تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تحویل سال از نگاه علم ستاره شناسی / از اعتدال بهاری چه می‌دانید؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، علی آزادگان کارشناس نجوم در خصوص تحویل سال نو از دیدگاه نجوم اظهار کرد: لحظه تحویل سال ۱۳۹۸ خورشیدی ساعت ۱ و ۲۸ دقیقه و ۲۷ ثانیه روز پنج‏ شنبه ۱ فروردین ۱۳۹۸ هجری شمسی خواهد بود.

تحویل سال از نگاه علم ستاره شناسی / از اعتدال بهاری چه می‌دانید؟

بیشتربخوانید: عید نوروز چه روزی است و چه آدابی دارد؟

وی افزود: همیشه آغاز اولین روز سال جدید کمتر از ۱۲ ساعت از لحظه آغاز سال (و آغاز بهاری) اعتدال بهاری فاصله دارد؛ در این زمان طول روز و شب تقریباً برابر شده و از این پس به تدریج روز‌ها طولانی‌تر از شب‌ها می‌شوند.

آزادگان با تاکید بر اینکه تقویم هجری شمسی و به ویژه لحظه تحویل سال در این تقویم را می‌توان دقیق‌ترین تقویم جهان دانست، بیان کرد: زمین در مداری بیضی شکل (که البته خیلی به دایره نزدیک است) به دور خورشید می‌گردد و البته همزمان به دور خود هم می‌چرخد. چرخش زمین به دور خود عامل ایجاد روز و شب است و گردش زمین به دور خورشید فصل‌ها و سال را ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به مفهوم نجومی اعتدال بهاری در آسمان، افزود: زمانی که خورشید حین حرکت خود بر روی دایرة البروج (از دید شخصی که روی زمین قرار دارد و به نظرش می‌رسد که خورشید به دور او می‌گردد) به نقطه اعتدال بهاری می‌رسد، سال نو شمسی تحویل می‌شود. در این زمان خورشید بر سر اهالی استوای زمین عمود می‌تابد.

به گفته این کارشناس نجوم، در اعتدال بهاری، طول روز و شب تقریباً برابر می‌شوند و از این پس به تدریج روز‌ها طولانی‌تر از شب‌ها خواهند شد.

آزادگان گفت: اعتدال بهاری نشان از رسیدن خورشید به میانه آسمان است که بارزترین نمود آن برابری روز و شب است. البته این موضوع باعث می‌شود که خورشید بر اهالی نیم‌کره شمالی زمین عمودتر از ماه‌های گذشته بتابد و در نتیجه هوا گرم‌تر شده و زمین برای کشاورزی آماده می‌شود. نقطه اعتدال بهاری برای ستاره‌شناس‌ها علاوه بر شروع بهار، دارای کاربرد‌های بسیار دیگر هم هست. مانند گرینویچ که برای تعیین مختصات روی زمین از آن استفاده می‌شود، از اعتدال بهاری هم برای تعیین مختصات ستاره‌های آسمان استفاده می‌شود.

کارشناس نجوم با بیان اینکه از دید ما که روی زمین قرار داریم چرخش زمین به دور خود باعث می‌شود خورشید در هر شبانه روز یک بار دور ما بچرخد، اظهار کرد: اگر با دقت بیشتری حرکت خورشید را در آسمان دنبال کنیم؛ گردش زمین به دور خورشید موجب می‌شود که علاوه بر این حرکت روزانه، خورشید حرکت ظریف دیگری هم داشته باشد که خیلی جزئی است و در طول یک سال مسیری به نام دایرة البروج را در آسمان طی می‌کند.

وی ادامه داد: نماد معروف این دایره همان برج‌های دوازده گانه هستند که خورشید در طول سال از میان آن‌ها می‌گذرد.

تصویر فرضی اعتدال بهاری و پاییزی

آزادگان با بیان اینکه در آسمان علاوه بر این دایره فرضی (دایرة البروج) دایره فرضی معروف دیگری هم به نام اِستوای سماوی وجود دارد، عنوان کرد: استوای سماوی را می‌توان امتداد همان استوای زمین در آسمان دانست. صفحه‌های این دو دایره فرضی با هم اختلاف زاویه‌ای ۲۳.۵ درجه‌ای دارند و یکدیگر را در دونقطه قطع می‌کنند که این دو نقطه یکی اعتدال بهاری و دیگری اعتدال پاییزی است.
 منبع: مهر

انتهای پیام/

تحویل سال با ذره‌بین نجوم/ حکایت اخترشناسی از اعتدال بهاری



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تحویل سال از نگاه علم ستاره شناسی / از اعتدال بهاری چه می‌دانید؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..