تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




فراخوان هفتمین جشنواره عکس ایران شناسی منتشر شد

به گزارش حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، کشور پهناور ایران، با پیشینه‌ای بسیار کهن، همواره به عنوان جایگاه بخش بزرگی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان، شناخته شده است. زندگی مسالمت‌آمیز اقوام گوناگون و گروه‌های اجتماعی در این مرز و بوم، از گذشته‌های دور تا به امروز، سند زنده و گویای این پیشینه تمدنی و غنای فرهنگی به شمار می‌رود.

تنوع فراوان فرهنگی و قومی و ویژگی‌های اقلیمی و جغرافیایی، از چهره ایران زمین، تصویر خوشایند کشوری چهارفصل با هم‌نوایی موزون فرهنگ‌های بومی و ویژگی‌های محلی پدید آورده است که اعتبار و هویت خود را در سایه تاریخ غنی این مرز و بوم، به استواری و شکوه ساخته‌اند. گوناگونی و جذابیت طبیعی و فرهنگی ایران‌زمین چنان است که فرصت‌های بی‌بدیلی را برای ترسیم و خلق آثاری ماندگار از زیبایی‌های این سرزمین در هر گوشه و منطقه آن فراهم می‌آورد و نتیجه تلاش هنرمندان و علاقه‌مندان به ایران را در پیش چشمان همگان، برقرار و درخشان، نگاه می‌دارد. اکنون فرصتی فراهم شده است تا جلوه‌هایی ناب از فرهنگ و زندگی جاری و طبیعت خوش‌منظر کرانه‌های پهنه آبی و وسیع دریای کاسپین (دریای خزر) با کمک و همراهی هنرمندان خوش ذوق و نکته‌سنج، به تصویر کشیده شود.

فراخوان هفتمین جشنواره عکس ایران شناسی منتشر شد

از این روی، بنیاد ایران‌شناسی، پس از انجام موفقیت‌آمیز شش دوره جشنواره عکس ایران‌شناسی، برگزاری هفتمین دوره از این جشنواره را با عنوان «فرهنگ و طبیعت کرانه‌های دریای کاسپین (دریای خزر)»، در دستور کار خود قرار داده است. این جشنواره با همکاری سازمان‌ها و نهاد‌های همکار و ذیربط، پذیرای تمام هنرمندان و علاقه‌مندان به ثبت ارزش‌های غنی و ماندگار ایران زمین است.

اهداف جشنواره

آشنایی مخاطبان در ایران و سایر کشور‌ها با فرهنگ، هنر، تاریخ و تمدن غنی و کهن ایرانی.
- ایجاد زمینه برای مشارکت وسیع گروه‌های گوناگون اجتماعی در ثبت تصویر سرزمین پهناور ایران.
- تأمین و تولید منابع تصویری برای تحقیقات در زمینه‌های مربوط به ایران‌شناسی در شاخه‌های مختلفی همچون فرهنگ، جغرافیا، مردم، اقلیم و آثار ایرانی.
- ارتباط با هنرمندان و سازمان‌های مربوط به عکاسی و به وجود آوردن زمینه‌های همکاری با ایشان.
- ثبت آثار تصویری از مناطق مختلف ایران و چاپ و انتشار این آثار به منظور گردآوری مجموعه‌ای نفیس از تصاویر و عکس‌های یاد شده به منظور استفاده هنرمندان، اساتید دانشگاه، پژوهشگران و سایر علاقه‌مندان.
- تشویق گروه‌های سنی و اجتماعی گوناگون به مشارکت در فعالیتی فرهنگی- هنری مربوط به مطالعات ایرانی و ایجاد بستر مناسب برای خلاقیت و آفرینش در این زمینه.
موضوع و محور‌های جشنواره
هفتمین جشنواره عکس ایران‌شناسی با موضوع و عنوان «فرهنگ و طبیعت کرانه‌های دریای کاسپین (دریای خزر)»، برگزار می‌شود که امکان عکاسی با دوربین عکسبرداری و تلفن همراه وجود دارد، اما با توجه به لزوم رعایت کیفیت و ابعاد چاپ عکس‌ها در بخش اصلی، توصیه می‌شود عکس‌های این بخش با دوربین عکسبرداری گرفته شوند.
محور‌های تعیین شده درباره موضوع جشنواره، عبارتند از:
- جلوه‌های زندگی در کرانه‌های دریای کاسپین (دریای خزر). بازار، مشاغل، اماکن عمومی، فضا‌های شهری، محیط‌های روستایی و ...
- یادمان‌های تاریخی، فرهنگی و باستان‌شناسی، آثار برجای مانده از حکومت‌های پیشین، بناها، قلعه‌ها و استحکامات، عناصر طبیعی و کهن، زیارتگاه‌ها و ...
- مردم، چهره‌ها، پوشاک محلی، خوراک، هنر‌های سنتی، آداب و رسوم، مناسبت‌ها و ورزش‌های بومی.
- طبیعت کرانه‌های دریای کاسپین (خزر)، پوشش و گونه‌های گیاهی.
- گونه‌های جانوری و تنوع زیستی.
- آسیب‌های زیست محیطی، تخریب جنگل و آثار طبیعی، آسیب‌های وارد شده به زیستگاه‌های طبیعی، شکار غیر قانونی و ...
- شهر‌ها و مناطق مربوط به زادگاه، مدفن و یادمان بزرگان، دانشمندان، نام‌آوران و شخصیت‌های تاریخی.
- آداب و رسوم رایج در شادمانی‌ها و سوگواری‌ها.
موارد یاد شده در استانها و مناطق همجوار با دریای کاسپین (خزر) قابل عکسبرداری هستند.
مقررات جشنواره
-توصیه می شود، عکسبرداری آثار، حداکثر در یک سال اخیر انجام گرفته باشد. در شرایط یکسان، عکسهایی که تاریخ عکاسیشان به زمان حال نزدیکتر باشد، پذیرفته خواهند شد.
- ارائۀ آثار از طریق تارنمای بنیاد ایران شناسی و ورود به صفحۀ اصلی جشنوارۀ هفتم از نشانی یاد شده انجام پذیر است. همچنین با اسکن کد درج شده در انتهای همین فراخوان، امکان دسترسی مستقیم به تارنمای مربوط را خواهید داشت.
- داوری آثار ارسالی از طریق کد‌های داده شده به عکسها و توسط هیأت داوران انجام خواهد گرفت که پس از انتخاب نهایی، اسامی هنرمندان به وسیلۀ کد‌های هر عکس مشخص شده و با ایشان تماس گرفته خواهد شد.
- تصحیح نور و رنگ در عکسها مجاز است، اما هر گونه دخل و تصرف که سندیت عکس را مخدوش کند، موجب حذف اثر خواهد شد.
- تکمیل اطلاعات دقیق عکس و عکاس در هنگام ارسال آثار لازم است و عکسهای بدون نام عکاس، تاریخ و محل عکاسی و شماره تلفن صحیح صاحب اثر، در جشنواره شرکت داده نخواهند شد. چنانچه امکان تماس با هنرمند و فرستندۀ اثر منتخب در مدت مقرر و به دلیل اشتباه در اعلام شمارۀ تماس، فراهم نشود، آثار منتخب دیگری، جایگزین خواهند شد. توصیه می شود علاوه بر شمارۀ همراه، نسبت به اعلام شمارۀ تماس ثابت نیز اقدام کنید.
- هنرمندانی که آثار ایشان انتخاب می شود می توانند از طریق تارنمای بنیاد و جشنواره از نتایج داوری آثار در مهلت اعلام شده آگاه شوند و برای ارسال اصل آثار در اسرع وقت، با دبیرخانۀ جشنواره در تماس باشند.
- هر عکاس می تواند با توجه به مقررات جشنواره، فقط در یکی از بخش های اصلی یا ویژۀ جشنواره و با حداکثر ۱۰ قطعه عکس ارسالی شرکت کند. شرکت در جشنواره برای تمامی علاقه‌مندان و گروه‌های سنی مختلف آزاد است.
- لازم است شرکت کنندگان گرامی، عکس های ارسالی خود را مطابق ابعاد و حجم اعلام شده در تارنمای جشنواره، تنظیم، بارگذاری و ارسال کنند. آثار منتخب در ابعاد اصلی پس از داوری عکس ها دریافت خواهند شد.
- آثار پذیرفته شده، نباید در جشنوارۀ دیگری پذیرفته شده باشند و چنانچه خلاف این موضوع در هر مرحله از جشنواره مشخص شود، اثر ارسالی حذف خواهد شد.
- به تمامی شرکت کنندگانی که آثارشان برای جشنواره و نمایشگاه پذیرفته شود، گواهی شرکت در جشنواره داده خواهد شد.
- بنیاد ایران شناسی، حق استفاده از عکس های پذیرفته شده را در نشریات، آثار مکتوب و تارنمای بنیاد دارد و امتیاز به نمایش گذاشتن آن‌ها در سایر محل ها را برای خود محفوظ می دارد.
- مطابق با قانون حقوق و مالکیت معنوی، فرستندۀ اثر مالک حقوقی آن خواهد بود و مسئولیت صحت مشخصات عکس و عکاس با فرستندۀ عکس است.
- ارسال اثر و شرکت در جشنواره به معنای اعلام موافقت با تمامی مقررات جشنواره است و تصمیم گیری دربارۀ موارد پیش بینی نشده بر عهدۀ برگزار کنندۀ جشنواره خواهد بود.
جوایز
جوایز برگزیدگان، پس از تصمیم و تأیید ریاست و شورای سیاست گذاری جشنواره، از طریق تارنمای بنیاد ایران‌شناسی و دبیرخانۀ جشنواره اعلام خواهد شد.
هیأت انتخاب آثار و داوری جشنواره
متشکل از پنج نفر از اساتید صاحب نظر و آشنا با داوری در زمینۀ عکاسی و ایران شناسی.
تقویم اجرایی جشنواره
آخرین مهلت ارسال آثار: ۳۱ تیر ماه ۱۳۹۸
ارسال آثار در مهلت مقرر به برگزاری و پیشبرد دقیق تر برنامه های جشنواره می انجامد. (در صورت تمدید مهلت ارسال، مراتب از طریق دبیرخانه و تارنمای جشنواره اعلام خواهد شد).
زمان برگزاری جشنواره و نمایش آثار برگزیده، متعاقبا از طریق تارنمای مربوط، اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «فراخوان هفتمین جشنواره عکس ایران شناسی منتشر شد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..