تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




«پشت پنجره»؛ روایت داستانی کودکانه از خالق کشتی پهلو گرفته

پشت پنجره، جدیدترین داستان شجاعی برای مخاطب کودک برای عیدبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، کتاب دوستی است که در تمام عمر با او بوده ایم و چه بهتر که در ایام نوروز هم سراغ این دوست قدیمی برویم و با او کمی خلوت کنیم. از جمله کتاب هایی که می توان با آن کمی خلوت کرد و پای درد دل هایش نشست، کتاب «پشت پنجره» اثر سید مهدی شجاعی است.

سید مهدی شجاعی این کتاب را برای کودکان و نوجوانان سرزمینمان نوشت. جهان ادبیات داستانی که برای کودکان قلم می زند، جهانی بسیار شگفت انگیز است. این جهان گاه آنچنان پیچیده می شود که بسیاری از داستان نویسانی که برای بزرگسالان دست به قلم می برند و می نویسند، از ورود به عرصه کودک و نوجوان پرهیز می کنند؛ اما سید مهدی شجاعی برخلاف دیگران سراغ ادبیات کودک و نوجوان هم می رود.

در مقابل بسیاری از نویسندگانی که عمر خود را صرف تولید ادبی برای مخاطب کودک یا نوجوان کرده‌اند، دست به تولید آثاری می‌زنند که گرچه در نام برای مخاطب نوجوان نوشته می‌شود؛ اما در ذات برای مخاطب بزرگسال نیز قابل بهره‌برداری است.

در این میان کم نیستند نویسندگانی که هر دو گونه از مخاطب را شناخته و برای نوشتن برایشان دست به قلم می‌برند. سید مهدی شجاعی را باید در زمره چنین نویسندگانی به شمار آورد. نویسندگانی که از اندوخته فکری بزرگسال‌نویسی برای خلق داستان برای کودک و از جهان داستانی کودک برای خلق داستان‌هایی کنایی برای مخاطب بزرگسال بهره می‌برند.

تازه‌ترین اثر داستانی او با عنوان «پشت پنجره» داستانی برای مخاطب کودک است. داستانی که با بن‌مایه یکی از مشکلات اساس روانشناختی کودکان شکل گرفته است. قهرمان این داستان «علی» کودکی است که شب‌ها در اتاق خود و در هنگام خواب احساس می‌کند که موجوداتی از پشت پنجره در حال نزدیک شدن به او هستند و حتی برخی از آنها در حال حرکت و آویزان شدن از تخت او. فشار و استرس ناشی از این توهم او را لاجرم متوجه والدینش می‌کند تا به کمک آنها به راز این وهم پی‌ببرد و  بر ترس خود فائق آید.

داستان «پشت پنجره» داستانی رئالیستی و برگرفته از یکی از مهمترین و جدی‌ترین معضلات و نیازهای کودکان امروزی است. داستانی که در فضایی غیر‌فانتزی سعی کرده است، با شکلی رئال و با زبانی به غایت ساده به طرح مسئله خود بپردازد و در پایان نیز برای آن راه‌حلی پیشنهاد بدهد.

متن شجاعی در این کتاب با تصویرگری سارا میاری  همراه شده است. تصویرگری جوان که برای این کتاب استفاده از تکنیک نقاشی‌های رئال را انتخاب کرده و البته در این میان توانسته است، از پس خلق تصویر موجودات موهومی که علی از آنها می‌ترسد نیز برآید. تصویرهای پررنگ و پرجزئیات او در این کتاب که با جزئی‌نگری تحسین‌شده‌ای نیز همراه است و استفاده حساب شده از رنگ در خلق این تصاویر بر جذابیت بیش از پیش کتاب افزوده است.

شجاعی در این کتاب در فضایی غیرآیینی و بر پایه باورهای روانشناسی کودک برای مخاطبان کودک به داستان‌سازی پرداخته است. این مسئله نیز کتاب او را منحصر به فرد کرده است.

سید مهدی شجاعی از نویسندگانی است که پس از انقلاب اسلامی  در سبک ادبیات جدید  فعالیت کرد و ویژگی هایی در آثارش وجود دارد که او را از نویسندگان دیگر متمایز می کند. از جمله این ویژگی ها نثر وی است. سیدمهدی شجاعی نثری زیبا، عاطفی، تغزلی همراه با مونولوگ (تک گفتار درونی) دارد.

در آثار شجاعی بیشتر با حماسه هایی از صدر اسلام، هشت سال دفاع مقدس، وقایع روز عاشورا و داستان های کربلا روبرو می شویم. وی همچنین تعدادی داستان کوتاه با مضمونی اجتماعی دارد. در آثار وی اعتقادات مذهبی و باور به عالمی ماورای محسوسات و نفسانیات دیده می شود.

بارزترین خصوصیت سید مهدی شجاعی توجه مداوم و دامنه دار به مسأله حب و محبت است. به عنوان مثال در کتاب «پدر، عشق و پسر»  از محبت می گوید. سعی می کند که زیبایی و پاکی محبت را توصیف کند تا ذهن خواننده متوجه محبت و حب معنوی شود، محبتی که اصلاً  به آلودگی های دنیایی آلوده  نشده باشد.

مستند بودن نوشته های شجاعی نیز از دیگر خصوصیات نثر اوست. به چیزهایی که شنیده است توجه نمی کند. اگر مطلبی یا روایتی از ائمه و معصومین بیاورد، در پایان سند آن را ذکر می کند.

گاهی در دو صفحه ۷ یا ۸ روایت می‌آورد و در پایان سند‌های آن را ذکر می‌کند؛ برای مثال در کتاب «مرد‌ها و رجزهایشان» که در مورد رجز خوانی‌های جنگجویان کربلاست یا در کتاب «صمیمانه با جوانان وطنم» سند تمام نوشته هایش را در پایان آورده است.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر ««پشت پنجره»؛ روایت داستانی کودکانه از خالق کشتی پهلو گرفته»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..