تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




راه‌هایی که آموزش و پرورش در سال ۹۷ نرفت/ وعده‌ها کی محقق می‌شود؟

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، رتبه بندی امسال اجرا می‌شود، معوقات به موقع واریز خواهد شد، مدرسه محوری کانون اصلی تعلیم و تربیت، هوشمند سازی مدارس ارتقا می‌یابد.

این‌ها بخشی از هزاران  وعده و شاید آرزو‌هایی است که آموزش و پرورشی‌ها برای وزارت آموزش و پرورشو جامعه ذینفعان در نظر دارند، اما هنوز این آرزو‌ها جامه عمل نپوشیده و فرهنگیان و دانش لوزان در انتظار تحقق آن و ترتیب اثر مثبت این طرح‌ها  در روند فعالیت خود هستند.

اجرای رتبه بندی فرهنگیان و مسیر بی سرانجام تحقق!

فاز مقدماتی رتبه بندی فرهنگیان از سال ۹۴ آغاز شد و از همان زمان قرار بر اجرای فاز تکمیلی آن بود و این موضوع تا آنجا پیشرفت که سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش فعلی و معاون توسعه و پشتیبانی گذشته ازهمان زمان فعالیت در این پست تاکنون از اجرای فاز دیگری از کار خبر می‌دهد.

طرح که به اذعان بطحایی قرار بود پیش‌نویس آن سال ۹۶ آماده و در سال ۹۷ اجرا شود، بعد از کش و قوس بسیار نیمه شهریور۹۷ مصوبه آن تهیه و به دولت ارسال شد همچنین در بودجه ۹۸، ۲ هزار میلیارد تومان تامین اعتبار برای آن در نظر گرفته شد، اما هنوز پای این طرح به مجلس باز نشده است و فقط اخباری از گوشه و کنار مبنی بر اجرای آن در سال تحصیلی آینده به گوش می‌رسد.

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان چندی پیش و در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان گفته بود که با تصویب بودجه رتبه بندی مانعی جدی برای اجرا وجود ندارد و باید لایحه هرچه زودتر به مجلس بیاید تا قانون آن تکمیل شود و روند اجرای تدریجی پیش گرفته شود.

از طرفی فرهنگیان هنوز هیچ تصور روشنی از اجرای طرح ندارند و با ابهامات بسیاری مبنی بر چگونگی اجرا مواجهند و با توجه به این وعده‌های طولانی برای اجرا امیدی چندانی به اجرای رتبه‌بندی ندارند.

راه‌هایی که آموزش و پرورش در سال ۹۷ نرفت/ وعده‌ها کی محقق می‌شود؟

پرداخت مطالبات فرهنگیان پیش از آغاز سال جدید محقق نشد

معضل نخ‌نما و لاینحل آموزش و پرورش دیرکرد در پرداخت معوقات فرهنگیان است؛ موضوعی که گویا تغییر دولت و وزیر هم برای آن جواب نمی‌دهد و فقط این تغییرات در شدت و ضعف موضوع موثر است؛ موضوعی که اغلب خود بدنه  آموزش و پرورشی ها هم آن را قدیمی می‌داند و گویی این مشکل برای آنها عادی شده است و اذعان دارند  برای چاره اندیشی و تحلیل بهتر باید سراغ افراد بالادستی رفت و با وجودی که از منابع قانونگذار هم در این مورد سوال می‌شود  اما گویی بخشی از این پازل در آموزش و پرورش هم  حل نشده است؛ موضوعاتی از قبیل مشکلات ساختاری و عریض و طویل بودن جامعه ذینفع آموزش و پرورش و منابع محدودی که برای این ساختار پاسخگو نخواهد بود.

بهمن ماه ۹۷  علی الهیار ترکمن معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش به  خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، گفته بود با اعتبار ۲۵۰۰ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده پرداخت معوقات از جمله  حق‌التدریس شاغلان، حقوق معلمان خرید خدمات آموزشی، اضافه کار پرسنل اداری و حقوق معلمان مدارس خارج از کشور را پرداخت خواهیم کرد تا پیش از آغاز سال جدید تسویه حساب شده باشند؛ حتی در اسفند ماه وزیر آموزش و پرورش هم به پرداخت معوقات اشاره کرد اما سال جدید هم آمد و خبری از پرداخت معوقات مذکور هنوز نشده است و اولین  روز سال جدید، معلمان همچنان چشم انتظار پرداخت مطالبات هستند.

سیاست مدرسه محوری و بستر بلاتکلیف اجرای آن

وزیر آموزش و پرورش بارها و بارها بر اجرای سیاست مدرسه محوری تاکید دارد و آن را را ه نجات آموزش و پرورش می‌داند؛ موضوعی که روی کاغذ طرحی راهگشا به نظر می‌رسد اما آیا مدارس و دست اندرکاران اجرا چقد این مسیر توانایی دارد ؟

بطحایی به کرات به این موضوع اشاره داشته است که با صدور بخشنامه های گوناگون عصا زیربغل مدارس گذاشته ایم  و قرار بر حذف صدور بخشنامه های متعدد شده اما در چنین شرایطی که گام های آغازین وجود مدرسه به عنوان یک واحد مستقل وجود دارد، تاکید بر سیاست مدرسه محوری که هیچ چشم انداز روشنی از آن برای معلم  و دانش آموز وجود ندارد، کار را به نتیجه می‌رساند؟

گام‌های آهسته هوشمند سازی‌  در میدان پرسرعت ارتباطات

هوشمند کردن مدارس صحبت دیروز و امروز آموزش و پرورش نیست و صحبت از این طرح قدمتی حدود یک دهه پیدا کرده است و در شرایطی که  سرعت تغییر و تحول فناوری های جدید بسیار بالاست، آموزش و پرورش حرکت کندی در این عرصه دارد و گام های ابتدایی از جمله تلویزیون تعاملی سینا در این مسیر برداشته شده است اما هنوز آنطور که باید و شاید در جامعه دانش آموزی رونق ندارد.

بطحایی فروردین سال گذشته در سخنرانی خود در اجلاس بین‌المللی ICT درباره افق آینده فناوری آموزش در وزارت آموزش‌وپرورش بیان کرده بود که جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده است تا با طراحی یک اکوسیستم پویا که تا پایان سال ۲۰۱۸ به بهره‌برداری خواهد رسید، فضای مجازی ایمن، پاک و امن را برای دانش‌آموزان در راستای ایجاد عدالت آموزشی در دسترسی به محتوا و خدمات آموزشی فراهم کند، اما معلوم نیست این صحبت آقای وزیر در چه مرحله ای قرار دارد.

راه‌هایی که آموزش و پرورش در سال ۹۷ نرفت/ وعده‌ها کی محقق می‌شود؟

سمپاد در مسیر احیا یا اغما؟

سال گذشته و ب  تغییر رویکرد در جذب دانش آموزان پایه هفتم تیزهوشان نگرانی از احیا یا حذف این مجموعه شدت پیدا کرد و گذشته از آزمون ورودی جنجالی سال گذشته، تصویب اساسنامه سمپاد که حدودا نیمه مهرماه در شورای عالی انقلاب فرهنگی  انجام شد، امیدی برای نخبگان بود اما هنوز این موضوع به امضای ریاست جمهوری نرسیده است و حجت الاسلام و المسلمین سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی  درباره پیگیری به ثمر نشستن این اساسنامه به خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: اساسنامه باید از سوی رئیس جمهور امضا شود و آن را پیگیری خواهم کرد.

از طرفی فاطمه مهاجرانی رئیس مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان و باشگاه دانش‌پژوهان جوان در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با تاکید بر اینکه حذف سمپاد هرگز اتفاق نمی‌افتد، تصریح کرد: البته واقعیت این است که امضا و ابلاغ نشدن اساسنامه و وضعیت کنونی، سمپاد را تضعیف می‌کند.

راه‌هایی که آموزش و پرورش در سال ۹۷ نرفت/ وعده‌ها کی محقق می‌شود؟

تغییر ساختاری؛ حاشیه‌ای پر رنگ تر از متن

دولت دوازدهم بر چابک سازی دستگاه ها تاکید دارد و حوزه ستادی آموزش و پرورش از این قاعده مستثنی نیست و بالاخره گام های اولیه آن بعد از کش و قوس های بسیار زمستان چند ماه پیش با ادغام دفتر وزارتی و مرکز اطلاع رسانی رقم خورد و جدا از جتجال و انتقادات این تغییر که به عقیده برخی نبود واحد مستقل روابط عمومی باعث قطع ارتباط آموزش و پرورش و جامعه می شود  اما هنوز تکلیف بخش‌هایی چون امور زنان، سمپاد،  رسیدگی به موضوع آسیب‌های اجتماعی که به جهت جمعیت بالای بانوان  این وزارتخانه و ذینفع بودن دانش آموزان مهم تر تلقی می شود در ابهام است.

هزارتوی  مشکلات آموزش و  پرورش کی حل می‌شود؟

هرچند وزیر و همکارانش طی امسال و علی  رغم کاستی ها بیکار نبوده  اند و طرح هایی مانند اتاق بازی، بوم، تامین امنیت امتحانات نهایی را در کارنامه خود دارند اما گویی هنوز اولویت ها در این نظام تعلیم و تربیت تعریف نشده است و زیرساخت ها و کارهای بنیادی تر در راس بر طرف شدن نیست.

در وزارتخانه ای که به سبب عمومیت داشتن آن از صدر تا ذیل افراد آن منتقد بر عملکرد وجود دارد؛ انتظار می‌رود در شناخت اولویت‌ها دقیق‌تر باشد و امکانت اولیه از فضا و نیرو گرفته تا تامین معاش که ضروری ترین نیازهاست اولویت قرار گیرد و به جای تلاش برای ایجاد حواشی پر  رنگ تر از متنی که در گام به گام اقدامات این وزارتخانه مشاهده می‌شود، اهداف متعالی برای دانش آموزان و معلمان ذینفعان اصلی این مجموعه محقق شود.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «راه‌هایی که آموزش و پرورش در سال ۹۷ نرفت/ وعده‌ها کی محقق می‌شود؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..