تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چای داغ خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد

طبق پژوهش‌هایی که انجام شده است، چای داغ می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد و به‌همین دلیل باید قبل از مصرف آن چند لحظه‌ای صبر کنید تا کمی خنک‌تر شود.

سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند برای کاهش خطر ابتلا به سرطان مری، اجازه دهیم چای‌مان کمی خنک شود. اما منظور از چای داغ، چه حد از داغی است؟ تاکنون اکثر پژوهشگران نظرات مبهمی درباره‌ی دمای مناسب چای داشته‌اند؛ زیرا آنچه که برای یک نفر ممکن است بسیار داغ باشد،‌ برای فردی دیگر معمولی به‌نظر می‌رسد. بااین‌حال اکنون به یک عدد مشخص رسیده‌ایم که به شما کمک می‌کند، زمان مناسب نوشیدن چای را تعیین کنید.

مقاله‌های مرتبط

تیمی از پژوهشگران بین‌المللی طی همکاری مشترکی سعی کردند برای افرادی که نوشیدنی‌های داغ می‌نوشند، دمای مشخصی را‌ تعیین کنند و دریافتند وقتی دمای نوشیدنی به ۶۰ درجه‌ی سانتیگراد می‌رسد، افراد می‌توانند نوشیدنی خود را میل کنند. برای اینکه بدانید در این دما باید چه احساسی داشته باشید،‌ اکثر ما وقتی دمای چای به ۵۰ درجه نزدیک می‌شود، با تماس سطح نوشیدنی حس ناخوشایندی پیدا می‌کنیم. فرهاد اسلامی از انجمن سرطان آمریکا می‌گوید:

بسیاری از مردم از نوشیدن چای، قهوه یا سایر نوشیدنی‌های داغ لذت می‌برند؛ بااین‌حال طبق گزارش ما، نوشیدن چای بسیار داغ می‌تواند خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش دهد و بنابراین توصیه می‌شود قبل از مصرف نوشیدنی‌های داغ اجازه دهید دمای آن کاهش یابد و کمی خنک شود.

پژوهش‌های متعددی انجام شده است که به ما اعلام می‌کنند، دمای نوشیدنی‌ها می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان در انسان را افزایش دهد. چگونگی این ماجرا هنوز مشخص نشده است؛ اما شواهد نشان می‌‌دهند که آسیب ناشی از سفیدشدن سلول‌های گلو می‌تواند عامل ابتلا به سرطان باشد.

مضرات چای داغ

اکثر پژوهش‌ها تمرکز خود را روی رایج‌ترین عادت‌های نوشیدن چای معطوف کرده‌اند و از شرکت‌کنندگان می‌پرسند که چه دمایی را برای چای مطلوب می‌‌دانند. این روش شاید روشی ساده و سریع برای جمع‌آوری اطلاعات به‌نظر برسد؛ اما افراد کمی به عدد و رقم دقیق اشاره می‌کنند. به‌همین دلیل گروه‌های مشاوره‌ای نظیر آژانس بین‌المللی پژوهش سرطان وابسته به سازمان بهداشت جهانی، باتوجه به پژوهش‌هایی که روی حیوانات انجام شده است،‌ دمای ۶۵ درجه‌ی سانتی‌گراد را دمای مناسبی برای نوشیدن چای یا قهوه می‌دانند. درواقع پژوهشگران برای تکمیل پژوهش‌های قبلی خود، پژوهشی در استان گلستان شروع کردند؛ منطقه‌ای که به‌خاطر فرهنگ نوشیدن چای و میزان نسبتاً بالای ابتلا به سرطان مری، برای بررسی علمی انتخاب شد. یکی از ویژگی‌های مفید مردم این منطقه، مصرف کم سیگار و نوشیدنی‌های الکلی محسوب می‌شود که روی نتایج تأثیر داشته است.

این پژوهش در سال ۲۰۰۴ آغاز شد و افراد آموزش‌دیده اقدام به جمع‌آوری اطلاعات بیش از ۵۰ هزار شرکت‌کننده کردند و هر نوع جزئیاتی از عادت مصرف سیگار گرفته تا وضعیت اقتصادی اجتماعی افراد و اینکه برای نوشیدن چای چقدر صبر می‌کنند تا کمی خنک‌تر شود، را ثبت کردند. سپس در سال‌های بعد ازطریق تماس تلفنی به بررسی اوضاع افراد و وضعیت سلامتی آن‌ها پرداختند.

مضرات چای داغ

این تیم پژوهشی در طول مصاحبه‌ی اولیه‌ی خود، چایی با دمای ۷۵ درجه سانتیگراد سرو می‌کردند و سپس از شرکت‌کنندگان می‌خواستند با نوشیدن آن بگویند که آیا دمای آن به دمای مورد علاقه‌شان برای نوشیدن چای نزدیک است یا خیر. برای کسانی که دمای پایین‌تری را ترجیح می‌دادند، پژوهشگران اجازه دادند دمای چای پنج درجه‌ی دیگر کم شود. نتایج به‌دست آمده کمی نگران‌کننده بود. افرادی که کمتر از ۷۰۰ میلی‌لیتر (تقریباً دو لیوان) چای با دمای بیش از ۶۰ درجه‌ی سانتیگراد می‌نوشند، در مقایسه با افرادی که چای را در دمای پایین‌تری مصرف می‌کنند، احتمال ابتلا به سرطان مری دوبرابر بیشتر می‌شود.

البته باید این نتایج را با موارد مشابه مقایسه کرد. سرطان مری در بین سرطان‌های شایع در رتبه‌ی هشتم قرار می‌گیرد و احتمال بروز آن بین زنان ایالات متحده یک در ۴۴۵ نفر و برای مردان یک در ۱۳۲ نفر است. هرچند باتوجه به سایر عوامل مؤثر مثل رژیم غذایی و مصرف سیگار که بر میزان ابتلا به این سرطان اثر می‌گذارد، این بیماری در سایر کشورهای دنیا نظیر ایران و چین، بیماری رایج‌تری به‌شمار می‌رود.

قبل از اینکه نوشیدن چای را کنار بگذارید،‌ به یاد داشته باشید که نوشیدن چای به‌خصوص نوع سبز آن می‌تواند خطر ابتلا به انواع سرطان را کاهش دهد. درهرصورت نوشیدن چند فنجان چای شیرین‌نشده در روز احتمالاً ضرر چندانی برای بدن ندارد؛ فقط آن را داغ میل نکنید و چند لحظه صبر کنید تا خنک‌تر شود.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چای داغ خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..