تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سلطه‌گری برخی رشته‌ها تنور کنکور را داغ نگه داشته است/ اصلاح قانون نظام پرستاری، مهمترین هدف ما در سال ۹۸ است

رئیس سازمان نظام پرستاری در گفتگوی عیدانه با باشگاه خبرنگاران جوان:

دالوندی گفت: اولین اقدام مهم ما اصلاح قانون نظام پرستاری است تا از یک نظام مشورتی به یک نظام اجرایی قوی‌تر برویم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، پرستاران از زحمت کش‌ترین مشاغل در جهان محسوب می‌شوند و این افراد در خط مقدم مواجهه با بیماران، ارائه خدمات بهداشتی درمانی مطلوب به بیماران و مراجعه کنندگان بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هستند؛ پرستاران به دلیل کمبود شدید نیروی پرستاری  مجبورند در شیفت‌های اضافی مراکز درمانی حضور داشته باشند، این افراد علی‌رغم اینکه مطالباتشان حدود ۱ سال به تاخیر افتاده است، با تلاشی جهادی مشغول به ارائه خدمات در حوزه سلامت هستند.

قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در سال ۸۶ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده، اما بعد از گذشت حدود ۱۲ سال هنوز در کشور برای پرستاران اجرایی نشده است.

پرستاران در روز‌های عادی و ایام تعطیلات هیچوقت کار خود را رها نکرده‌اند و به صورت جهادی بهترین خدمات بهداشتی درمانی را به مراجعه‌کنندگان بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ارائه می‌دهند؛ همچنین این افراد با وجود حقوق کم نسبت به سایر گروه‌های پزشکی بسیار مسئولیت پذیر هستند.

به مناسبت فرا رسیدن نوروز ۹۸ با اصغر دالوندی رئیس سازمان نظام پرستاری کشور رفتیم و گفت‌وگویی صمیمی و خودمانی با وی انجام دادیم.

رفع کمبود پرستاری و عادلانه شدن پرداخت‌ها اولین اقدام مهم سازمان پرستاری در سال جدید/ لزوم حذف کنکور و رفع سلطه‌گری برخی از رشته‌ها/ راه‌اندازی دانشکده‌های خصوصی پرستاری با هدف تامین نیروی پرستار برای کشور‌های خارجی

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای دالوندی نظر و حس شما نسبت به عید نوروز و فرارسیدن بهار طبیعت چگونه است؟
دالوندی:  در فرهنگ همه ادیان گردش ایام و تغییر فصل‌ها به عنوان یک عید در نظر گرفته می‌شود و در ایران نیز از قدیم با فرا رسیدن بهار طبیعت و هنگام شکوفه دادن درختان را جشن می‌گیرند و از دیرباز رسم و رسوم بسیار زیبایی  برای این زمان وجود داشته است، عید نوروز نشان‌دهنده هنر و زیبا‌شناسی همچنین خلق‌و‌خوی خوب مردم ایران‌ زمین است، در واقع فصل بهار که در حقیقت فصل زاده شدن دوباره طبیعت است را جشن می‌گیریم؛ در این ایام شادی و سرور به سراغ مردم می‌آید و ایرانیان به دید و بازدید و صله رحم با یکدیگر می‌پردازند، البته جدا از این‌ها با شروع عید نوروز افراد بازبینی در فکر و رفتار خود دارند و من معتقدم که آغاز بهار طبیعت ایام خوبی برای تجدید‌نظر در برنامه‌های تنظیم شده برای زندگی است و ایرانیان با فرا رسیدن عید نوروز می‌توانند یک بازنگری بر عملکرد سال گذشته و آینده نگری در برنامه‌های  سال آینده انجام دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا شما اهل عیدی دادن به اطرافیان خود هستید؟
دالوندی: بله من اهل عیدی دادن به اطرافیانم و کسانی که برای عید دیدنی به منزلم می‌آیند، هستند و این کار را با علاقه انجام می‌دهم، زیرا معتقدم که عیدی دادن برکت زندگی را زیاد می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان: معمولا اولین عیدی را از چه کسی می‌گیرید؟
دالوندی: من همیشه اولین عید خود را از پدرم می‌گیرم و من معمولا هر جایی از ایران باشم در زمان شروع سال نو در خدمت پدرم هستم و اولین عیدی را از دست مبارک وی می‌گیرم.

باشگاه خبرنگاران جوان: اولین عیدی را پس از تحویل سال نو به چه کسی می‌دهید؟
دالوندی:  من پس از تحویل سال نو اولین عیدی را به افرادی که سر سفره  هفت‌سین نشسته‌اند، می‌دهم که ممکن است اما معمولا اولین عیدی را به همسرم، خواهرم و مادرم تقدیم می‌کنم.

باشگاه خبرنگاران جوان: شما کدام یک از سین‌های سفره هفت سین را دوست دارید؟
دالوندی:  هر چیزی را که خداوند متعال آفریده باارزش و دوست داشتنی است و به همین دلیل من به صراحت نمی‌توانم بگویم از کدام سین بیشتر دوست دارم، اما اگر سمنو سر سفره هفت سین باشد به خصوص اگر تازه باشد خوشحال می‌شوم زیرا این ماده غذایی را دوست دارم، البته سنجد نیز مورد علاقه من است.

باشگاه خبرنگاران جوان: از خودتان بگویید و این که در چه رشته‌ای تحصیل کرده‌اید؟
دالوندی:  من در سال ۵۶ و در سند ۱۶ سالگی دیپلم ریاضی گرفتم و سپس در سال ۵۷ و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دیپلم تجربی را اخذ کردم ؛ در سال ۶۱ با شروع جنگ یک دوره یک ساله بهیاری را گذرانده‌ام که این اتفاق باعث شد که در مقطع کاردانی رشته پرستاری مشغول به تحصیل شوم و در مقطع کارشناسی نیز در رشته پرستاری تحصیل کنم، در مقطع کارشناسی ارشد در رشته پرستاری گرایش بهداشت جامعه در دانشگاه بهزیستی تحصیل کرده‌ام و فارغ‌التحصیل مقطع دکتری در گرایش سلامت سالمندی در یکی از دانشگاه‌های سوئد هستم.

باشگاه خبرنگاران جوان:  مقیم کشور سوئد هستید؟
دالوندی:  خیر، به دلیل اینکه عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی تهران بودم پس از پایان تحصیلاتم، به کشور بازگشتم، از سن پایین در خدمت انقلاب بودم و زودتر از دیگران بازنشسته شدم و در حال حاضر تجارب خود را در دانشکده پرستاری دانشگاه آزاد در اختیار دانشجویان می‌گذارم.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا در جنگ حضور داشتید؟
دالوندی: به طور مستقیم در جنگ حضور نداشتم،  سال ۵۶ در دانشکده افسری فنون  رزم را یاد گرفتم، آذر ۵۹ به سربازی رفتم، در مقطعی هم مسئول عقیدتی اسرای عراق بودم و در تخلیه اسرا از اندیمشک به تهران فعال بودم.

باشگاه خبرنگاران جوان:  آیا شما در ایام تعطیلات عید نوروز به سفر می‌روید؟
دالوندی:  والدینم ساکن بروجرد هستند که در ایام تعطیلات عید نوروز به این شهر می‌روم.

باشگاه خبرنگاران جوان:  توصیه‌ شما به دانشجویان رشته پرستای چیست؟
دالوندی: من به دانشجویان رشته پرستاری توصیه می‌کنم که نگران کم یا زیاد شدن ظرفیت رشته پرستاری نباشند، زیرا شغل پرستاری یک حرفه جهانی است و در حال حاضر کمبود ۷ هزار و ۲۰۰ هزار نیروی پرستار در دنیا داریم و ما می‌توانیم این مسئله را به عنوان یک موضوع استراتژیک در کشور مطرح کنیم؛ بر خلاف دانشجویان برخی از رشته‌ها که  مطالبی را یاد گرفته‌اند و به مرور زمان آنها را فراموش می‌کنند، پرستاری یک رشته علمی، مهارتی و فنی است و در دنیا جا برای کار در این رشته بسیار زیاد است؛ کشور نیاز شدیدی به نیروی پرستاری دارد و به نظرم پرستاران توانایی ساماندهی نظام سلامت ایران را دارند و رسانه‌ها می‌توانند تصویر و مقام  پرستاران را در ذهن مردم ارتقا بخشند، زیرا به دلیل شرایط کاری پرستاران در ایران باعث ایزوله شدن آنها در بیمارستان‌ها می‌شوند؛ مردم اطلاعی ندارند که پرستاران معلمان آموزشی و محققان خوبی هستند و نقش پررنگی در تغییر سبک زندگی مردم دارند؛ باید بگویم که تامین نیروی پرستاری باید در کشور انجام شود و حتی ما می‌توانیم دانشکده پرستاری بین‌المللی را در ایران راه‌اندازی کنیم و دانشجویان خارجی را برای آن سوی مرز‌ها تربیت کنیم.


رفع کمبود پرستاری و عادلانه شدن پرداخت‌ها اولین اقدام مهم سازمان پرستاری در سال جدید/ لزوم حذف کنکور و رفع سلطه‌گری برخی از رشته‌ها/ راه‌اندازی دانشکده‌های خصوصی پرستاری با هدف تامین نیروی پرستار برای کشور‌های خارجی ضرورت راه‌اندازی دانشکده‌های خصوصی پرستاری در ایران

باشگاه خبرنگاران جوان: نظر شما در زمینه راه‌اندازی دانشکده‌های خصوصی پرستاری چیست؟

دالوندی:  در حدود ۸۰ درصد از دانشکده‌های پرستاری در آمریکا خصوصی است و ما می‌توانیم در کنار ۱۹۰ دانشکده پرستاری دانشگاه‌های خصوصی را راه‌اندازی کنیم تا این مراکز آموزشی پرستاران بین‌المللی را با هدف رفع نیاز دنیا به این حرفه تربیت کند و من معتقدم که دانشکده‌های خصوصی پرستاری می‌توانند نیرو‌های دیپلمه را جذب کنند و یک نیروی پرستار قوی را تحویل مردم جهان دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان: به چه دلیل برخی از پرستاران برای کار به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند؟
دالوندی:  نیازی که دنیا به پرستاری دارد و تفاوت سیستم پرداخت حقوق خارج از کشور نسبت به ایران باعث مهاجرت پرستاران می‌شود.

رفع کمبود پرستاری و عادلانه شدن پرداخت‌ها اولین اقدام مهم سازمان پرستاری در سال جدید/ لزوم حذف کنکور و رفع سلطه‌گری برخی از رشته‌ها/ راه‌اندازی دانشکده‌های خصوصی پرستاری با هدف تامین نیروی پرستار برای کشور‌های خارجی

باشگاه خبرنگاران جوان: توصیه شما به داوطلبان رشته تجربی چیست؟
دالوندی: به عنوان شخصی که سال‌ها به عنوان کارشناس آموزش مشغول به فعالیت هستم، معتقدم که کنکور باید از جامعه حذف شود و با توجه به اینکه کنکور در ۸۵ درصد از رشته‌ها حذف شده است، اما به دلیل سلطه‌گری برخی از رشته‌ها هنوز بحث کنکور داغ و مهم است؛ معتقدم نباید اختلافی بین فارغ‌التحصیلان ایجاد کنیم و به نظر من اگر کنکور را برداریم و درب دانشگاه‌ها را مثل کشور‌های خارجی باز کنیم این مسئله باعث می‌شود تا فضای دانشگاه محور بر جامعه حاکم شود و استرس داوطلبان و خانواده‌های آن‌ها کاهش یابد؛ با این شرایط داوطلبان سراغ رشته مورد علاقه خود می‌روند.


باشگاه خبرنگاران جوان:  مشکلات پرستاران در سال ۹۷ چه بود؟
دالوندی:  بزرگترین مشکل پرستاران بحث کمبود نیرو در مراکز درمانی و پرداخت نا‌عادلانه  بود، البته امیدوار بودیم صلاحیت حرفه‌ای برای شغل پرستاری صادر شود تا هیچ فردی بدون داشتن شرایط لازم وارد شغل پرستاری نشود.

باشگاه خبرنگاران جوان:  اهداف اولیه شما برای پرستاران در سال ۹۸ چیست؟
دالوندی: اولین اقدام مهم ما اصلاح قانون نظام پرستاری است تا از یک نظام مشورتی به یک نظام اجرایی قوی‌تر برویم و دومین کار ما اجباری شدن عضویت‌ها است، زیرا این کار تاثیر زیادی بر قدرت سازمانی ما دارد.

رفع کمبود پرستاری و عادلانه شدن پرداخت‌ها اولین اقدام مهم سازمان پرستاری در سال جدید/ لزوم حذف کنکور و رفع سلطه‌گری برخی از رشته‌ها/ راه‌اندازی دانشکده‌های خصوصی پرستاری با هدف تامین نیروی پرستار برای کشور‌های خارجی

باشگاه خبرنگاران جوان:  آقای دالوندی از این که در این مصاحبه صمیمانه شرکت کردید کمال تشکر و قدر دان دارم و در سال جدید‌آرزوی موفقیت شما و جامعه پرستاری را از خداوند متعال مسئلت دارم.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سلطه‌گری برخی رشته‌ها تنور کنکور را داغ نگه داشته است/ اصلاح قانون نظام پرستاری، مهمترین هدف ما در سال ۹۸ است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..