تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تدوین طرح جامع کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی

تدوین طرح جامع کاهش مصرف آب در بخش کشاورزیبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علیرضا رزم حسینی استاندار خراسان رضوی در جلسه همیاران آب با اشاره به تدوین طرح جامع کاهش مصرف آب، گفت: با تدوین این طرح باید مسئولیت همه بخش‌های حاکمیتی در این زمینه مشخص شود.

وی با بیان اینکه اگر مصرف آب در بخش کشاورزی ۱۰ درصد کاهش یابد، ۵۰۰ میلیون متر مکعب صرفه جویی رخ خواهد داد که معادل کل حجم مصرف آب در بخش شرب و خانگی است، افزود: در کنار جلوگیری در اضافه برداشت آب از چاه‌های کشاورزی، باید تغییر الگوی کشت و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی برای افزایش بهره وری در تولید محصول هم در دستور کار قرار گیرد.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به لزوم تدوین نقشه الگوی کشت محصولات کشاورزی در سطح استان، ادامه داد: امروز شرایط آبی به گونه‌ای نیست که تولید محصولات کشاورزی مطابق روش‌های سنتی ادامه پیدا کند، بنابراین محصولاتی باید در زنجیره تولید قرار گیرد که کم آب طلب بوده و توجیح اقتصادی دارد.

رزم حسینی  گفت: در راستای مدیریت منابع آب و خاک، سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی باید با همکاری شرکت آب منطقه ای، طرحی جامع، اجرایی و قابل ارزیابی تدوین کند تا از این طریق مسئولیت هر یک دستگاه‌های اجرایی برای تحقق اهداف مدنظر فراهم شود.


وی با بیان اینکه همه باید در زمینه مقابله با بحران آب مشارکت کنند و حتی دانشگاه‌ها ظرفیت علمی خود را برای تحقق این مهم پای کار بیاورند، افزود: اگر با اجرای برخی طرح ها، بخشی از مصرف آب شرب و خانگی کاهش پیدا کند، در نتیجه فرسودگی شبکه‌های انتقال، دوباره شاهد هدر رفت آب از این طریق خواهیم بود، بنابراین باید تغییر رویکرد داده و روی مدیریت مصرف در حوزه کشاورزی متمرکز شویم.

محمد علایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی هم در ادامه این جلسه گفت: سال آینده در صورتی که کشاورزان از چاه‌های دارای پروانه، اضافه برداشت آب داشته باشند، یا از سهمیه سال آتی آن‌ها کسر خواهد شد و یا باید در قالب بازار آب، سهمیه دیگر کشاورزان را خریداری کنند.

وی با بیان اینکه حداقل ۶۵ درصد چاه‌های مجهز به کنتور هوشمند پس از اتمام سهمیه مقرر در پروانه بهره برداری غیرفعال می‌شود، افزود: جایگزینی پساب مشهد با حقآبه‌های کشاورزی از جمله طرح‌هایی است که برای مدیریت منابع آبی در دستور شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی قرار دارد.


انتهای پیام//ف. ش

محصولات کم آب طلب باید در زنجیره تولید قرار گیرد



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تدوین طرح جامع کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..