تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چهار سنت‌ رایج "چها&#1585

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سید احمد محیط طباطبایی ــ رییس ایکوم ایران با اشاره به پیشینه برگزاری جشن چهارشنبه‌سوری قبل و بعد از ورود اسلام به ایران اظهار کرد: مردم ایران در تمامی ادوار تاریخی این روز را با برگزاری آیین‌های متنوع در سراسر کشور جشن می‌گیرند.

وی با اشاره به برگزاری جشن سور و احترامی که زرتشتیان برای آتش قائل هستند و آن را آغازگر جشن‌های نوروزی می‌دانند، تصریح کرد: یکی از رسم‌های جشن چهارشنبه‌سوری ایرانیان در زمان عشایری به بعد جمع شدن کنار هم بوده است؛ سفره سور نیز مانند تمامی سفره‌های ایران باستان شکرانه آن‌چیزی است که خداوند به بندگانش عطا کرده است.

رییس ایکوم ایران در ادامه به سنت‌های رایج چهارشنبه‌سوری نظیر پختن آش ابودردا، مراسم قاشق‌زنی، شال‌اندازی، شکستن کوزه و... اشاره کرد.

همچنین فرزانه گشتاسب ــ مدیر گروه فرهنگ و زبان‌های باستانی، پژوهشکده زبان‌شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دیگر سخنران این نشست با اشاره به تنوع جشن‌های چهارشنبه‌سوری در مناطق مختلف ایران تصریح کرد: این تنوع آیین‌ها معنی‌دار است زیرا در جزئیات اتفاق می‌افتد و در همه رسوم دیده نمی‌شود.

گشتاسب اظهار داشت: به‌اعتقاد من به‌عنوان یک پژوهشگر، سابقه آیین چهارشنبه‌سوری به ایران باستان و جشن فروردین‌گان، پنجه آخر سال و  گاهنبار بازمی‌گردد.

وی با بیان اینکه این جشن‌ها هنوز در ایران زنده هستند و زرتشتیان ساکن کرمان، یزد، تهران و... آنها را برگزار می‌کنند به بیان برخی از شباهت‌های فروردین‌گان و چهارشنبه‌سوری پرداخت و گفت: چهارشنبه‌سوری بازمانده و ردپای این جشن است.

همچنین محمد نجاری پژوهشگر، منتقد و مدرس نیز در ادامه با اشاره به آیین‌های چهاشنبه‌سوری در سراسر ایران گفت: آیین‌های چهارشنبه‌سوری یک عنصر تأثیرگذار مانند آتش را در خود دارد که از نگاه اسطوره‌شناسی نیازمند تحقیق و پژوهش است.

وی در ادامه به تشریح تبارشناسی جشن چهارشنبه‌سوری، سنت‌های آیین چهارشنبه‌سوری و جهان معاصر و چهارشنبه‌سوری پرداخت.

انتهای پیام/*




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چهار سنت‌ رایج "چها&#1585»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..