوع برای دیدن آن‌ها هزینه کنند و به سینما بروند.

باقری در پایان تاکید کرد: سینمای ما ظرفیت بالایی برای رسیدن به مخاطبان بیشتر دارد که به دلیل محدود بودن سینما به برخی موضوعات و اشخاص، نتواسته پیشرفت قابل توجهی داشته باشد. امسال امید می‌رود با فیلم‌های قبل توجه جشنواره سال پر رونقی را سینما به خود ببیند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نبض گیشه سینما در اختیار فیلم‌های فجر است یا فیلم‌های خارج از جشنواره؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..