تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نخستین زن برنده جایزه آبل

برای نخستین بار یک زن در دنیای علم موفق به دریافت جایزه آبل شد. اغلب جایزه آبل را به عنوان جایزه نوبل ریاضیات توصیف می‌کنند.

"جایزه آبل" (Abel Prize) جایزه‌ای بین‌المللی است که هر ساله توسط شاه نروژ به یک یا چند ریاضی‌دان که کار ارزنده‌ای در ریاضی انجام داده باشد، اهدا می‌شود. این جایزه به افتخار ریاضیدان نروژی "نیلس هنریک آبل" (Niels Henrik Abel) نامگذاری شده است.

"آکادمی علوم نروژ" روز گذشته اعلام کرد که "کارن کسکولا اولنبک" پروفسور دانشگاه تگزاس در آستین موفق به دریافت جایزه آبل که بسیاری آن را به عنوان جایزه نوبل در ریاضیات می‌شناسند، شده است. جایزه نقدی آن ۶ میلیون کرون نروژ معادل ۷۰۴ هزار دلار است.

جایزه آبل به دلیل کار مهم این پروفسور در تحلیل هندسی و نظریه پیمانه‌ای که به طور قابل توجهی چشم اندازریاضی را تغییر داده است، به وی تعلق گرفت. در دانش فیزیک، ناوردایی پیمانه‌ای (یا تقارن پیمانه‌ای) ویژگی یک نظریه میدان است که در آن پیکربندی‌های مختلف میدان‌های زیربنایی - که خود به طور مستقیم قابل مشاهده نیستند - کمیت‌های قابل مشاهده یکسانی را نتیجه می‌دهند. نظریه‌ای که دارای این ویژگی باشد نظریه پیمانه‌ای نامیده می‌شود.

5656




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نخستین زن برنده جایزه آبل»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..