تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




افق پیش‌رو و لازمه‌های پیشرفت کسب و کار‌های اینترنتی در سال ۹۸

عملکرد و اهداف کسب و کارهای نوپابه گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امروزه کار و فعالیت شکل تازه‌ای به خود گرفته و به سوی خودکارفرمایی و خوداشتغالی در حرکت است. هرساله کارآفرینان زیادی با اجرایی کردن ایده‌های نوآورانه کشور را به برابری تمدن و تکنولوژی نسبت به باقی کشور‌ها نزدیک می‌کنند. اما کارآفرینان برای پرورش ایده‌هایشان به فضای فیزیکی، فکری و فرهنگی نیازمندند. قبل از پرداختن به وضعیت و عملکرد استارت آپ‌های ایران در سال ۹۷، ابتدا باید به بررسی آخرین اطلاعات از  آنچه که بر این کسب و کار‌های نوپا گذشت، بپردازیم. همین موضوع بهانه‌ای شد تا گفتگویی با سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کار مجازی داشته باشیم.

رضا الفت نسب سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کار مجازی در گفتگو با خبرنگار فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: 

در سال  ۹۷ از لحاظ کمی  توانستیم رشد خوبی در حوزه راه اندازی استارتاپ‌ها و کسب و کار‌های مجازی داشته باشیم و امروز نزدیک به ۵۰ هزار نماد  اعتماد الکترونیکی صادر شده که ابتدای سال چیزی حدود ۳۰ هزار عدد بود یعنی نزدیک به ۲۰ هزار عدد افزایش پیدا کرده است؛ این نشان می‌دهد تعداد چه میزان افزایش پیدا کرده و رشد داشته است. اما در زمینه مارکت و بازار با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی که در سال  ۹۷ داشتیم، وضعیت بازار وضعیت خوبی نبوده و این شامل همه اصناف و کسب و کار‌ها بخصوص ما بوده است.

وی ادامه داد: در این سال دیدیم برخی از کسب و کار‌ها نتوانستند به کار ادامه دهند و بعضا برخی تعدیل نیرو انجام دادند. ما در اتحادیه مواردی را داشتیم که به دلیل ادامه فعالیت پروانه کسبشان را ابطال کردند و گفتند دیگر قادر به ادامه دادن نیستند. ارزش ریال ما بسیار پایین آمد و فشار تحریم‌ها به ما اثر گذاشته و واقعا سال سختی برای کسب و کار‌های نوپا و اینترنتی بود. البته در حوزه خدمات میتوان کمی اوضاع را بهتر دید و پیش بینی کرد سال ۹۸ هم تا آذرماه همین وضعیت ادامه داشته باشد، چه بسا بدتر.

 سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کار مجازی  گفت:مردم در سال ۹۷ درگیر معیشت بودند و احساس فقر میکردند. شما وقتی درگیر این اوضاع باشید بی شک خرید اینترنتی و استفاده از سرویس های اینترنتی در اولویت قرار نمی گیرد؛ البته نکته دیگری که در خصوص آن تأکید دارم ضعف در اکوسیستم استارتاپی است که درباره شرایط بازار  ایده نمی‌دهد، الان مشکل کالای اساسی یکی از مسائل قابل توجه است از توزیع و پخش آن گرفته تا واسطه هایی که وجود دارند و موجب شده افزایش قیمت داشته باشیم.در اینجاست که استارتاپ ها میتوانند ورود کرده و ایده بدهند و اینجا ضعفی است که ما داریم و بهرحال جا دارد  به همکاران در این زمینه خسته نباشید بگوییم.

عملکرد و اهداف کسب و کارهای نوپا

وی اظهار کرد: در بخش دولتی هم همچنان مشکلات پابرجاست و خیلی نمیتوانم بگویم سال ۹۷ بهتراز سالهای قبل بوده است.به عنوان مثال باید ذکر کنم یک وبسایتی داریم که از سوی وزارت ارشاد بوده و برای دولت است.قانون داشتیم که شما نمیتوانید تا زمانیکه موضوع شکایت را در کمیته رفع موانع کسب و کار نبرید حق شکایت نداشته و فیلتر صورت می‌گیرد.اما این رعایت نشد  و جای تاسف دارد چون یکی از کسب و کارهای  ما هنوز فیلتر بوده و  این دلیلی چون  کاستی در وزارت ارشاد که یک استعلام را بیش از دو ماه طول می‌کشاند، ندارد و این وضع دولتی است که میخواهد کمک کند. البته من نمی‌گویم سایر بخش ها خوب هستند ولی وضعیت ما این است.

صدای دولت به گوش بخش‌های پایین تر نمی‌رسد

وی در این خصوص خاطر نشان کرد: در ابتدای سال تصمیم گرفته شد کمیته رفع موانع کسب و کار نوپا  راه اندازی شود، تلاش هایی صورت گرفت و چندین جلسه کارشناسی و کمیته اش را نیز ما به عنوان اتحادیه رفتیم .مواردی بوده و شکایت هایی از کسب و کارها مطرح شده و ما این قضیه را در کمیته بیان کردیم اما متاسفانه این روند هنوز ادامه دارد و انگار رده های پایینی دولت در سراسر کشور از رده های بالاتر فرمان نمیبرند، یا اینکه وقتی دولت از استانداری و فرمانداری مصوبه ای ابلاغ می‌کند انگار به بخش پایین تر نمیرسد و گویا صدای دولت ضعیف بوده  و این ایراد دولت ما است.البته کارهای خوبی  چه در بخش وزارت ارتباطات و  چه معاونت علمی رئیس جمهوری هم صورت گرفته است، تلاش‌هایی صورت گرفته اما شاید روش هایی بکار بردند که نمی‌توانستند خروجی خوبی داشته باشند.

الفت نسب در خصوص برنامه کسب و کارهای نوپا در سال جدید گفت: در سال ۹۸ همانگونه که عرض کردم با توجه به اوضاع اقتصادی که در سال گذشته تجربه کردیم ادامه سخت تری پیش بینی می شود و شدت گرفتن تحریم ها بی تأثیر نخواهد بود.در قدم اول استارتاپ ها به دنبال زنده ماندن هستند .استارتاپ ها در وضعیتی قرار دارند که خود دلیل آن نیستند ولی باید این مرحله را بگذرانند و پیش بینی می‌شود در اواخر سال آینده از رکود خارج شده و وضعیت ما بهتر خواهد شد.بنابراین برنامه اصلی کمک کردن به یکدیگر برای زنده ماندن است.کسب و کارها باید هزینه ها را کاهش دهند و از آن طرف سازمان های دولتی حقیقتا می‌توانند به عنوان نهادهای تسهیل گر در نقش ناجی کمک کنند.

وی ادامه داد: ما امیدواریم وضعیت به سمتی حرکت کند که درگیری با نهادهای حاکمیتی نداشته باشیم .

سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کار مجازی درباره اتفاق خوب سال ۹۷ این چنین اظهار کرد: در سال ۹۷ یک اتفاق بسیار خوبی افتاد و آن هم تغییراتی در قوه قضاییه در بخش معاونت  فضای مجازی رخ داد. این تغییر به روی کار آمدن آقای جاوید نیا بود .بر سر کار آمدن این شخص به شدت در این چند ماه اخیر پالس های مثبتی را برای کسب و کارهای مجازی به همراه داشت.برگزاری جلسات متعدد برای شناسایی مشکلات و اطلاعات عملی که صرفا حرف نبود و ایشان  به تمام گفته های خود عمل کردندو این دلیلی برای امیدواری ما بود.

افق کسب و کارهای نوپا

الفت نسب درخصوص افق و آینده این تجارت نوپا بیان کرد: صد در صد افق را روشن میبینم و قطعا اوضاع کسب و کارهای آنلاین با این موانع مطلوب خواهد بود.در سالهای آینده به خصوص در سال پیش رو چه بخواهیم چه نخواهیم این اتفاقات رخ میدهد .امید داریم بتوانیم زیر ساخت ها را آماده ، شرایط را مهیا کرده و برای مردم فرهنگ سازی کنیم . انشاالله بتوانیم تجربه خوبی را در سالهای پیش رو داشته باشیم.

گزارش از سارا کیا

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «افق پیش‌رو و لازمه‌های پیشرفت کسب و کار‌های اینترنتی در سال ۹۸»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..