تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اقتصاد راکد حاصل وابستگی به نفت است/ با پیروزی انقلاب نفت به معنای واقعی ملی شد

ساعت: 14:17 منتشر شده در مورخ: 1397/12/29 شناسه خبر: 1469579

کارشناس مسائل سیاسی گفت: وابستگی به نفت و عدم فعالیت چرخه تولید منجر به اقتصاد راکد و وابسته می‌شود به طوری که تحریم‌ها اقتصاد را به تنگنا و دشواری می‌کشاند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدرضا خانلری در گفت‌وگو با  شاخص، درباره ملی شدم صنعت نفت اظهار کرد: در اواخر قرن ۱۳ انگلیسی‌ها نفت را در ایران کشف کردند که بحث استخراج و بهره‌برداری هم خودشان انجام می‌دادند.

وی افزود: منافع نفت برای انگلیسی‌ها بود تا زمانی که مصدق در مجلس چهاردم در سال ۱۳۲۰ وارد شد و بعد از مدتی هم توسط کمیسیون نفت به دولت پیشنهادی دادند و بعد هم تبدیل به قانون شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین ادامه داد: این قانون مبنی بر این بود که تا زمانی که خارجی‌ها در ایران هستند امتیاز نفت را نمی‌توان به آن‌ها داد.

خانلری ادامه داد: در آن زمان امتیاز نفت جنوب در دست انگلیس بود و روس‌ها هم در شمال امتیاز نفت ایران را می‌خواستند و در این میان امریکا هم به نحوی خواستار امتیاز نفت بود.

کارشناس مسائل سیاسی ابراز کرد: در مجلس پانزدهم باتوجه به فشار دربار، مصدق نتوانست وارد مجلس شود اما در مجلس شانزدهم شانس نمایندگی پیدا کرد و به کمک کمیسیون نفت در ۱۷اسفند درخواست ملی شدن صنعت نفت را دادند.

همراهی علما و مردم موجب موفقیت در ملی شدن صنعت نفت شد

وی یادآور شد: در آن زمان مملکت دچار التهابات شدیدی بود و علما و روحانیون هم با مصدق برای این حرکت بزرگ همراهی می‌کردند و با همراهی مردم بلاخره این پیشنهاد به کمیسیون رفت و مجلس ثنا در سال ۱۳۲۹ نفت ایران را ملی کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین افزود: در زمان مشروطه همراهی همراهی علما و لیبرال‌ها را داشتیم و به موفقیت‌هایی دست یافتیم اما متاسفانه کوتاه بینی‌ها علما و روحانیت در حرکت مشروطه کنار گذاشته شوند و باعث شکست نهصت مشروطه شد.

خانلری ابراز کرد: در زمان ملی شدن صنعت نفت باز هم علما به میدان آمدند و آیت الله کاشانی این حرکت را واجب شرعی دانست اما در نهایت متاسفانه باز هم کنار گذاشتن علما و روحانیت منجر به شکست شد.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۳۳ شرکت‌های خارجی مجدد برگشتند و بازهم منافع حاضل از نفت ما را در دست گرفتند تا زمانی که انقلاب به پیروزی رسید که خوشبختانه دست بیگانگان از امتیاز نفت ما کوتاه و نفت به معنای واقعی ملی شد.

حرکت‌های لیبرالی مشکلات کشور را حل نمی‌کند

کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: از این سرمایه خدادای باید استفاده بهینه کرد به گونه‌ای که فقط در زمان نیاز برای کمک به چرخه تولید از منافع فروش آن بهره‌مند شد اما اگر فقط  به عنوان تامین هزینه‌های جاری و روزانه فروخته شود حاصلی را برای کشور و مردم نخواهد داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین گفت: وابستگی به نفت و عدم فعالیت چرخه تولید منجر به اقتصاد راکد و وابسته می‌شود طوری که تحریم‌ها اقتصاد را به تنگنا و دشواری می‌کشاند.

وی بیان کرد: باید از تجربیات گذشته که به قیمت بالایی هم به دست آمده باید عبرت گرفت و استفاده کرد چراکه با حرکت‌های لیبرالی و برگرفته از الگوی غرب و تسلیم در برابر معاهداتی که به ما تحمیل می‌کنند، نمی‌توانیم در دراز مدت راه به جایی ببرم.

خانلری در پایان با اشاره به شرایط کنونی کشور گفت: امروز باید با اتکا به اقتصاد مقاومتی و توان داخلی و حفظ انسجام بین مردم و مسئولین و نظام بتوانیم مشکلات را پشت سر بگذاریم.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اقتصاد راکد حاصل وابستگی به نفت است/ با پیروزی انقلاب نفت به معنای واقعی ملی شد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..